INZET EXTRA RIJKSMIDDELEN TEN BEHOEVE VAN HET OPLOSSEN VAN DE WACHTLIJSTEN PROBLEMATIEK NEDERLANDS ALS TWEEDE TAAL In juni is 1992 door O. W. de notitie "Weg met de wacht lijsten" uitgebracht. Daarin zijn de maatregelen opgenomen die het kabinet zich voorneemt te treffen om de wachtlijsten die zich gevormd hebben voor deelname aan cursussen Nederlands als tweede taal weg te werken. De verdeling van het door de Tweede Kamer beschikbare bedrag van f 106,5 miljoen hiervoor, heeft plaatsgevonden op basis van het criterium allochtone volwassenen. Daarbinnen is een minimumgrens gehanteerd opdat alleen gemeten met een meer dan gemiddeld percentage allochtone volwassenen in aanmerking komen voor de extra middelen. De gemeente Leeuwarden is één van de gemeenten, die de komende drie jaren extra gelden ontvangen om de wachtlijsten van allochtonen weg te werken. Het gaat hierbij om een totaal bedrag van f 780.000, Voorwaarden aan de desbetreffende gemeenten zijn dat er in de gemeentelijke planning prioriteit gegeven wordt aan programma's Nederlands als tweede taal en dat de wachtlijsten na drie jaar opgeheven zijn. Om in aanmerking te komen voor de extra middelen dient de ge meente Leeuwarden schriftelijk te verklaren in te stemmen met en te zullen handelen volgens de in het concept-raadsbesluit gestelde voorwaarden. Het prioriteit geven aan allochtonen is bij de gemeente Leeuwarden gesteld een algemeen beleidsuitgangspunt ten aanzien van verschillende beleidsterreinen en wordt als .odanig ook vermeld in de gemeentelijk programma's basiseducatie van de afgelopen jaren. Bij gemeentelijke uitgangspunten in het concept-REP 1993 wordt eveneens prioriteit gegeven aan alloch tonen. In 1993 bestaat ongeveer 70% van het totale aanbod basis educatie in Leeuwarden uit programma's voor allochtonen. Bovendien verzorgt ook het Fries Avond College sinds enige jaren een aanbod Nederlands als tweede taal. Een aanbod dat naast deelnemers uit Leeuwarden veel asielzoekers en deelnemers uit de provincie bereikt. Het wegwerken van de wachtlijst allochtonen is moeilijker. Dit wordt veroorzaakt door een toename in absolute zin van het aantal allochtonen dat deelneemt aan basiseducatie (in 1987- 1988: 433, in 1991-1992: 610) en in nog sterkere mate het gege ven dat men gemiddeld een intensiever aanbod volgt (in 1987- 1988: 1,73 dagdeel per week: in 1991-1992: 3,43 dagdeel per week). Volume uitbreidingen waren tot nu toe niet toereikend. Elk cursusjaar staan er zo'n 60-80 allochtone cursisten gemiddeld zes maanden op de wachtlijst. 8 Van de 114 in oktober 1992 door het Fries Avondcollege geregis treerde cursisten waren 36 uit woonachtig in Leeuwarden, waren 14 asielzoekers en volgden 14 cursisten tevens andere vakken. Op de wachtlijst staan 18 personen, waarvan 7 woonachtig Leeuwarden. De toename van het aantal allochtonen wordt veroorzaakt door: - vestiging van nieuwkomers in Leeuwarden, o.a. ten gevol ge gezinshereniging; een toenemend aantal asielzoekers en gedoogden die zich tijdelijk of voor langere tijd in de gemeente Leeuwarden vestigen; - de toename van het aantal "kansrijke" asielzoekers, dat wil zeggen asielzoekers die kans maken op een status of een tijdelijke verblijfsvergunning; - komst van nieuwe (groepen uitgenodigde) vluchtelingen, "ontheemden" e.d. die zich tijdelijk of voor langere duur vestigen in Leeuwarden; Daarnaast doet zich het verschijnsel voor dat men na een onder breking opnieuw gaat deelnemen aan programma's Nederlands als tweede taal omdat: het tijdelijk werk dat men kon krijgen afgelopen is; - er is een oplossing voor problemen met kinderopvang gevonden is (met name vrouwen beëindigen hun deelname aan basiseducatieprogramma's vaak vanwege problemen met kinderopvang) - de eisen die de vervolgopleiding stelde, te hoog bleken; - wijziging in de persoonlijke omstandigheden met als effect hernieuwde motivatie om Nederlands te leren. Prognoses voor de ontwikkeling van de vraag naar cursussen Nederlands als tweede taal voor de komende jaren zijn moeilijk te maken. Er zijn echter wel mogelijkheden de effectiviteit te vergroten en de geschetste problematiek het hoofJ te bieden: het huidige aanbod zou efficiënter kunnen worden benut indien er meer afstemming en samenwerking zou plaats vinden tussen de instellingen die cursussen Nederlands als tweede taal verzorgen en de bij het vervolgtraject betrokken instellingen, bijvoorbeeld binnen het Regio naal Opleidingen Centrum; - er kan gestreefd worden naar een gemeenschappelijke intake van cursisten; - over enige tijd zal de individuele trajectbegeleiding vanuit arbeidsbureau en gemeente als instrument kunnen dienen voor het ontwikkelen van aaneengesloten scholingstraj eeten; - op initiatief van de gemeente zal een opvangmodel ontwikkeld worden voor taallessen voor asielzoekers, vluchtelingen en nieuwkomers. Ten behoeve van de opvang van uitgenodigde Vietnamese vluchtelingen is in januari 1992 een kerngroep gevormd, waarin vertegenwoordigd zijn 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 386