Het Baken, het Regionaal Bureau Opleidingen, de WN, het
algemeen maatschappelijk werk, de Dienst Economisch
Sociale Zaken van de gemeente Leeuwarden en het GAB. De
bedoeling is de taak van deze kerngroep te verbreden en
de kerngroep uit te breiden met vertegenwoordigers van
het Fries Avondcollege en het Asielzoekerscentrum en de
Dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden.
Voor 1993 is een extra rijksbijdrage ad f 309.000.beschik
baar
Voorgesteld wordt f 299.000.hiervan voor 1993 in te zetten
voor een uitbreiding van het aanbod basiseducatie op basis van
het door Het Baken opgestelde programma, gericht op:
- intensivering en verkorting van trajecten Nederlands als
tweede taal, waarbij samengewerkt zal worden met het
FAC, en het Friesland College binnen het ROC;
- intensivering van het aanbod Nederlands als tweede taal
voor analfabeten en/of mensen die het Latijns letter
schrift niet beheersen.
Deze doelgroep volgt gemiddeld vier jaar basiseducatie
voor men toe is aan oriëntatie op - doorstroming naar
vervolgopleidingen en/of men zich voldoende sociaal
redzaam vindt. Intensivering van het aanbod kan de leer
weg aanzienlijk verkorten. Opgemerkt moet vorden dat
juist voor deze doelgroep een zeer intensief aanbod niet
altijd de oplossing is. Soms is men door persoonlijke
omstandigheden, leercapaciteiten en/of leerstijl niet in
staat vaker dan 2 a 3 dagdelen per week lessen te vol
gen. De ervaring heeft duidelijk gemaakt dat ruim de
helft van deze groep 35 personen) wel gemotiveerd is
voor een intensivering van het aanbod. Zeker als dit
gecombineerd wordt met taal- praktijkprogramma's in
samenwerking met het CBB;
- een experiment met docent onafhankelijk onderwijs.
Onderzocht wordt welke onderdelen van de taal
vaardigheidsprogramma's zich lenen voor zelfstudie,
met behulp van specifieke computerprogramma's gericht
op het zelfstandig leren werken;
- experiment 'interactief televisie leren'.
Het Baken is samen met het Friesland College, Omroep
Friesland ?n Telekabel Friesland gestart met het
ontwikkelen van een experiment interactief televisie
leren. Een manier van leren waarbij een deelnemer via de
televisie een cursus programma volgt en thuis kan
reageren op een docent in de studio. Een van de te
ontwikkelen programma's zal schrijfvaardigheid voor
allochtonen zijn. Ook hierbij is het de bedoeling dat
men deze lessen naast de groepsgebonden lessen volgt;
- individuele begeleiding van cursisten.
10
Daarnaast wordt voorgesteld voor 1993 f 10.000.te reserve
ren voor de compensatie van het verschil in cursusgelden tussen
de cursussen Nederlands als tweede taal in het dag- avond
onderwijs (gemiddelde cursusprijs f 550,per jaar) en de
basiseducatie (f 60,per jaar). Dit om te voorkomen, dat
sommige cursisten om financiële redenen gedwongen worden te
kiezen voor de basiseducatie. In de notitie "Weg met de wacht
lijsten" wordt gemeenten hiertoe de ruimte geboden. Momenteel
is de cursusprijs voor de cursussen van het dag- en avond
onderwijs landelijk bepaald. Wellicht verandert dit in de
toekomst, gezien de decentralisatietendens.
Op grond van bovenstaande maatregelen worden in ieder geval de
wachtlijsten van dit moment weggewerkt, tevens wordt de uit
stroom van cursisten bevorderd en de doorstroming versneld. Het
rendement wordt hoger door een gemeenschappelijke intake
procedure, individuele trajecten en trajectbegeleiding.
Tevens worden in het opvangmodel richtlijnen gegeven voor de
maximale deelnameduur en zal tijdig gereageerd kunnen worden op
een eventuele toestroom van nieuwkomers.
Gevolg van deze maatregelen is dat er in ieder geval weer
ruimte ontstaat in het aanbod en dat een meer effectieve werk
wijze is ontwikkeld.
Tn de praktijk kunnen eventuele incidenteel voorkomende wacht
lijsten hiermee redelijk snel opgelost worden.
Naar onze verwachting kan op deze wijze worden voldaan aan de
in het concept-raadsbesluit vermelde voorwaarden.
Met betrekking tot de periode na 1995 wijzen wij er op dat
onzerzijds geen extra financiële verplichtingen zullen worden
aangegaan ten aanzien van een eventuele toegenomen vraag.
Op grond van bovenstaande wordt voorgesteld in te stemmen met
de voorwaarden ter verkrijging van de extra rijksmiddelen ten
behoeve van het oplossen van de wachtlijstenproblematiek
Nederlands als tweede taal in Leeuwarden.
CONCLUSIES
Duidelijk is dat de invoering van de KVE, de vorming van het
Regionaal Opleidingen Centrum Friesland en specifiek landelijk
beleid ten aanzien gedoogden en de wachtlijsten problematiek
voor Nederlands als tweede taal, gevolgen hebben voor de basis
educatie in Leeuwarden.
11