Het Baken, het Regionaal Bureau Opleidingen, de WN, het algemeen maatschappelijk werk, de Dienst Economisch Sociale Zaken van de gemeente Leeuwarden en het GAB. De bedoeling is de taak van deze kerngroep te verbreden en de kerngroep uit te breiden met vertegenwoordigers van het Fries Avondcollege en het Asielzoekerscentrum en de Dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden. Voor 1993 is een extra rijksbijdrage ad f 309.000.beschik baar Voorgesteld wordt f 299.000.hiervan voor 1993 in te zetten voor een uitbreiding van het aanbod basiseducatie op basis van het door Het Baken opgestelde programma, gericht op: - intensivering en verkorting van trajecten Nederlands als tweede taal, waarbij samengewerkt zal worden met het FAC, en het Friesland College binnen het ROC; - intensivering van het aanbod Nederlands als tweede taal voor analfabeten en/of mensen die het Latijns letter schrift niet beheersen. Deze doelgroep volgt gemiddeld vier jaar basiseducatie voor men toe is aan oriëntatie op - doorstroming naar vervolgopleidingen en/of men zich voldoende sociaal redzaam vindt. Intensivering van het aanbod kan de leer weg aanzienlijk verkorten. Opgemerkt moet vorden dat juist voor deze doelgroep een zeer intensief aanbod niet altijd de oplossing is. Soms is men door persoonlijke omstandigheden, leercapaciteiten en/of leerstijl niet in staat vaker dan 2 a 3 dagdelen per week lessen te vol gen. De ervaring heeft duidelijk gemaakt dat ruim de helft van deze groep 35 personen) wel gemotiveerd is voor een intensivering van het aanbod. Zeker als dit gecombineerd wordt met taal- praktijkprogramma's in samenwerking met het CBB; - een experiment met docent onafhankelijk onderwijs. Onderzocht wordt welke onderdelen van de taal vaardigheidsprogramma's zich lenen voor zelfstudie, met behulp van specifieke computerprogramma's gericht op het zelfstandig leren werken; - experiment 'interactief televisie leren'. Het Baken is samen met het Friesland College, Omroep Friesland ?n Telekabel Friesland gestart met het ontwikkelen van een experiment interactief televisie leren. Een manier van leren waarbij een deelnemer via de televisie een cursus programma volgt en thuis kan reageren op een docent in de studio. Een van de te ontwikkelen programma's zal schrijfvaardigheid voor allochtonen zijn. Ook hierbij is het de bedoeling dat men deze lessen naast de groepsgebonden lessen volgt; - individuele begeleiding van cursisten. 10 Daarnaast wordt voorgesteld voor 1993 f 10.000.te reserve ren voor de compensatie van het verschil in cursusgelden tussen de cursussen Nederlands als tweede taal in het dag- avond onderwijs (gemiddelde cursusprijs f 550,per jaar) en de basiseducatie (f 60,per jaar). Dit om te voorkomen, dat sommige cursisten om financiële redenen gedwongen worden te kiezen voor de basiseducatie. In de notitie "Weg met de wacht lijsten" wordt gemeenten hiertoe de ruimte geboden. Momenteel is de cursusprijs voor de cursussen van het dag- en avond onderwijs landelijk bepaald. Wellicht verandert dit in de toekomst, gezien de decentralisatietendens. Op grond van bovenstaande maatregelen worden in ieder geval de wachtlijsten van dit moment weggewerkt, tevens wordt de uit stroom van cursisten bevorderd en de doorstroming versneld. Het rendement wordt hoger door een gemeenschappelijke intake procedure, individuele trajecten en trajectbegeleiding. Tevens worden in het opvangmodel richtlijnen gegeven voor de maximale deelnameduur en zal tijdig gereageerd kunnen worden op een eventuele toestroom van nieuwkomers. Gevolg van deze maatregelen is dat er in ieder geval weer ruimte ontstaat in het aanbod en dat een meer effectieve werk wijze is ontwikkeld. Tn de praktijk kunnen eventuele incidenteel voorkomende wacht lijsten hiermee redelijk snel opgelost worden. Naar onze verwachting kan op deze wijze worden voldaan aan de in het concept-raadsbesluit vermelde voorwaarden. Met betrekking tot de periode na 1995 wijzen wij er op dat onzerzijds geen extra financiële verplichtingen zullen worden aangegaan ten aanzien van een eventuele toegenomen vraag. Op grond van bovenstaande wordt voorgesteld in te stemmen met de voorwaarden ter verkrijging van de extra rijksmiddelen ten behoeve van het oplossen van de wachtlijstenproblematiek Nederlands als tweede taal in Leeuwarden. CONCLUSIES Duidelijk is dat de invoering van de KVE, de vorming van het Regionaal Opleidingen Centrum Friesland en specifiek landelijk beleid ten aanzien gedoogden en de wachtlijsten problematiek voor Nederlands als tweede taal, gevolgen hebben voor de basis educatie in Leeuwarden. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 387