Samenlevingszaken inzake de evaluatie van het vigerende subsidieverdeelsysteem, hebben wij u op 26 en 27 oktober toegezegd u binnen afzienbare tijd een voorstel met betrekking tot de Subsidieverordening buurt- en wijkwerk voor te leggen. Gelet op het bovenstaande en onder vermelding van het feit dat de subsidiëring van buurt— en wijkorganisaties met ingang van 1993 behalve de Algemene Subsidieverordening, geen wettelijke grondslag kent en van het feit dat de door u besloten taakstelling met ingang van 1993 moet worden geëffectueerd, brengen wij het volgende onder uw aandacht. EVALUATIE VAN HET 1-2-4-8 SUBSIDIEVERDEELSYSTEEM In de periode april tot en met juni 1992 is de evaluatie van het vigerende subsidieverdeelsysteem uitgevoerd. Bij deze evaluatie is de zogenaamde SE-score betrokken. Hieruit is ons gebleken dat er zich een enorme verschuiving heeft voorgedaan in de mate van sociaal-economische achterstand van een aantal wijken (zie de voor u ter inzage gelegde stukken) Om recht te doen aan ons, onder andere in het collegeprogram vastgelegde beleid om de gemeentelijke middelen met name in te zetten ten behoeve van groepen, categorieën en situaties die in een achterstand verkeren, zijn wij van mening dat de nieuwe SE-score moet worden toegepast ten behoeve van het onderhavige subsidieverdeelsysteem. Tevens zijn ten behoeve van de evaluatie door middel van een enquête alle buurt- en wijkorganisaties gevraagd naar hun ervaring met het geldende subsidieverdeelsysteem. Voorts zijn interviews gehouden met vertegenwoordigers v~.n ter zake betrokken instellingen en van de Samenwerkende Bewoners Organisaties (SBO) Uit zowel enquête als interviews is naar voren gekomen dat er weinig bezwaar bestaat tegen het vigerende subsidie verdeelsysteem. Wel is bezwaar geuit tegen het grote verschil in hoogte van het subsidie tussen de wijken in de categorie 1 (eenmaal het vastgestelde bedrag per hoofd van de bevolking) en de wijken in de categorie 8 (achtmaal het vastgestelde bedrag per hoofd van de bevolking) Verzocht is dit verschil te verkleinen. Op grond van het bovenstaande hebben wij op 7 september 1992 besloten om: bij de opstelling van de Subsidieverordening buurt- en wijkwerk als verdeelsleutel te hanteren 1-3-6 (waarmee wij tegemoet kwamen aan de wens het verschil tussen de laagste en hoogste categorie te verkleinen) - de indeling van wijken in categorieën te laten plaatsvinden aan ue hand van de in 1992 geactualiseerde SE-score (waarmee wij voldeden aan het hiervoor genoemde beleid) 2 de taakstelling ad f 50.000,ten laste te brengen van het totale budget, waardoor de bezuiniging naar evenredigheid naar alle buurt- en wijkorganisaties wordt doorberekend, en hiervan een bedrag van f 25.000,in 1993 te besteden om de grote verschillen in hoogte van het subsidie in het nieuwe systeem ten opzichte van het oude systeem, als overgang te temporiseren (waarmee wij uitvoering hebben gegeven aan de door u besloten taakstelling) In de vergadering van 17 september 1992 van de Commissie Onderwijs en Samenlevingzaken is ons bovengenoemd besluit onderwerp van bespreking geweest De meerderheid van de commissie heeft ons toen geadviseerd ons genoemd besluit in heroverweging te nemen. Tevens heeft de meerderheid ons geadviseerd voor 1993 de taakstelling ad f 25.000,in mindering te brengen op het totale budget (en de bezuiniging derhalve naar rato door te berekenen aan alle buurten en wijken) en in dat jaar nog uit te gaan van het oude subsidieverdeelsysteem. Dit advies was ingegeven door het feit dat de nieuwe indeling in drie categorieën en de uitvoering van de taakstelling grote verschuivingen in de hoogte van het subsidie gaf te zien. Voorts vroeg men ons in 1993 in overleg met de buurt- en wijkorganisaties een nieuw subsidieverdeelsysteem te ontwikkelen, waarbij de voorstellen die door de commissie zijn gedaan zouden moeten worden betrokken. De voorstellen die de commissie ons deed, laten een grote variatie zien. Zo is ons bijvoorbeeld in overweging gegeven om alle wijken eenzelfde basisbedrag toe te kennen met daarnaast (tijdelijk) extra bedragen voor bijzondere projecten of voor bijvoorbeeld de sociale vernieuwingswijkenEen ander idee dat ons aan de hand is gedaan is cm op basis van een berekeningsmethodiek een differentiatie per wijk toe te passen. Aangaande deze voorstellen merken wij nog het volgende op. Eenzelfde basisbedrag aan de buurten en wijken zal met name ten koste gaan van de achterstandswijken, alle sociale vernieuwingswijken scoren in ons systeem zodanig dat zij in de hoogste categorie worden ingedeeld, zodat een indeling in categorieën onzes inziens meer recht doet aan ons beleid om gemeentelijke middelen met name in te zetten ten behoeve van achterstandssituaties Inzake een systeem van differentiatie per wijk zij opgemerkt dat bij een geringe wijziging van de indicatoren het subsidie moet worden aangepast, waardoor een schijn van nauwkeurigheid wordt gewekt die in werkelijkheid niet kan worden bereikt. In verband met bovengenoemd advies van de commissie is het subsidieverdeelsysteem in onze vergadering van 29 september 1992 opnieuw onderwerp van gesprek geweest.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 396