Samenlevingszaken inzake de evaluatie van het vigerende
subsidieverdeelsysteem, hebben wij u op 26 en 27 oktober
toegezegd u binnen afzienbare tijd een voorstel met betrekking
tot de Subsidieverordening buurt- en wijkwerk voor te leggen.
Gelet op het bovenstaande en onder vermelding van het feit dat
de subsidiëring van buurt— en wijkorganisaties met ingang van
1993 behalve de Algemene Subsidieverordening, geen wettelijke
grondslag kent en van het feit dat de door u besloten
taakstelling met ingang van 1993 moet worden geëffectueerd,
brengen wij het volgende onder uw aandacht.
EVALUATIE VAN HET 1-2-4-8 SUBSIDIEVERDEELSYSTEEM
In de periode april tot en met juni 1992 is de evaluatie van
het vigerende subsidieverdeelsysteem uitgevoerd.
Bij deze evaluatie is de zogenaamde SE-score betrokken.
Hieruit is ons gebleken dat er zich een enorme verschuiving
heeft voorgedaan in de mate van sociaal-economische achterstand
van een aantal wijken (zie de voor u ter inzage gelegde
stukken)
Om recht te doen aan ons, onder andere in het collegeprogram
vastgelegde beleid om de gemeentelijke middelen met name in te
zetten ten behoeve van groepen, categorieën en situaties die in
een achterstand verkeren, zijn wij van mening dat de nieuwe
SE-score moet worden toegepast ten behoeve van het onderhavige
subsidieverdeelsysteem.
Tevens zijn ten behoeve van de evaluatie door middel van een
enquête alle buurt- en wijkorganisaties gevraagd naar hun
ervaring met het geldende subsidieverdeelsysteem. Voorts zijn
interviews gehouden met vertegenwoordigers v~.n ter zake
betrokken instellingen en van de Samenwerkende Bewoners
Organisaties (SBO)
Uit zowel enquête als interviews is naar voren gekomen dat er
weinig bezwaar bestaat tegen het vigerende subsidie
verdeelsysteem. Wel is bezwaar geuit tegen het grote verschil
in hoogte van het subsidie tussen de wijken in de categorie 1
(eenmaal het vastgestelde bedrag per hoofd van de bevolking) en
de wijken in de categorie 8 (achtmaal het vastgestelde bedrag
per hoofd van de bevolking)
Verzocht is dit verschil te verkleinen.
Op grond van het bovenstaande hebben wij op 7 september 1992
besloten om:
bij de opstelling van de Subsidieverordening buurt- en
wijkwerk als verdeelsleutel te hanteren 1-3-6 (waarmee wij
tegemoet kwamen aan de wens het verschil tussen de laagste
en hoogste categorie te verkleinen)
- de indeling van wijken in categorieën te laten plaatsvinden
aan ue hand van de in 1992 geactualiseerde SE-score (waarmee
wij voldeden aan het hiervoor genoemde beleid)
2
de taakstelling ad f 50.000,ten laste te brengen van het
totale budget, waardoor de bezuiniging naar evenredigheid
naar alle buurt- en wijkorganisaties wordt doorberekend, en
hiervan een bedrag van f 25.000,in 1993 te besteden om de
grote verschillen in hoogte van het subsidie in het nieuwe
systeem ten opzichte van het oude systeem, als overgang te
temporiseren (waarmee wij uitvoering hebben gegeven aan de
door u besloten taakstelling)
In de vergadering van 17 september 1992 van de Commissie
Onderwijs en Samenlevingzaken is ons bovengenoemd besluit
onderwerp van bespreking geweest
De meerderheid van de commissie heeft ons toen geadviseerd ons
genoemd besluit in heroverweging te nemen. Tevens heeft de
meerderheid ons geadviseerd voor 1993 de taakstelling ad
f 25.000,in mindering te brengen op het totale budget (en de
bezuiniging derhalve naar rato door te berekenen aan alle
buurten en wijken) en in dat jaar nog uit te gaan van het oude
subsidieverdeelsysteem.
Dit advies was ingegeven door het feit dat de nieuwe indeling
in drie categorieën en de uitvoering van de taakstelling grote
verschuivingen in de hoogte van het subsidie gaf te zien.
Voorts vroeg men ons in 1993 in overleg met de buurt- en
wijkorganisaties een nieuw subsidieverdeelsysteem te
ontwikkelen, waarbij de voorstellen die door de commissie zijn
gedaan zouden moeten worden betrokken. De voorstellen die de
commissie ons deed, laten een grote variatie zien. Zo is ons
bijvoorbeeld in overweging gegeven om alle wijken eenzelfde
basisbedrag toe te kennen met daarnaast (tijdelijk) extra
bedragen voor bijzondere projecten of voor bijvoorbeeld de
sociale vernieuwingswijkenEen ander idee dat ons aan de hand
is gedaan is cm op basis van een berekeningsmethodiek een
differentiatie per wijk toe te passen.
Aangaande deze voorstellen merken wij nog het volgende op.
Eenzelfde basisbedrag aan de buurten en wijken zal met name ten
koste gaan van de achterstandswijken, alle sociale
vernieuwingswijken scoren in ons systeem zodanig dat zij in de
hoogste categorie worden ingedeeld, zodat een indeling in
categorieën onzes inziens meer recht doet aan ons beleid om
gemeentelijke middelen met name in te zetten ten behoeve van
achterstandssituaties
Inzake een systeem van differentiatie per wijk zij opgemerkt
dat bij een geringe wijziging van de indicatoren het subsidie
moet worden aangepast, waardoor een schijn van nauwkeurigheid
wordt gewekt die in werkelijkheid niet kan worden bereikt.
In verband met bovengenoemd advies van de commissie is het
subsidieverdeelsysteem in onze vergadering van 29 september
1992 opnieuw onderwerp van gesprek geweest.