inzicht of de subsidies effectief besteed worden en ook ten goede komen aan de door ons beoogde doelgroepen. In verband met besluiten in het kader van de deregulering subsidiebeleid Welzijn, de evaluatie van het 1-2-4-8 systeem voor organisatie- en activiteitensubsidie alsmede in verband met de besloten herwaardering willen wij een aantal wijzigingen in het subsidiebeleid voor buurt- en wijkorganisaties voorstellen dat ertoe leidt dat de organisaties meer vrijheid krijgen bij het besteden van de middelen. Wij zullen zoveel mogelijk afkoopsommen verstrekken terwijl de organisatie ook de mogelijkheid krijgt gelden die als gevolg van goed financieel beheer zijn overgehouden, onder bepaalde voorwaarden, te sparen Wij willen in plaats van geoormerkte gelden voor doelgroepen, aangeven voor welke doelgroepen de buurtorganisaties activiteiten moeten organiseren en wij zullen ons bij de controle vooral richten op de kwaliteit en de effectiviteit van de uitgevoerde activiteiten. Al naar gelang de aard en samenstelling van een doelgroep per buurt kan verschillen kan ook de aard van de activiteit verschillen. Het past naar onze mening niet langer bij de geformuleerde principes van deregulering om iedere buurt eenzelfde geoormerkt bedrag voor een bepaalde doelgroep te verstrekken. Uiteraard is het wel van belang dat een buurtorganisatie een zo gevariëerd mogelijk pakket activiteiten aanbiedtDaarom wordt in de verordening aangegeven voor welke doelgroepen de buurtorganisatie in ieder geval activiteiten dient te organiseren. Onderstaande voorstellen zijn neergelegd in de nieuwe verordening buurt- en wijkwerk: Het subsidie ten behoeve van huisvesting blijft onveranderd. Met betrekkina tot de subsidiëring in activiteiten- en organisatiekosten via het 1-2-4-8 subsidieverdeelsysteem verwijzen wij u naar het hiervoor gestelde. In de verordening is voorts opgenomen dat de buurt organisaties aannemelijk moeten kunnen maken dat zij een activiteitenaanbod organiseren dat aansluit bij de behoeften van de buurtbevolkingIn ieder geval dient een deel van het activiteitenaanbod gericht te zijn op ouderen en op kinderen omdat deze groepen het meest wijkgebonden zijn. Het geoormerkte subsidie voor speel-o-theek activiteiten verdwijnt en wordt overgeheveld naar de middelen voor subsidiëring ten behoeve van het organisatie- en activiteitenbudgetIn de verordening is opgenomen dat een deel van de activiteiten gericht moet zijn op kinderen. Hieronder vallen ook speel-o-theek activiteiten, indien de buurtorganisatie een speel-o-theek heeft. Het subsidie aan de werkgroep speel-o-theken zal worden beëindigd aangezien deze groep reeds geruime tijd een slapend bestaan leidt. De middelen zullen worden toegevoegd aan het onderdeel organisatie- en activiteitensubsidies. 6 Het geoormerkt bedrag voor ouderen verdwijnt en de middelen worden overgeheveld naar de middelen voor subsidiëring van activiteiten- en organisatiekosten. In de verordening is opgenomen dat een deel van de activiteiten gericht moet zijn op oudere bewoners. De mogelijkheid eenmalige subsidies aan te vragen ten behoeve van doelgroepen die in het gemeentelijk beleid prioriteit hebb.en gekregen vervalt, aangezien buurtorganisaties gelet op het gestelde in de Nota Deregulering, niet langer op titel van meerdere subsidie verordeningen subsidie aan kunnen vragen. Buurtorganisaties kunnen niet langer in aanmerking komen voor subsidiëring van emancipatie-activiteiten op grond van de verordening emancipatie-activiteiten. Zoals met de verordening emancipatie-activiteiten is vastgesteld, wordt het bedrag wat in dit kader voor buurtorganisaties was bestemd overgeheveld naar de Stichting Welzijn Leeuwarden. In het subsidiecontract dat met de SWL wordt afgesloten wordt opgenomen dat de SWL emancipatie-activiteiten voor buurtorganisaties moet gaan aanbieden. Door middel van een "strippenkaartsysteem" krijgen buurtorganisaties de mogelijkheid kosteloos een bepaald aanbod aan emancipatie activiteiten af te nemen bij de Stichting Welzijn Leeuwarden Ditzelfde zal ook worden ingevoerd bij activiteiten op het terrein van vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassenen VOV)Voor deze werksoort is per 1-1-1993 geen verordening van kracht omdat wij conform het gestelde in de Nota Deregulering ernaar streven het monopoly voor deze werksoort zoveel mogelijk bij Het Baken te laten. Ook met Het Baken zal een subsidiecontract worden afgesloten. In dit subsidiecontract zal het aanbieden van VOV-a~tiviteiten aan buurt- en wijkorganisaties worden opgenomen. Buurtorganisaties in de categorieën 4 en 8 kunnen dan volgens een strippenkaartsysteem kosteloos VOV-activiteiten betrekken bij Het Baken. Indien men méér activiteiten wil afnemen dan volgens de strippenkaart mogelijk is, óf indien buurtorganisaties in de categorieën 1 en 2 dergelijke activiteiten willen gaan uitvoeren, kunnen deze bij Het Baken tegen kostprijs worden afgenomen In het Programma Sociaal-Cultureel Werk valt onder de noemer specifieke activiteiten op buurtniveau een aantal activiteiten die niet in de onderhavige verordening kunnen worden opgenomen. - Twee van deze activiteiten, te weten: - samenwerkingsverband onderwijsvoorrangsbeleid; - project Nota Bene; kunnen worden opgenomen in het subsidiecontract met de Stichting Welzijn Leeuwarden. - In 1992 wordt het onder de noemer van "specifieke activiteiten" toegekende subsidie aan het Onderling 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 398