Voor zover van belang voor de heffing van leges gaat het hier
bij om:
- introductie van een categorie meldingplichtige bouwwerken
naast de vergunningplichtige en de niet—vergunningplichtige
bouwwerken;
- invoering van een verplicht bodemonderzoek voorafgaand aan
de bouw van vergunningplichtige bouwwerken;
- gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid;
- sloopvergunning;
overige wijzigingen.
De nieuwe Woningwet onderscheidt thans drie categorieën bouw
werken, te weten:
1. de vergunningvrije bouwwerken, die limitatief zijn opgesomd
in artikel 43 van de Woningwet;
2. de meldingplichtige bouwwerken, zoals die zijn aangewezen
in het Besluit meldingplichtige bouwwerken. Alhoewel voor
deze bouwwerken niet langer een vergunning is vereist is er
wel aanleiding leges te vragen voor zo'n melding. Het voor
nemen tot het bouwen moet via een door de gemeente
beschikbaar gesteld formulier bij ons worden gemeld.
Daarna moet de melding worden getoetst aan het bestemmings
plan en eventueel aan de redelijke eisen van welstand.
Indien de melding geen strijd oplevert met de eisen wordt
binnen een maand na ontvangst van de melding hiervan
schriftelijke mededeling gedaan aan de melder. Pas na deze
mededeling mag worden gebouwd. Wordt binnen een maand geen
mededeling gedaan, dan is de mededeling van rechtswege
gedaan. Ook dan mag worden gebouwd.
De melder heeft een duidelijk individueel belang bij zijn
melding. Mede om deze reden is het toegestaan hiervoor
leges te vragen. In onderdeel 4.6.2 t/m 4.6.2.2. van de
tarieventabel hebben wij (nieuwe) tarieven opgenomen voor
meldingplichtige bouwwerken.
3. de vergunningplichtige werken:
De opzet van de tariefopbouw is veranderd in die zin, dat
de componenten voor leges welstandsadviescommissie nu apart
in de tabel zijn opgenomen.
Conform ons voorstel "Automatiseringsprojecten bij de
D. S. en M".
(Bijlage nr. 266) is het tarief per f 1.000,bouwsom met
f 0,30 extra verhoogd als dekking van automatiserings
kosten, voortvloeiende uit de gewijzigde regelgeving met
betrekking tot de vergunningverlening, waarmee een op
brengst is gemoeid van f 46.000,
6
Bodemonderzoek
Artikel 8, 3e lid, ond. a, van de nieuwe Woningwet schrijft
voor dat de gemeentelijke bouwverordening het voorschrift bevat
dat de aanvrager van een bouwvergunning een onderzoeksrapport
overlegt inzake de gesteldheid van de bodem van de bouwkavel.
Het betreffende artikel (2.1.5) in de bouwverordening bepaalt
dat niet slechts het onderzoeksrapport zelf maar ook de beoor
deling daarvan door de gemeente wordt overgelegd bij het indie
nen van een bouwaanvraagAnticiperend op het indienen van een
aanvraag om een bouwvergunning wordt dit onderzoeksrapport dus
reeds beoordeeld door de gemeente. De hieraan verbonden werk
zaamheden kunnen worden verhaald door daarvoor aparte leges in
rekening te brengen. In onderdeel 4.5.2. van de tarieventabel
stellen wij voor een tarief op te nemen van f 350,
Wij merken op, dat deze regeling reeds was opgenomen in de hui
dige bouwverordening, maar leges hiervoor werden niet geheven.
Brandveiligheid
De nieuwe Woningwet schrijft voor dat de bouwverordening voor
waarden moet bevatten die het brandveilig gebruik van bouw
werken regelen. Volgens de model-bouwverordening is het
mogelijk gemaakt het brandveilig gebruik te regelen met een
zogenaamde "gebruiksvergunning". Voorheen werden dergelijke
vergunningen verstrekt op basis van de brandbeveiligingsveror
dening.
Voor het afgeven van een gebruiksvergunning hebben wij in
onderdeel 4.7 van de tarieventabel een tarief opgenomen van
(voorlopig) f 250,
Sloopvergunning
Ter uitvoering van het bepaalde in artikel 8 van de nieuwe
Woningwet is in hoofdstuk 8 van de model-bouwverordening een
sloopvergunningstelsel opgenomen. Hoewel zo'n stelsel nu ook al
bestaat is het sloopvergunningstelsel in de bouwverordening
nieuw. De kosten voor het verstrekken van sloopvergunningen
kunnen worden verhaald door de heffing van leges. Het tarief is
opgenomen in onderdeel 4.8. van de tarieventabel (f 250,
7