De totale aan de afvalstoffenheffing toe te rekenen kosten komen daarmee voor het jaar 1993 op f 12.155.543, Het tarief kan dan worden bepaald op f 12.155.543,39.500 percelen (minus 4.000 percelen wegens leegstand, kwijtscheldin gen enz.) is f 342,60 per jaar. Dit betekent een verlaging met f 13,80 ten opzichte van het huidige tarief (f 356,40 per jaar) b. Overige reinigingsrechten Bedrij fsafvalrecht Dit kostprijsdekkende tarief, kan op grond van dezelfde kosten ontwikkelingen als bij de afvalstoffenheffing, worden verlaagd van f 293,40 naar f 271,20 per jaar. Dit tarief betreft het veelal via afvalzakken ophalen van bedrijfsvuil in kleine hoeveelheden. Dit tarief kan vervallen als de geplande minicontainerisering is gerealiseerd. Containerdienst De tariefstelling voor de bedrijfscontainers valt in twee delen uiteen, te weten voor: a. 240 liter containers met groen deksel; b. 1.100 liter stalen containers. a. Bij de tariefvoorstellen 1992 werd in eerste instantie het ledigingstarief op basis van een frequentie van één keer per week, voor de bedrijfsminicontainers met groen deksel op f 268,20 exclusief omzetbelasting vastgesteld. Per 1 maart 1992 is dit tarief fors verhoogd tot f 502,20 per container per jaar. Per maand betekende dit een stijging van f 22,35 naar f 41,85, ofwel 87%. De forse stijging vond plaats om de volgende redenen: 1. De inzameling van bedoeld afval werd voorheen groten deels in combinatie met de reguliere inzameling van huishoudelijk afval uitgevoerd. Door de gescheiden inzameling van GFT-afval was dat niet meer mogelijk en moest een aparte inzamelroute voor bedrijfsafval worden opgezet. 2. Het betreft hier bedrijfsafval, dat bij kleine(re) bedrijven wordt ingezameld. Dergelijk bedrijfsafval werd voorheen verbrand door de AVI. Na sluiting van de AVI wordt dit door het OLAF gestort. 12 Nu het OLAF het tarief van de verwerkingskosten van bedrijfsafval per 1 januari 1993 weer drastisch gaat verlagen van f 252,naar f 153,per ton, kan het ledigingstarief voor 1993 evenredig worden verlaagd. Ervan uitgaande dat gemiddeld per container op jaarbasis 1,3 ton wordt aangeboden, kan het tarief met f 127,20 worden verlaagd tot f 375,per jaar. Een daling met 25%. De vergoeding voor de beschikbaarstelling van een container blijft ongewijzigd (f 16,80 per container per jaar). b. De tarieven voor de 1100 liter stalen containers kunnen worden gehandhaafd op het niveau van 1992. De oorzaak hier van is, dat er twee (kosten-)ontwikkelingen zijn die elkaar compenseren. De kosten van verwerking van de afvalstoffen ingezameld via de 1.100 liter container nemen af, terwijl de kosten van het puur inzamelen stijgen als gevolg van nominale aanpas singen voor salaris- en prijsstijgingen. Het effect van de daling van de verwerkingskosten is bij de 1.100 liter containers niet zo groot als bij de 240 liter bedrijfsminicontainers, omdat een groot gedeelte van deze afvalstroom nog wel op "Skinkeskans" kan worden gestort. Voor deze afvalstroom moeten ten opzichte van 1992 meer stortkosten worden betaald. De andere in de tarieventabel opgenomen reinigingsrechten zijn bijgesteld overeenkomstig de gehanteerde uitgangspunten voor loon- en prijsstijgingen. Voor de opzet van de diverse kostentoerekeningen verwijzen wij naar de ter inzage gelegde bijlage "Tariefvoorstellen 1993" van de Dienst Stadsbeheer. 4. Begraafrechten Bij de vaststelling van de tarieven begraafrechten 1992 was ondermeer rekening gehouden met de laatste verhoging ten bedrage van f 33.000,voortvloeiende uit het herwaarderings- voorstel 1991-1995. Dit voorstel hield in dat over een periode van drie jaren via verhoging van de rechten een meeropbrengst moest worden gerealiseerd van f 100.000,Ook na 1992 blijven de begraafrechten in het kader van de Herwaarderingen 1991-1995 en 1992-1996 in beeld en ook thans dient een gedeelte van het exploitatietekort via een meeropbrengst te worden gerealiseerd. Uit het herwaarderingsvoorstel 1991-1995 vloeit voort, dat de begraafrechten in 1993 f 30.755,extra moeten opbrengen. Voorts dient er via andere maatregelen bespaard te worden op de kosten om de taakstelling te kunnen realiseren. Met betrekking tot de tarieven 1993 hebben wij ook nu weer per dienstverlening nagegaan in hoeverre een activiteit in meer-of mindere mate een bijdrage kan leveren om de beoogde meer opbrengst te halen. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 428