De totale aan de afvalstoffenheffing toe te rekenen kosten
komen daarmee voor het jaar 1993 op f 12.155.543,
Het tarief kan dan worden bepaald op f 12.155.543,39.500
percelen (minus 4.000 percelen wegens leegstand, kwijtscheldin
gen enz.) is f 342,60 per jaar. Dit betekent een verlaging met
f 13,80 ten opzichte van het huidige tarief (f 356,40 per
jaar)
b. Overige reinigingsrechten
Bedrij fsafvalrecht
Dit kostprijsdekkende tarief, kan op grond van dezelfde kosten
ontwikkelingen als bij de afvalstoffenheffing, worden verlaagd
van f 293,40 naar f 271,20 per jaar.
Dit tarief betreft het veelal via afvalzakken ophalen van
bedrijfsvuil in kleine hoeveelheden. Dit tarief kan vervallen
als de geplande minicontainerisering is gerealiseerd.
Containerdienst
De tariefstelling voor de bedrijfscontainers valt in twee delen
uiteen, te weten voor:
a. 240 liter containers met groen deksel;
b. 1.100 liter stalen containers.
a. Bij de tariefvoorstellen 1992 werd in eerste instantie het
ledigingstarief op basis van een frequentie van één keer
per week, voor de bedrijfsminicontainers met groen deksel
op f 268,20 exclusief omzetbelasting vastgesteld.
Per 1 maart 1992 is dit tarief fors verhoogd tot f 502,20
per container per jaar. Per maand betekende dit een
stijging van f 22,35 naar f 41,85, ofwel 87%.
De forse stijging vond plaats om de volgende redenen:
1. De inzameling van bedoeld afval werd voorheen groten
deels in combinatie met de reguliere inzameling van
huishoudelijk afval uitgevoerd. Door de gescheiden
inzameling van GFT-afval was dat niet meer mogelijk en
moest een aparte inzamelroute voor bedrijfsafval
worden opgezet.
2. Het betreft hier bedrijfsafval, dat bij kleine(re)
bedrijven wordt ingezameld. Dergelijk bedrijfsafval werd
voorheen verbrand door de AVI. Na sluiting van de AVI
wordt dit door het OLAF gestort.
12
Nu het OLAF het tarief van de verwerkingskosten van
bedrijfsafval per 1 januari 1993 weer drastisch gaat
verlagen van f 252,naar f 153,per ton, kan het
ledigingstarief voor 1993 evenredig worden verlaagd.
Ervan uitgaande dat gemiddeld per container op jaarbasis
1,3 ton wordt aangeboden, kan het tarief met f 127,20
worden verlaagd tot f 375,per jaar. Een daling met 25%.
De vergoeding voor de beschikbaarstelling van een container
blijft ongewijzigd (f 16,80 per container per jaar).
b. De tarieven voor de 1100 liter stalen containers kunnen
worden gehandhaafd op het niveau van 1992. De oorzaak hier
van is, dat er twee (kosten-)ontwikkelingen zijn die
elkaar compenseren.
De kosten van verwerking van de afvalstoffen ingezameld via
de 1.100 liter container nemen af, terwijl de kosten van
het puur inzamelen stijgen als gevolg van nominale aanpas
singen voor salaris- en prijsstijgingen.
Het effect van de daling van de verwerkingskosten is bij de
1.100 liter containers niet zo groot als bij de 240 liter
bedrijfsminicontainers, omdat een groot gedeelte van deze
afvalstroom nog wel op "Skinkeskans" kan worden gestort.
Voor deze afvalstroom moeten ten opzichte van 1992 meer
stortkosten worden betaald.
De andere in de tarieventabel opgenomen reinigingsrechten zijn
bijgesteld overeenkomstig de gehanteerde uitgangspunten voor
loon- en prijsstijgingen.
Voor de opzet van de diverse kostentoerekeningen verwijzen wij
naar de ter inzage gelegde bijlage "Tariefvoorstellen 1993" van
de Dienst Stadsbeheer.
4. Begraafrechten
Bij de vaststelling van de tarieven begraafrechten 1992 was
ondermeer rekening gehouden met de laatste verhoging ten
bedrage van f 33.000,voortvloeiende uit het herwaarderings-
voorstel 1991-1995. Dit voorstel hield in dat over een periode
van drie jaren via verhoging van de rechten een meeropbrengst
moest worden gerealiseerd van f 100.000,Ook na 1992 blijven
de begraafrechten in het kader van de Herwaarderingen 1991-1995
en 1992-1996 in beeld en ook thans dient een gedeelte van het
exploitatietekort via een meeropbrengst te worden gerealiseerd.
Uit het herwaarderingsvoorstel 1991-1995 vloeit voort, dat de
begraafrechten in 1993 f 30.755,extra moeten opbrengen.
Voorts dient er via andere maatregelen bespaard te worden op de
kosten om de taakstelling te kunnen realiseren.
Met betrekking tot de tarieven 1993 hebben wij ook nu weer per
dienstverlening nagegaan in hoeverre een activiteit in meer-of
mindere mate een bijdrage kan leveren om de beoogde meer
opbrengst te halen.
13