Nr. 15195
BN/JG
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van
17 september 1992 (bijlage nr.i8G)»
BESLUIT:
een deel van de kantoren in het pand Jachthavenlaan 2 te
Leeuwarden te verhuren aan Friesland Frico Domo te Leeuwar
den op basis van da voorwaarden en condities, zoals opgeno
men in de ter inzage gelegde overeenkomst.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
1
Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruim
telijke Ordening voor de aanleg van een busbaan c.a. langs
de Oostergoweg tussen de spoorlijn Leeuwarden-Groningen en
de Borniastraat
Bijlage nr. 181
Aan de Gemeenteraad.
In uw vergadering van 9 december 1991 (bijlage nr. 307)
heeft u besloten te participeren in de plannen voor de
verdubbeling van Rijksweg 31 (traject Nijega-Leeuwarden)
inclusief het uitvoeren van de hiermee samenhangende voor
zieningen ten behoeve van het openbaar vervoer.
De voorzieningen zullen bestaan uit het aanbrengen van
apparatuur om de verkeerslichtenregelingen op de kruispun
ten te beïnvloeden, het aanleggen van een busbaan tussen de
Hoekemastraat en het Zuiderplein, alsmede een lichte recon
structie van het kruispunt Oostergoweg-Borniastraat
Bovendien zullen op de Aldiansdyk voorzieningen voor bus
haltes worden aangelegd.
De voorzieningen binnen de gemeente Leeuwarden hebben als
doel de doorstroming van buslijn 24 (Leeuwarden - Drachten
v.v.te bevorderen. Het gaat er hierbij niet alleen om de
snelst mogelijke reistijd te realiseren, ook dient naar de
automobilisten toe een beeld te ontstaan dat openbaar ver
voer snel(Ier) is, zodat men gebruik gaat maken van het
openbaar vervoer. Dit streven is opgenomen in het landelijk
beleid en past in het beleid van de gemeente Leeuwarden.
Binnen de gemeente Leeuwarden is het tracé Drachtsterweg -
Drachtsterplein - Aldiansdyk - Oostergoweg - Zuiderplein -
busstation v.v. aan de orde. Delen van dit tracé vallen
samen met andere lijnen voor het openbaar vervoer. Waar
mogelijk zullen andere buslijnen (lokaal en interlokaal)
meeprofiteren van reistijd-optimaliserende maatregelen voor
lijn 24.
Een deel van het tracé maakt deel uit van bestemmingsplan
nen, die niet voldoende planologische mogelijkheden bieden
om tot uitvoering over te gaan.
1