Nr. 15195 BN/JG DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 17 september 1992 (bijlage nr.i8G)» BESLUIT: een deel van de kantoren in het pand Jachthavenlaan 2 te Leeuwarden te verhuren aan Friesland Frico Domo te Leeuwar den op basis van da voorwaarden en condities, zoals opgeno men in de ter inzage gelegde overeenkomst. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. 1 Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruim telijke Ordening voor de aanleg van een busbaan c.a. langs de Oostergoweg tussen de spoorlijn Leeuwarden-Groningen en de Borniastraat Bijlage nr. 181 Aan de Gemeenteraad. In uw vergadering van 9 december 1991 (bijlage nr. 307) heeft u besloten te participeren in de plannen voor de verdubbeling van Rijksweg 31 (traject Nijega-Leeuwarden) inclusief het uitvoeren van de hiermee samenhangende voor zieningen ten behoeve van het openbaar vervoer. De voorzieningen zullen bestaan uit het aanbrengen van apparatuur om de verkeerslichtenregelingen op de kruispun ten te beïnvloeden, het aanleggen van een busbaan tussen de Hoekemastraat en het Zuiderplein, alsmede een lichte recon structie van het kruispunt Oostergoweg-Borniastraat Bovendien zullen op de Aldiansdyk voorzieningen voor bus haltes worden aangelegd. De voorzieningen binnen de gemeente Leeuwarden hebben als doel de doorstroming van buslijn 24 (Leeuwarden - Drachten v.v.te bevorderen. Het gaat er hierbij niet alleen om de snelst mogelijke reistijd te realiseren, ook dient naar de automobilisten toe een beeld te ontstaan dat openbaar ver voer snel(Ier) is, zodat men gebruik gaat maken van het openbaar vervoer. Dit streven is opgenomen in het landelijk beleid en past in het beleid van de gemeente Leeuwarden. Binnen de gemeente Leeuwarden is het tracé Drachtsterweg - Drachtsterplein - Aldiansdyk - Oostergoweg - Zuiderplein - busstation v.v. aan de orde. Delen van dit tracé vallen samen met andere lijnen voor het openbaar vervoer. Waar mogelijk zullen andere buslijnen (lokaal en interlokaal) meeprofiteren van reistijd-optimaliserende maatregelen voor lijn 24. Een deel van het tracé maakt deel uit van bestemmingsplan nen, die niet voldoende planologische mogelijkheden bieden om tot uitvoering over te gaan. 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 76