f 550.000,bedraagt.
In de voorliggende notitie wordt naar onze mening een
acceptabel voorstel gedaan, waarin invulling wordt gegeven aan
de gewijzigde doelstelling van het werkgelegenheidsbeleid, en
waarmee ondanks de bezuinigingstaakstelling nieuwe mogelijk
heden voor de werksoort worden gecreëerd. De werksoort zal
hierdoor een substantiële bijdrage kunnen leveren aan de
realisatie van de doelstellingen van het 1000-b<inenplan.
Het voorstel betreft de herstructurering van de werksoort en de
realisatie van de financiële taakstelling in hoofdlijnen. Daar
naast wordt voorgesteld het subsidie aan een aantal projecten
met ingang van 1993 te beëindigen.
Doel van de herstructurering is een nieuwe organisatie(vorm)
PMZW te ontwikkelen met als taak het, in aansluiting op de via
de Individuele Trajektbemiddeling in kaart gebrachte vraag,
uitvoeren en ontwikkelen van arbeidsmarktrelevante werkgelegen
heidsprojecten in het kader van de KRA-regeling, de Jeugd Werk
Garantie Wet en de Banenpool.
De nieuwe organisatie(vorm) zal flexibel, effectief en
efficiënt dienen in te spelen op de ontwikkelingen op de
arbeidsmarkt en een vraaggerichte werkwijze moeten ontwikkelen.
Op termijn moet deze werkwijze er toe leiden dat de vaste
kosten voor de overhead en uitvoering van projecten nagenoeg
geheel worden geflexibiliseerd.
Per jaar zal deze nieuwe organisatie(vorm) aan ten minste
180 personen uit de doelgroepen via de deelname aan werk
ervaringsprojecten werk kunnen bieden.
De door ons vastgestelde notitie en de daarbij behorende
evaluatie is toegezonden aan de desbetreffende instellingen en
heeft voor een ieder ter inzage gelegen gedurende de inspraak
periode van 11 mei tot 11 juni 1992.
Gedurende deze periode is tevens bestuurlijk overleg gevoerd
met de betrokken instellingen. Ook heeft er een Tripartite
Overleg plaatsgevonden en is de Ontwerp-notitie besproken in de
Overlegcommissie voor de Werkgelegenheid. De verslagen van het
gevoerde overleg zijn op de gebruikelijke wijze ter inzage
gelegd.
Alle instellingen behorend tot de werksoort hebben schriftelijk
gereageerd op de door ons gedane voorstellen. Voor het overige
zijn er geen schriftelijke reacties ingediend.
De reacties van deze instellingen hebben wij behandeld in de
Nadere Standpuntbepaling, die met de notitie geacht wordt één
geheel te vormen.
Voor de inhoud van het voorstel verwijzen wij kortheidshalve
naar de tekst van de notitie en de Nadere Standpuntbepaling.
Voor een overzicht van de financiële consequenties van het
voorstel verwijzen wij naar de paragrafen 3.3. en 3.4.3 van de
2
notitie en paragraaf 2.2. van de Nadere Standpuntbepaling.
Op de personele consequenties van het voorstel wordt ingegaan
in paragraaf 5.3. van de notitie en paragraaf 2.A van de Nader
Standpuntbepaling.
Zo spoedig mogelijk nadat het voorliggend besluit door uw
Gemeenteraad genomen is, zullen wij met de instellingen in
overleg treden over de uitwerking van het herstructurerings
proces. Uitgangspunt hierbij is om voor 1 juni 1993 de nieuwe
organisatie(vorm) en de daarbij behorende formatie vast te
stellen.
Door verschillende instellingen is positief gereageerd op onze
suggestie om hierbij gebruik te maken van een onafhankelijk
externe adviseur. In het overleg zullen behalve op de mogelijk
heden van de inschakeling van de externe adviseur, de planning
en de voorbereiding van een systeem van budgetfinanciering,
alsmede de begroting 1993 aan de orde komen.
In september zal een voorstel voor een Sociaal Plan Welzijn
worden gedaan.
De Notitie en de Nadere Standpuntbepaling zijn besproken op
8 juli 1992 in de Commissie Economische en Sociale Zaken. De
commissie adviseert u met deze Notitie en de Nadere Standpunt
bepaling akkoord te gaan.
Tevens is deze notitie ter informatie toegezonden aan de
Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken.
Resumerend stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig het
bijgevoegde ontwerp-besluit
Leeuwarden, 20 augustus 1992.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mw.ir. J.A. Lantermans
Secretaris.