DU
Voorbereidingsbesluit ex. art. 21 W.R.0. voor een perceel aan de Harlingerstraat-
weg 109° t.b.v. de bouw van een woning in het plangebied
BISSCHOPSRAK
datua 7-1-92
get. f.r.
schaal 1:1000
Stadsontwikkeling en Milieu Leeuwarden - stedebouw -
arch. nr. 502-8
Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening voor het perceel aan de Sixmastraat 4
te Leeuwarden.
Bijlage nr. ^3
Aan de Gemeenteraad.
De AVM-groep heeft bij ons een aanvraag om bouwvergunning
ingediend voor de uitbreiding van haar kantoorgebouw op het
perceel Sixmastraat 4 te Leeuwarden.
Het bouwplan wijkt af van het ter plaatse geldende bestem
mingsplan "Huizum-Sixma"De beoogde uitbreiding over
schrijdt de toegestane bouwhoogte van 14.00 meter. Het
ontwerp gaat uit van een gebouw in zeven bouwlagen met een
hoogte van ca 27.00 meter (exclusief opbouw).
Dit betekent, dat de gevraagde vergunning wegens strijd van
het bouwplan met het bestemmingsplan geweigerd zou moeten
«orden. Wij achten evenwel argumenten aanwezig om door
middel van het nemen van een voorbereidingsbesluit medewer
king aan het bouwplan te verlenen.
De in het bestemmingsplan aangegeven hoogte is gerelateerd
aan het bestaande kantoorgebouw. Dat geldt bijvoorbeeld ook
voor het kantoorgebouw De Hege Wier dat ten zuiden daarvan
is gelegen.
De voorgenomen bouw past binnen het streven de Oostergoweg
een stedelijker aanzien te geven en de beeldkwaliteit te
versterken. Het profiel van deze weg laat een hoogte zoals
aangegeven toe. Belangen van derden worden niet of nauwe
lijks geschaad. Het huidige terrein van de AVM ligt gunstig
ten opzichte van het knooppunt van openbaar vervoer (A-
lokatie)
De AVM heeft door een gestage groei aan activiteiten drin
gend behoefte aan uitbreiding van haar kantoorruimte. Zij
huurt bovendien nu nog kantoorruimte elders
Wij zijn van oordeel, dat daarin voldoende dringende rede
nen zijn gelegen om medewerking te verlenen via de vrij
stellingsprocedure
De AVM heeft op eigen terrein onvoldoende ruimte om na uit
breiding op eigen terrein in de theoretische behoefte (één
parkeerplaats per 60 m2 bruto vloeroppervlak) aan parkeer
ruimte te voldoen.