Voor een gedetailleerd overzicht van het meer- en minderwerk ten opzichte van de oorspronkelijke aanneemsommen moge verwezen worden naar de ter inzage gelegde stukken. In onderstaand gecomprimeerd financieel overzicht wordt aan gegeven wat de financiële gevolgen daarvan uiteindelijk zijn geworden. Restauratie f 3.284.401, BTW (over restauratie) f 613.164, Inbouw f 2142699 Totaal 3.0 Bijkomende kosten Naast de in paragraaf 2 vermelde directe restauratie- en verbouwingskosten zijn er nog de volgende bijkomende kosten, waarmee in de kredietaanvragen geen rekening is gehouden 1. Voorfinanciering f 130.000, 2. Totaal der directe bijkomende kosten f 20.000, 3. Omgeving/schoolplein f 20.000. f 170.000.— 3. 1 Subsidie Stichting Westerkerk Bij het opstellen van de begroting voor 1992 is abusievelijk geen rekening gehouden met stijging van de kosten op basis van indexering. Daarnaast dienen de kosten van de getaxeerde huur ad f 100.000,alsnog in de begroting opgenomen te worden. Met het oog hierop heeft de Stichting Westerkerk op 15 december 1991 een aangepaste begroting ingediend met onder andere het verzoek het toegezegde subsidie te verhogen tot f 320.000,--. Dekking van het additionele subsidie ad f 118.000,kan plaatsvinden uit de huuropbrengst en overigens voor het jaar 1992 uit de post "onvoorzien" van de Dienst Welzijn (functie 922.0). Voor 1993 en volgende jaren dient binnen de begroting van de Dienst Welzijn nog dekking te worden aangewezen. 32 Onderhoud In het verhuurcontract is bepaald dat het onderhoud komt ten laste van de verhuurder. De taxateur heeft dit geraamd op f 50.000,per jaar (inclusief reservering groot onderhoud). 2 Deze onderhoudskosten worden in 1992 incidenteel op gevangen binnen de geraamde middelen voor "cultureel centra" (functie 540.0). Dit in afwachting van een onderzoek naar de mogelijkheid alle gemeentelijke monumentale gebouwen onder te brengen in een beheersstichting die in aanmerking zou (kunnen) komen voor rijkssubsidiëring in de onderhoudslasten. De dan vrijkomende financiële ruimte zal dan benut worden als dekking voor de onderhoudskosten van de Westerkerk. Dekkingsvoorstel De totale investeringskosten kunnen worden bepaald op f 6.210.264,— In juni 1991 is beschikbaar gesteld f 5226315. (Inclusief bijdragen van de Stichting Westerkerk. Nu benodigd extra krediet Voorgestelde dekking: f 378.031,uit eenmalige Princessehofgelden. Dit bedrag is in augustus/september 1991 reeds door ons college hiertoe gereserveerd; f 95.300,extra provinciale monumentensubsidie. Dit betreft een reeds ontvangen verhoging van de oorspronke lijk toegezegde provinciale subsidie; f 250.000,extra rijkssubsidiemonumenten. Hierover zijn inmiddels onderhandelingen met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg in gang gezet. Het restant f 260.618,kan worden afgeschreven tegen een kapitaallast van f 29.971,(9% rente en 2,5% afschrijving) Hiervoor wordt voorgesteld dit ponds-pondsgewijs te verdelen over de posten "taxatieverschillen" van de Diensten Welzijn, Stadsontwikkeling en Milieu en Bestuurszaken/Concern. De inrichtingskosten Zoals in ons voorstel van 13 juni 1991 reeds is aan gegeven, zijn wij met het bestuur van de Stichting Westerkerk overeengekomen dat de stichting de kosten van de inrichting uit bijdragen van derden en uit de opbrengsten van de sponsoractie zou dekken. Naar het zich laat aanzien, ontwikkelt de sponsoractie voor de Westerkerk zich zodanig gunstig dat het bestuur van de Stichting Westerkerk heeft meegedeeld dat de inrichtingskosten, van de meeste door de stichting gewenste voorzieningen, daaruit gedekt kunnen worden. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 160