In de tweede plaats is sprake van een risico dat verband houdt met renteconversies na het tiende en twintigste jaar. Op genoemde tijdstippen wordt door het rijk de rente voor het totale budget herzien. Ook de gemeente dient na deze termijnen de rente voor de bijdragetoekenning aan de op drachtgever te herzien. Omdat, zoals in de vorige alinea reeds is aangegeven, het moment van subsidietoekenning door het rijk en het moment van subsidietoekenning van de ge meente aan de opdrachtgever niet samenvalt, loopt de ge meente ook dan renterisico's. Om bovengenoemde risico's het hoofd te kunnen bieden is het noodzakelijk hiervoor een bedrag te reserveren. Omdat de risico's in hoofdzaak betrekking hebben op het budget jaarlijkse bijdragen kan een dergelijke reservering worden beperkt tot dit budget. Wij zijn van mening dat binnen dit budget voor 1992 de risico's redelijkerwijs kunnen worden opgevangen door van het beschikbaar gestelde aantal van 108 woningen vooralsnog voor niet meer dan 100 woningen subsi die toe te kennen. In dit verband merken wij op dat de regeling de mogelijkheid biedt om maximaal 502 van het jaarbudget te reserveren. Wij gaan er vanuit dat bedoelde reservering voldoende is om ook de risico's op kasbasis af te dekken. Wij stellen voor om, indien in de loop van dit budgetjaar blijkt, dat als gevolg van rente-ontwikkelingen voor meer dan 100 woningen subsidie kan worden verleend, ons college te machtigen om dit aantal met een zodanig aantal op te hogen, zodat enerzijds het budget op basis van toekenningen niet wordt overschreden en anderzijds circa 10Z van het budget op kasbasis beschikbaar blijft. Overeenkomstig artikel 13 lid 2 van de verordening zal de Commissie Stads ontwikkeling in dat geval vooraf worden gehoord. 3.3. sociale koop In ons voorstel d.d. 10 oktober 1991 over de planning en programmering van de woningbouw en woningverbetering 1992- 1995 stelden wij reeds dat de verkoop van woningwetwoningen een goed alternatief biedt voor de vragers naar premiekoop A. Momenteel worden woningwetwoningen in de wijken Aldlan, Westeinde en Camminghaburen te koop aangeboden. Aangezien er verder sprake is van een uitermate krap budget in de categorie jaarlijkse bijdragen stellen wij voor voor 1992 geen budget te reserveren voor de toekenning van jaarlijkse bijdragen voor de bouw van premiekoop woningen. 4 3.4. verdeling Het budget jaarlijkse bijdragen moet vervolgens verdeeld worden over de twee resterende onderdelen nieuwbouw sociale huurwoningen en ingrijpende woningverbetering. Aangezien de provincie bij de budgettering zoals hiervoor vermeld geen rekening heeft gehouden met de factor ingrijpende woning verbetering zou de conclusie kunnen zijn dat er voor dit onderdeel geen budget beschikbaar gesteld kan worden. Dit zou echter betekenen dat een zeer belangrijk onderdeel van de stadsvernieuwing stil zou komen te liggen. Daarbij moet gedacht worden aan de projecten Wonen boven Winkels 15 woningen) en Noordvliet/Cambuurstraten 10 woningen) alsmede aan de individuele verbeteringsplannen van particu liere verhuurders. De verhouding tussen het aantal verbete ringen en nieuwbouw bedroeg in de afgelopen jaren ongeveer 1 3. Wij stellen gelet op het vorenstaande voor 35 woningen binnen het budget jaarlijkse bijdragen te reserveren voor ingrijpende woningverbetering resp. 65 woningen voor nieuw bouw. 3.5. ingrijpende woningverbetering Bij toekenning van geldelijke steun voor ingrijpende wo ningverbetering dient prioriteit te worden gegeven aan de beide hiervoor genoemde projecten Wonen boven Winkels en Noordvliet/Cambuurstraten. Artikel 70 lid 3 van de verordening geeft ons de bevoegd heid de geldelijke steun in deze categorie uit te betalen als bijdrage ineens in plaats van jaarlijkse bijdragen. Wij zijn van plan in ieder geval dit jaar van deze bevoegdheid gebruik te maken bij de toekenning van geldelijke steun voor de verbetering van particuliere huurwoningen. Het deelbudget jaarlijkse bijdragen is bedoeld voor de in grijpende verbetering van vooroorlogse huurwoningen, dus ook voor sociale huurwoningen in deze categorie. De ingrij pende verbetering van dit segment is echter reeds voltooid. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 192