3.6. sociale huurwoningen
3.6.1. algemeen
Het hiervoor genoemde beschikbare aantal van 65 woningen
voor de nieuwbouw van sociale huurwoningen staat in geen
verhouding tot het planaanbod in deze sector. Dit bemoei
lijkt de selectie van projecten in hoge mate. Prioriteit
dient in ieder geval te worden toegekend aan de bouw van
woningen voor specifieke doelgroepen. Daarbij moet gedacht
worden aan ouderen, gehandicapten, woongroepen, begeleid
wonen. Vaak zal dit gecombineerd worden met extra zorgvoor
zieningen voor de toekomstige bewoners. De inspanning op
het terrein van de stadsvernieuwing dient ock bij de nieuw
bouw van sociale huurwoningen gecontinueerd te worden. Er
dienen verder voldoende waarborgen ingebouwd te worden om
een goede kosten-kwaliteitsverhouding van de projecten te
bewerkstelligen. Zie ook hierna paragraaf 7.1. De aan-
vangshuren variëren binnen het BWS van 6,252 van de (ge
zuiverde) stichtingskosten tot maximaal f 690,-. Verwacht
mag worden dat de aanvangshuren in vergelijking met het
vorige subsidie regiem (NKSbehoorlijk hoger zullen lig
gen. Het is daarbij nog maar zeer de vraag of er nog wonin
gen gebouwd kunnen worden onder de fiatteringsgrensDeze
grens correspondeert voor een meerpersoonshuishouden met
een maximale huur van f 560,-.
3.6.2. de projecten
Alvorens een keus wordt gemaakt tussen de verschillende
projecten wordt de stand van zaken met betrekking tot die
projecten kort toegelicht.
A. Tweede fase Archipelweg. Het totale project van de
Vereniging voor Volkshuisvesting omvat de vervangende
nieuwbouw van 54 woningen. Uit het budget van 199l
konden slechts 39 woningen worden gesubsidieerd. Ver
schillende verzoeken om extra contingent voor dit plan
werden niet gehonoreerd. Het project is daarom opgeknipt
in een eerste fase van 39 woningen en een tweede fase
van 15 woningen. Het betreft louter een administratieve
knip. De bestaande woningen zijn inmiddels gesloopt en
met de nieuwbouw van het totale project is reeds een
aanvang gemaakt. De woningen worden voor het overgrote
deel geschikt gemaakt voor de huisvesting van ouderen.
6
B. Frieas terrein. Op relatief korte termijn kan naar
verwachting geen zekerheid worden verkregen over de
haalbaarheid en realisering van het totale project in
1992 vanwege de u bekende problemen met de bodemsane
ring. De onderhandelingen over de nog af te sluiten
exploitatie-overeenkomst met de projectontwikkelaar zijn
hierdoor gestagneerd. Belanghebbende corporatie is
Woningbouwvereniging BWL.
C. Winkelcentrum CamminghaburenHet huidige winkelbestand
in Camminghaburen is zo langzamerhand volstrekt ontoe
reikend geworden. Een uitbreiding is derhalve uitermate
noodzakelijk. Boven deze winkels zijn om stedebouwkun-
dige en financiële redenen woningen gepland. Initia
tiefnemer voor het woningbouwgedeelte is Woningstichting
Patrimonium. Over de noodzaak van de woningen in volks-
huisvestelijk opzicht merken wij het volgende op. Zoals
bekend is er op dit moment sprake van relatief grote
leegstand onder de sociale huurwoningen in Camminghabu
ren. Het gaat daarbij voornamelijk om vrij dure eenge
zinswoningen. In en rondom het centrum komen bovendien
binnen afzienbare tijd meer dan 200 huurwoningen gereed.
Derhalve is gezocht naar andere oplossingen. Alternatie
ven zoals het bouwen van premiehuurwoningen door een
belegger of corporatie of het weglaten van de woningen
bleken niet haalbaar. Oorspronkelijk waren er in het
plan 60 woningen gepland. Vanwege de hiervoor genoemde
bezwaren is dit aantal teruggebracht tot 48. Daarnaast
is het de bedoeling binnen het plan een 15-tal woningen
tot Focus woningen te bestemmen. Dergelijke woningen
worden bewoond door lichamelijk gehandicapten die zonder
hulp niet zelfstandig kunnen wonen. Die hulp wordt hen
geboden vanuit een nabijliggend steunpunt. Een admini
stratieve knip van het plan is mogelijk.
D. WielenpólleBegin vorig jaar ontvingen wij van een
aantal woonwagenbewoners een plan voor de touw van 13
woningen in de wijk Wielenpölle. De bedoeling is, dat de
woningen voor een deel bestemd zullen worden voor de
huisvesting van oudere woonwagenbewoners waarvoor het
wonen in een woonwagen problemen oplevert. Contacten met
familie en vrienden in het nabijgelegen woonwagencentrum
kunnen op zo'n manier beter onderhouden worden. Momen
teel wordt onderzocht of het project haalbaar is. Wo
ningbouwvereniging BWL heeft zich aangemeld als gegadig
de voor dit project. Een koppeling van dit project met
het toekomstig beheer van standplaatsen voor woonwagens
ligt voor de hand.
7