3.6. sociale huurwoningen 3.6.1. algemeen Het hiervoor genoemde beschikbare aantal van 65 woningen voor de nieuwbouw van sociale huurwoningen staat in geen verhouding tot het planaanbod in deze sector. Dit bemoei lijkt de selectie van projecten in hoge mate. Prioriteit dient in ieder geval te worden toegekend aan de bouw van woningen voor specifieke doelgroepen. Daarbij moet gedacht worden aan ouderen, gehandicapten, woongroepen, begeleid wonen. Vaak zal dit gecombineerd worden met extra zorgvoor zieningen voor de toekomstige bewoners. De inspanning op het terrein van de stadsvernieuwing dient ock bij de nieuw bouw van sociale huurwoningen gecontinueerd te worden. Er dienen verder voldoende waarborgen ingebouwd te worden om een goede kosten-kwaliteitsverhouding van de projecten te bewerkstelligen. Zie ook hierna paragraaf 7.1. De aan- vangshuren variëren binnen het BWS van 6,252 van de (ge zuiverde) stichtingskosten tot maximaal f 690,-. Verwacht mag worden dat de aanvangshuren in vergelijking met het vorige subsidie regiem (NKSbehoorlijk hoger zullen lig gen. Het is daarbij nog maar zeer de vraag of er nog wonin gen gebouwd kunnen worden onder de fiatteringsgrensDeze grens correspondeert voor een meerpersoonshuishouden met een maximale huur van f 560,-. 3.6.2. de projecten Alvorens een keus wordt gemaakt tussen de verschillende projecten wordt de stand van zaken met betrekking tot die projecten kort toegelicht. A. Tweede fase Archipelweg. Het totale project van de Vereniging voor Volkshuisvesting omvat de vervangende nieuwbouw van 54 woningen. Uit het budget van 199l konden slechts 39 woningen worden gesubsidieerd. Ver schillende verzoeken om extra contingent voor dit plan werden niet gehonoreerd. Het project is daarom opgeknipt in een eerste fase van 39 woningen en een tweede fase van 15 woningen. Het betreft louter een administratieve knip. De bestaande woningen zijn inmiddels gesloopt en met de nieuwbouw van het totale project is reeds een aanvang gemaakt. De woningen worden voor het overgrote deel geschikt gemaakt voor de huisvesting van ouderen. 6 B. Frieas terrein. Op relatief korte termijn kan naar verwachting geen zekerheid worden verkregen over de haalbaarheid en realisering van het totale project in 1992 vanwege de u bekende problemen met de bodemsane ring. De onderhandelingen over de nog af te sluiten exploitatie-overeenkomst met de projectontwikkelaar zijn hierdoor gestagneerd. Belanghebbende corporatie is Woningbouwvereniging BWL. C. Winkelcentrum CamminghaburenHet huidige winkelbestand in Camminghaburen is zo langzamerhand volstrekt ontoe reikend geworden. Een uitbreiding is derhalve uitermate noodzakelijk. Boven deze winkels zijn om stedebouwkun- dige en financiële redenen woningen gepland. Initia tiefnemer voor het woningbouwgedeelte is Woningstichting Patrimonium. Over de noodzaak van de woningen in volks- huisvestelijk opzicht merken wij het volgende op. Zoals bekend is er op dit moment sprake van relatief grote leegstand onder de sociale huurwoningen in Camminghabu ren. Het gaat daarbij voornamelijk om vrij dure eenge zinswoningen. In en rondom het centrum komen bovendien binnen afzienbare tijd meer dan 200 huurwoningen gereed. Derhalve is gezocht naar andere oplossingen. Alternatie ven zoals het bouwen van premiehuurwoningen door een belegger of corporatie of het weglaten van de woningen bleken niet haalbaar. Oorspronkelijk waren er in het plan 60 woningen gepland. Vanwege de hiervoor genoemde bezwaren is dit aantal teruggebracht tot 48. Daarnaast is het de bedoeling binnen het plan een 15-tal woningen tot Focus woningen te bestemmen. Dergelijke woningen worden bewoond door lichamelijk gehandicapten die zonder hulp niet zelfstandig kunnen wonen. Die hulp wordt hen geboden vanuit een nabijliggend steunpunt. Een admini stratieve knip van het plan is mogelijk. D. WielenpólleBegin vorig jaar ontvingen wij van een aantal woonwagenbewoners een plan voor de touw van 13 woningen in de wijk Wielenpölle. De bedoeling is, dat de woningen voor een deel bestemd zullen worden voor de huisvesting van oudere woonwagenbewoners waarvoor het wonen in een woonwagen problemen oplevert. Contacten met familie en vrienden in het nabijgelegen woonwagencentrum kunnen op zo'n manier beter onderhouden worden. Momen teel wordt onderzocht of het project haalbaar is. Wo ningbouwvereniging BWL heeft zich aangemeld als gegadig de voor dit project. Een koppeling van dit project met het toekomstig beheer van standplaatsen voor woonwagens ligt voor de hand. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 193