Er is voorzover wij het op dit moment kunnen bekijken
sprake van voldoende planaanbod in de categorie premie
woningen. Het gaat hier voornamelijk om plannen in Cam-
minghaburen met een gemiddelde grootte van 5 tot 10 wonin
gen. Planuitval kan relatief gemakkelijk opgevangen worden
door een ander plan. In de categorie huurwoningen beleggers
gaat het meestal om wat grotere plannen. De realisatie is
bovendien van een groot aantal factoren, voornamelijk
marktfactoren afhankelijk. Vaak is er geen reserveplan
voorhanden. Om de in de vorige alinea genoemde flexibili
teit tussen beide categorieën te kunnen benutten stellen
wij voor het totale budget niet op te splitsen in twee
deelbudgetten, en de selectie van plannen in beide catego
rieën over te laten aan ons college. Op zo'n manier kunnen
wij adequaat en snel reageren op de feitelijke situatie. De
eerste verdeling hebben wijonder voorbehoud van goedkeu
ring van dit besluit reeds op 18 februari jl. vastgesteld.
Dit besluit ligt voor u bij de stukken ter inzage. Verdere
verdelingen van dit deelbudget zullen wij ter kennisneming
toezenden aan de Commissie Stadsontwikkeling.
5. DEELBUDGET TOESLAGEN PLAATSELIJK VERSCHILLENDE OMSTAN
DIGHEDEN
Bedoeld wordt hiermee het budget voor wat onder de vorige
subsidieregelingen kopkosten werden genoemd. Onderscheiden
kunnen worden toeslagen verband houdend met extra kosten
voor de bouwplaats, fundering en/of geluidwerende maatrege
len. Voor dit jaar is hiervoor een totaal budget van
f 877.312,- beschikbaar. In verhouding tot het vorige
subsidie regime zijn de toekenningsmogelijkheden van deze
toeslagen vergroot. Toeslagen kunnen nu in principe worden
toegekend voor zowel gesubsidieerde nieuwbouw als ongesub
sidieerde nieuwbouw alsmede voor op grond van het BWS
gesubsidieerde ingrijpende woningverbetering. In de Subsi
dieverordening zijn deze mogelijkheden opengelaten.
Gelet op het beperkte budget voor dit jaar en de te ver
wachten toename van aanspraken als gevolg van de bovenge
noemde verruimde bestedingsmogelijkheden, stellen wij voor
dit jaar bedoelde toeslagen alleen toe te kennen voor de
categorieën nieuwbouw sociale huurwoningen en ingrijpende
woningverbetering. Ter onzer beoordeling zou incidenteel
voor een nieuwbouwplan uit de overige categorieën toeslagen
kunnen worden toegekend. Daarbij wordt vooral gedacht aan
plannen voor de nieuwbouw van licht gesubsidieerde woningen
in dan wel nabij de binnenstad.
10
Voorgesteld wordt verder bij de daadwerkelijk toekenning
van geldelijke steun voor bouwplaatskopkosten uit dit
budget uit te gaan van de ook in vorige jaren reeds ge
bruikte systematiek. Dit is verwoord in het rapport van DHV
d.d. juni 1986. Bij de evaluatie van de Subsidieverordening
zal onder meer bekeken worden of deze systematiek in de
praktijk ook bruikbaar is voor met name ingrijpende woning
verbetering. Bij funderingskopkosten en geluidskopkosten
wordt voorgesteld de van rijkswege genoemde normbedragen
aan te houden.
6. DEELBUDGET HUURVERLAGINGSTOESLAGEN
Het vierde en laatste deelbudget is het budget ten behoeve
van huurverlagingstoeslagen. Dit budget bedraagt voor dit
jaar f 308.947,-.
Toeslagen uit dit budget dienen ter verlaging van de aan-
vangshuren bij vervangende nieuwbouw van sociale huurwonin
gen, dan wel bij het treffen van ingrijpende voorzieningen
aan sociale huurwoningen. Onder het vorige subsidieregime
werden deze toeslagen betiteld als stadsvernieuwingstoesla
gen.
De nieuwe regelgeving is beperkter omdat het om vervangende
nieuwbouw moet gaan. Het is ruimer omdat het niet per se om
stadsvernieuwingsgebieden hoeft te gaan en bovendien ook
toepasbaar is bij ingrijpende renovatie van vooroorlogse
sociale huurwoningen. Alle woningen in deze laatste catego
rie zijn in de loop der tijd echter reeds gerenoveerd.
Verder wordt de toeslag vanaf het tweede jaar jaarlijks met
10Z afgebouwd. Bij de vroegere regelgeving vond deze afbouw
pas na het tiende jaar plaats. Uit het totale budget kun
nen, indien per daarvoor in aanmerking komende woning het
normbedrag zou worden uitgekeerd, voor 72 woningen toesla
gen worden toegekend. Het normbedrag bedraagt voor de
gehele periode f 3.829,- per woning. In het bepalen van de
hoogte van de bijdrage is een gemeente echter volledig
vrij
Voor 1992 komt eigenlijk alleen het project tweede fase
Archipelweg in aanmerking voor een huurverlagingstoeslag
Wij stellen voor de hoogte van de toeslag voor deze 15
woningen zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij die van
de eerste fase. Op zo'n manier kunnen ongewenste huurver-
schillen tussen de beide fasen tot een minimum beperkt
blijven
11