Er is voorzover wij het op dit moment kunnen bekijken sprake van voldoende planaanbod in de categorie premie woningen. Het gaat hier voornamelijk om plannen in Cam- minghaburen met een gemiddelde grootte van 5 tot 10 wonin gen. Planuitval kan relatief gemakkelijk opgevangen worden door een ander plan. In de categorie huurwoningen beleggers gaat het meestal om wat grotere plannen. De realisatie is bovendien van een groot aantal factoren, voornamelijk marktfactoren afhankelijk. Vaak is er geen reserveplan voorhanden. Om de in de vorige alinea genoemde flexibili teit tussen beide categorieën te kunnen benutten stellen wij voor het totale budget niet op te splitsen in twee deelbudgetten, en de selectie van plannen in beide catego rieën over te laten aan ons college. Op zo'n manier kunnen wij adequaat en snel reageren op de feitelijke situatie. De eerste verdeling hebben wijonder voorbehoud van goedkeu ring van dit besluit reeds op 18 februari jl. vastgesteld. Dit besluit ligt voor u bij de stukken ter inzage. Verdere verdelingen van dit deelbudget zullen wij ter kennisneming toezenden aan de Commissie Stadsontwikkeling. 5. DEELBUDGET TOESLAGEN PLAATSELIJK VERSCHILLENDE OMSTAN DIGHEDEN Bedoeld wordt hiermee het budget voor wat onder de vorige subsidieregelingen kopkosten werden genoemd. Onderscheiden kunnen worden toeslagen verband houdend met extra kosten voor de bouwplaats, fundering en/of geluidwerende maatrege len. Voor dit jaar is hiervoor een totaal budget van f 877.312,- beschikbaar. In verhouding tot het vorige subsidie regime zijn de toekenningsmogelijkheden van deze toeslagen vergroot. Toeslagen kunnen nu in principe worden toegekend voor zowel gesubsidieerde nieuwbouw als ongesub sidieerde nieuwbouw alsmede voor op grond van het BWS gesubsidieerde ingrijpende woningverbetering. In de Subsi dieverordening zijn deze mogelijkheden opengelaten. Gelet op het beperkte budget voor dit jaar en de te ver wachten toename van aanspraken als gevolg van de bovenge noemde verruimde bestedingsmogelijkheden, stellen wij voor dit jaar bedoelde toeslagen alleen toe te kennen voor de categorieën nieuwbouw sociale huurwoningen en ingrijpende woningverbetering. Ter onzer beoordeling zou incidenteel voor een nieuwbouwplan uit de overige categorieën toeslagen kunnen worden toegekend. Daarbij wordt vooral gedacht aan plannen voor de nieuwbouw van licht gesubsidieerde woningen in dan wel nabij de binnenstad. 10 Voorgesteld wordt verder bij de daadwerkelijk toekenning van geldelijke steun voor bouwplaatskopkosten uit dit budget uit te gaan van de ook in vorige jaren reeds ge bruikte systematiek. Dit is verwoord in het rapport van DHV d.d. juni 1986. Bij de evaluatie van de Subsidieverordening zal onder meer bekeken worden of deze systematiek in de praktijk ook bruikbaar is voor met name ingrijpende woning verbetering. Bij funderingskopkosten en geluidskopkosten wordt voorgesteld de van rijkswege genoemde normbedragen aan te houden. 6. DEELBUDGET HUURVERLAGINGSTOESLAGEN Het vierde en laatste deelbudget is het budget ten behoeve van huurverlagingstoeslagen. Dit budget bedraagt voor dit jaar f 308.947,-. Toeslagen uit dit budget dienen ter verlaging van de aan- vangshuren bij vervangende nieuwbouw van sociale huurwonin gen, dan wel bij het treffen van ingrijpende voorzieningen aan sociale huurwoningen. Onder het vorige subsidieregime werden deze toeslagen betiteld als stadsvernieuwingstoesla gen. De nieuwe regelgeving is beperkter omdat het om vervangende nieuwbouw moet gaan. Het is ruimer omdat het niet per se om stadsvernieuwingsgebieden hoeft te gaan en bovendien ook toepasbaar is bij ingrijpende renovatie van vooroorlogse sociale huurwoningen. Alle woningen in deze laatste catego rie zijn in de loop der tijd echter reeds gerenoveerd. Verder wordt de toeslag vanaf het tweede jaar jaarlijks met 10Z afgebouwd. Bij de vroegere regelgeving vond deze afbouw pas na het tiende jaar plaats. Uit het totale budget kun nen, indien per daarvoor in aanmerking komende woning het normbedrag zou worden uitgekeerd, voor 72 woningen toesla gen worden toegekend. Het normbedrag bedraagt voor de gehele periode f 3.829,- per woning. In het bepalen van de hoogte van de bijdrage is een gemeente echter volledig vrij Voor 1992 komt eigenlijk alleen het project tweede fase Archipelweg in aanmerking voor een huurverlagingstoeslag Wij stellen voor de hoogte van de toeslag voor deze 15 woningen zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij die van de eerste fase. Op zo'n manier kunnen ongewenste huurver- schillen tussen de beide fasen tot een minimum beperkt blijven 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 195