7. OVERIG
7.1 kosten-kwaliteit
Overeenkomstig artikel 28 sub a van de verordening kan ons
college slechts geldelijke steun verlenen indien het bouw
plan sober en doelmatig is. Om hierover duidelijkheid te
krijgen is een kosten-kwaliteitstoets noodzakelijk. Wij
stellen voor een dergelijke toets verplicht te stellen voor
aanvragen om geldelijke steun uit het budget jaarlijkse
bijdragen en bij iedere aanvraag uit het budget toeslagen
voor plaatselijk verschillende omstandigheden. Bij projec
ten met meer dan 5 woningen dient bij voorkeur een extern
kostendeskundige te worden ingeschakeld. In principe zou
een kosten-kwaliteitstoets ook voor plannen in de licht
gesubsidieerde categorie verplicht gesteld kunnen worden
zonder dat er sprake is van extra toeslagen voor plaatse
lijk verschillende omstandigheden. De kosten van een derge
lijke toets staan echter niet in verhouding tot het geringe
subsidiebedrag wat toegekend wordt. Daarom stellen wij voor
in deze gevallen een kosten-kwaliteitstoets niet verplicht
te stellen.
72 planindiening
In artikel 22 van de verordening wordt als uiterste indie-
ningsdatum van aanvragen om geldelijke steun 1 oktober
aangehouden. Daarnaast wordt de mogelijkheid aangegeven om
in het Verdeelbesluit een eerdere datum aan te houden. Om
in een vroegtijdig stadium inzicht te verkrijgen over de
uitputting van de verschillende budgetten en daaraan gekop
peld over de bestedingsmarge als gevolg van rente-ontwikke
lingen stellen wij voor voor alle aanvragen als uiterste
indieningsdatum de datum van 1 juli 1992 aan te houden.
7.3 bejaardentoeslag
Evenals in voorgaande jaren is er binnen de gemeentelijke
begroting een budget gereserveerd voor de stimulering van
de bouw van bejaardenwoningen. In het verleden werden uit
dit budget onder meer bijdragen toegekend ten behoeve van
nieuwbouw- c.q. verbeteringsprojecten te Wijtgaard, Cam-
minghaburen, DiaconessenhuisEsdoornstraat en Archipelweg.
Het budget staat los van het BWS en bedraagt in totaal
f 80.000,-. Per te subsidiëren bejaardenwoning kan
f 2.000,- worden toegekend. De woningen moeten deel uitma
ken van een nieuw te bouwen dan wel ingrijpend te verbouwen
complex sociale huurwoningen. Aan de woningen moeten zoda
nige maatregelen worden getroffen dat ze beter toegankelijk
zijn of worden voor bejaarden. Daarbij moet gedacht worden
aan het rolstoeltoegankelijk maken en het aanpassen van
sanitair en verwarming. Voor dit jaar komen de projecten
tweede fase Archipelweg en Wielenpölle wellicht in aanmer
king voor een dergelijke bijdrage. Ons college heeft de be
voegdheid om uit dit budget bijdragen toe te kennen.
12
74 inspraak
Op grond van paragraaf 5 van hoofdstuk 1 van de verordening
dienen lokaal en regionaal toegelaten instellingen alsmede
andere daarvoor in aanmerking komende organisaties, waaron
der woonconsumentenorganisaties geraadpleegd te worden over
onder meer dit Verdeelbesluit. Op 28 januari jl. hebben wij
deze instellingen in de gelegenheid gesteld schriftelijk te
reageren op het concept raadsvoorstel. De reacties en ons
advies naar aanleiding van deze reacties hebben wij bij de
stukken ter inzage gelegd. Daarvoor waren de hoofdlijnen
van het concept voorstel reeds besproken in het Directeuren
Overleg Toegelaten Instellingen (DOLTI). Aangezien de
eerstvolgende vergadering van het woonconsumentenoverleg
pas op 18 februari plaats zou vinden bleek een bespreking
van de hiervoor genoemde hoofdlijnen binnen dit overleg
niet haalbaar.
7.5 fonds Woninggebonden Subsidies
Teneinde rente-ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden is
het noodzakelijk om een deel van de budgetten voor dit doel
te reserveren (zie 3.2.). Deze te reserveren middelen
dienen te worden ondergebracht in een fonds. Wij stellen u
voor hiervoor het Fonds Woninggebonden Subsidies in te
stellen. Aan het fonds zullen jaarlijks de rente-opbreng
sten worden toegevoegd. Tevens stellen wij voor om middelen
die gedurende de looptijd van de bijdragen kunnen vrijval
len tengevolge van verkoop van sociale huurwoningen in dit
fonds te storten. Daarmee kan enerzijds een extra buffer
tegen negatieve renteconversies worden gecreëerd, ander
zijds bestaat de mogelijkheid om deze extra middelen te
zijner tijd in te zetten ten behoeve van de subsidiëring
van nieuw te bouwen of te verbeteren woningen.
13