7. OVERIG 7.1 kosten-kwaliteit Overeenkomstig artikel 28 sub a van de verordening kan ons college slechts geldelijke steun verlenen indien het bouw plan sober en doelmatig is. Om hierover duidelijkheid te krijgen is een kosten-kwaliteitstoets noodzakelijk. Wij stellen voor een dergelijke toets verplicht te stellen voor aanvragen om geldelijke steun uit het budget jaarlijkse bijdragen en bij iedere aanvraag uit het budget toeslagen voor plaatselijk verschillende omstandigheden. Bij projec ten met meer dan 5 woningen dient bij voorkeur een extern kostendeskundige te worden ingeschakeld. In principe zou een kosten-kwaliteitstoets ook voor plannen in de licht gesubsidieerde categorie verplicht gesteld kunnen worden zonder dat er sprake is van extra toeslagen voor plaatse lijk verschillende omstandigheden. De kosten van een derge lijke toets staan echter niet in verhouding tot het geringe subsidiebedrag wat toegekend wordt. Daarom stellen wij voor in deze gevallen een kosten-kwaliteitstoets niet verplicht te stellen. 72 planindiening In artikel 22 van de verordening wordt als uiterste indie- ningsdatum van aanvragen om geldelijke steun 1 oktober aangehouden. Daarnaast wordt de mogelijkheid aangegeven om in het Verdeelbesluit een eerdere datum aan te houden. Om in een vroegtijdig stadium inzicht te verkrijgen over de uitputting van de verschillende budgetten en daaraan gekop peld over de bestedingsmarge als gevolg van rente-ontwikke lingen stellen wij voor voor alle aanvragen als uiterste indieningsdatum de datum van 1 juli 1992 aan te houden. 7.3 bejaardentoeslag Evenals in voorgaande jaren is er binnen de gemeentelijke begroting een budget gereserveerd voor de stimulering van de bouw van bejaardenwoningen. In het verleden werden uit dit budget onder meer bijdragen toegekend ten behoeve van nieuwbouw- c.q. verbeteringsprojecten te Wijtgaard, Cam- minghaburen, DiaconessenhuisEsdoornstraat en Archipelweg. Het budget staat los van het BWS en bedraagt in totaal f 80.000,-. Per te subsidiëren bejaardenwoning kan f 2.000,- worden toegekend. De woningen moeten deel uitma ken van een nieuw te bouwen dan wel ingrijpend te verbouwen complex sociale huurwoningen. Aan de woningen moeten zoda nige maatregelen worden getroffen dat ze beter toegankelijk zijn of worden voor bejaarden. Daarbij moet gedacht worden aan het rolstoeltoegankelijk maken en het aanpassen van sanitair en verwarming. Voor dit jaar komen de projecten tweede fase Archipelweg en Wielenpölle wellicht in aanmer king voor een dergelijke bijdrage. Ons college heeft de be voegdheid om uit dit budget bijdragen toe te kennen. 12 74 inspraak Op grond van paragraaf 5 van hoofdstuk 1 van de verordening dienen lokaal en regionaal toegelaten instellingen alsmede andere daarvoor in aanmerking komende organisaties, waaron der woonconsumentenorganisaties geraadpleegd te worden over onder meer dit Verdeelbesluit. Op 28 januari jl. hebben wij deze instellingen in de gelegenheid gesteld schriftelijk te reageren op het concept raadsvoorstel. De reacties en ons advies naar aanleiding van deze reacties hebben wij bij de stukken ter inzage gelegd. Daarvoor waren de hoofdlijnen van het concept voorstel reeds besproken in het Directeuren Overleg Toegelaten Instellingen (DOLTI). Aangezien de eerstvolgende vergadering van het woonconsumentenoverleg pas op 18 februari plaats zou vinden bleek een bespreking van de hiervoor genoemde hoofdlijnen binnen dit overleg niet haalbaar. 7.5 fonds Woninggebonden Subsidies Teneinde rente-ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden is het noodzakelijk om een deel van de budgetten voor dit doel te reserveren (zie 3.2.). Deze te reserveren middelen dienen te worden ondergebracht in een fonds. Wij stellen u voor hiervoor het Fonds Woninggebonden Subsidies in te stellen. Aan het fonds zullen jaarlijks de rente-opbreng sten worden toegevoegd. Tevens stellen wij voor om middelen die gedurende de looptijd van de bijdragen kunnen vrijval len tengevolge van verkoop van sociale huurwoningen in dit fonds te storten. Daarmee kan enerzijds een extra buffer tegen negatieve renteconversies worden gecreëerd, ander zijds bestaat de mogelijkheid om deze extra middelen te zijner tijd in te zetten ten behoeve van de subsidiëring van nieuw te bouwen of te verbeteren woningen. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 196