Deze nieuwe situering van de aansluiting op de Kanaalweg is
tevens mogelijk geworden doordat de Esdoornstraat in de
nabije toekomst geen functie meer zal hebben voor het
autoverkeer. De aansluiting op de Kanaalweg zal voor het
autoverkeer dus komen te vervallen.
Stedebouwkundig gezien is het van belang dat het nieuwe
garagebedrijf/benzinestation ten zuiden van de Kanaalweg
direct wordt ontsloten vanaf deze weg.
3. ZWAAIKOM, LOSWAL MET BIJBEHORENDE WERKEN
De tussen de Tijnje en de Kurkemeer geprojecteerde zwaaikom
biedt mogelijkheden voor het zwaaien van grotere schepen
(beroepsvaart) met een lengte van 60, 80 en 90 m.
Voor de zwaaikom Schilkampen is subsidie toegezegd in het
kader van het "Investeringsplan Stadsgewest Leeuwarden"
(EFRO-project)alsmede van de Provincie Friesland. Het
werk maakt deel uit van het project "Toeleidende hoofdin
frastructuur centrumgebied Leeuwarden/ontsluiting indus
trieterreinen". Het deelproject "zwaaikom" omvat de volgen
de onderdelen:
het ontgronden van een zwaaikom;
het maken van een loswal en beschoeiingen;
het maken van een ontsluitingsweg vanaf de Kanaalweg
inclusief brug over de Kurkemeer;
het maken van rioleringen;
de aanleg van openbaar groen;
het aanbrengen van openbare verlichting en
het uitvoeren van kabel- en leidingwerken door de nuts
bedrijven.
De totale kosten van dit werk bedragen f 4,4 miljoen,
waarvan f 2 miljoen subsidie zal worden verkregen. Met de
uitvoering van het werk zal begin maart 1992 worden begon
nen.
De zwaaikom maakt deel uit van een project waarin een aan
tal problemen in één werk tot een oplossing wordt gebracht.
Het gaat hier om de volgende aspecten:
De behoefte aan een goede zwaaiplaats voor binnenschepen,
een verbinding tussen Kurkemeer/Vliet en Tijnje/Nieuwe
Kanaal, het verschaffen van een goede laad- en losplaats en
het maken van beschoeiingen langs het nieuw te ontwikkelen
bedrijventerrein Schilkampen.
De zwaaikom maakt deel uit van het totale project waarvoor
EFRO-subsidie is toegezegd. Wanneer het planonderdeel
zwaaikom niet wordt uitgevoerd, dan komt er een heroverwe
ging van de totale toegezegde subsidie. Door de uitvoering
van de infrastructurele werken in het plangebied, is ook de
rest van het gebied te ontwikkelen.
2
De subsidie op het totale project is een voorwaarde voor de
planontwikkeling van het plangedeelte ten zuiden van de
Kurkemeer. De zwaaikom is aantrekkelijk voor zowel bestaan
de als voor nieuw te vestigen bedrijven. Ook de loswal
speelt hierin een belangrijke rol.
De uitvoering van de waterverbinding van de Tijnje met de
Kurkemeer is van groot belang voor de vaarrelaties van de
binnenstad met het Groene Stergebied.
Het is duidelijk dat een combinatie van doorverbinding/
zwaaikom/loswal met name voordelen heeft in financieel op
zicht. Een aantal onderdelen leent zich, apart gezien, niet
voor een gezonde exploitatie. Ook de doorverbinding sec kan
niet worden uitgevoerd; de benodigde financiële middelen
ontbreken hiertoe.
Bij het niet aanleggen van een zwaaikom bestaat de moge
lijkheid dat bestaande bedrijven zullen vertrekken. Wanneer
de situatie niet wordt gewijzigd dan zullen ook nieuwe
bedrijven uitblijven.
Wanneer dus een zwaaikom wordt aangelegd, dan kan daarmee
ook het vervoer over water worden bevorderd. De EFRO-subsi
die wordt juist verstrekt om de economie te versterken. Er
bestaan mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe be
drijven. Het is een stimulans om te komen tot de uitgifte
van gronden.
Na informatie bij Koopmans Koninklijke Meelfabrieken B.V.
is gebleken dat in april 1992 de aanvoer van veevoeder zal
worden stopgezet. De vrijkomende silo's met een totale
inhoud van
8 9 ton zijn dan te verhuren, zodat er een goede kans is
dat deze vervoersstroom over water blijft gehandhaafd.
De aanvoer van graan voor consumptie bedraagt gemiddeld
2000 ton per week. De lengte van de betreffende schepen
varieert. Er komen schepen van 500 ton, 1500 ton en in de
toekomst ook wel schepen van 2000 ton. Doorgaans komen er
schepen van 1500 ton met een lengte van 80 m. De schepen
van 2000 ton hebben een lengte van 90 m.
Koopmans Koninklijke Meelfabrieken B.V. is content met de
plannen van de gemeente Leeuwarden om te komen tot de aan
leg van een zwaaikom. Op dit moment zwaaien alleen de
kleinere schepen met een lengte van 40 tot 60 m nabij de
scheepswerf Stapert en de woonbebouwing Schilkampen. De
grotere schepen varen leeg achteruit door het Nieuwe
Kanaal, de Tijnje en de Wijde Greuns naar het Van Harinxma-
kanaal
Het project betreft tevens een plan voor de aanleg van een
nieuwe openbare laad- en loswal. Leeuwarden kent op dit
moment 2 laad- en loswallen nl. aan de Lorentzkade en aan
de Junokade. Allerlei laad- en losactiviteiten kunnen hier
plaatsvinden. Gedacht kan worden aan onder andere de over
slag van zand en grind.
3