Deze nieuwe situering van de aansluiting op de Kanaalweg is tevens mogelijk geworden doordat de Esdoornstraat in de nabije toekomst geen functie meer zal hebben voor het autoverkeer. De aansluiting op de Kanaalweg zal voor het autoverkeer dus komen te vervallen. Stedebouwkundig gezien is het van belang dat het nieuwe garagebedrijf/benzinestation ten zuiden van de Kanaalweg direct wordt ontsloten vanaf deze weg. 3. ZWAAIKOM, LOSWAL MET BIJBEHORENDE WERKEN De tussen de Tijnje en de Kurkemeer geprojecteerde zwaaikom biedt mogelijkheden voor het zwaaien van grotere schepen (beroepsvaart) met een lengte van 60, 80 en 90 m. Voor de zwaaikom Schilkampen is subsidie toegezegd in het kader van het "Investeringsplan Stadsgewest Leeuwarden" (EFRO-project)alsmede van de Provincie Friesland. Het werk maakt deel uit van het project "Toeleidende hoofdin frastructuur centrumgebied Leeuwarden/ontsluiting indus trieterreinen". Het deelproject "zwaaikom" omvat de volgen de onderdelen: het ontgronden van een zwaaikom; het maken van een loswal en beschoeiingen; het maken van een ontsluitingsweg vanaf de Kanaalweg inclusief brug over de Kurkemeer; het maken van rioleringen; de aanleg van openbaar groen; het aanbrengen van openbare verlichting en het uitvoeren van kabel- en leidingwerken door de nuts bedrijven. De totale kosten van dit werk bedragen f 4,4 miljoen, waarvan f 2 miljoen subsidie zal worden verkregen. Met de uitvoering van het werk zal begin maart 1992 worden begon nen. De zwaaikom maakt deel uit van een project waarin een aan tal problemen in één werk tot een oplossing wordt gebracht. Het gaat hier om de volgende aspecten: De behoefte aan een goede zwaaiplaats voor binnenschepen, een verbinding tussen Kurkemeer/Vliet en Tijnje/Nieuwe Kanaal, het verschaffen van een goede laad- en losplaats en het maken van beschoeiingen langs het nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein Schilkampen. De zwaaikom maakt deel uit van het totale project waarvoor EFRO-subsidie is toegezegd. Wanneer het planonderdeel zwaaikom niet wordt uitgevoerd, dan komt er een heroverwe ging van de totale toegezegde subsidie. Door de uitvoering van de infrastructurele werken in het plangebied, is ook de rest van het gebied te ontwikkelen. 2 De subsidie op het totale project is een voorwaarde voor de planontwikkeling van het plangedeelte ten zuiden van de Kurkemeer. De zwaaikom is aantrekkelijk voor zowel bestaan de als voor nieuw te vestigen bedrijven. Ook de loswal speelt hierin een belangrijke rol. De uitvoering van de waterverbinding van de Tijnje met de Kurkemeer is van groot belang voor de vaarrelaties van de binnenstad met het Groene Stergebied. Het is duidelijk dat een combinatie van doorverbinding/ zwaaikom/loswal met name voordelen heeft in financieel op zicht. Een aantal onderdelen leent zich, apart gezien, niet voor een gezonde exploitatie. Ook de doorverbinding sec kan niet worden uitgevoerd; de benodigde financiële middelen ontbreken hiertoe. Bij het niet aanleggen van een zwaaikom bestaat de moge lijkheid dat bestaande bedrijven zullen vertrekken. Wanneer de situatie niet wordt gewijzigd dan zullen ook nieuwe bedrijven uitblijven. Wanneer dus een zwaaikom wordt aangelegd, dan kan daarmee ook het vervoer over water worden bevorderd. De EFRO-subsi die wordt juist verstrekt om de economie te versterken. Er bestaan mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe be drijven. Het is een stimulans om te komen tot de uitgifte van gronden. Na informatie bij Koopmans Koninklijke Meelfabrieken B.V. is gebleken dat in april 1992 de aanvoer van veevoeder zal worden stopgezet. De vrijkomende silo's met een totale inhoud van 8 9 ton zijn dan te verhuren, zodat er een goede kans is dat deze vervoersstroom over water blijft gehandhaafd. De aanvoer van graan voor consumptie bedraagt gemiddeld 2000 ton per week. De lengte van de betreffende schepen varieert. Er komen schepen van 500 ton, 1500 ton en in de toekomst ook wel schepen van 2000 ton. Doorgaans komen er schepen van 1500 ton met een lengte van 80 m. De schepen van 2000 ton hebben een lengte van 90 m. Koopmans Koninklijke Meelfabrieken B.V. is content met de plannen van de gemeente Leeuwarden om te komen tot de aan leg van een zwaaikom. Op dit moment zwaaien alleen de kleinere schepen met een lengte van 40 tot 60 m nabij de scheepswerf Stapert en de woonbebouwing Schilkampen. De grotere schepen varen leeg achteruit door het Nieuwe Kanaal, de Tijnje en de Wijde Greuns naar het Van Harinxma- kanaal Het project betreft tevens een plan voor de aanleg van een nieuwe openbare laad- en loswal. Leeuwarden kent op dit moment 2 laad- en loswallen nl. aan de Lorentzkade en aan de Junokade. Allerlei laad- en losactiviteiten kunnen hier plaatsvinden. Gedacht kan worden aan onder andere de over slag van zand en grind. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 205