De aanwezigheid van een loswal biedt mogelijkheden voor het ontwikkelen van een bepaald soort bedrijventerrein. Een dergelijke faciliteit maakt het bedrijventerrein Schilkam pen aantrekkelijker. De aanleg van een laad- en loswal blijft derhalve gewenst. 4. RECREATIE. In relatie met de zwaaikom ontstaat een verbinding voor de recreatievaart tussen de Tijnje en het Vliet/de Kurkemeer. In het plan is een directe fietsverbinding langs de noord kant van de Kurkemeer opgenomen vanaf het Vliet tot het NS- station Camminghaburen. Het fietspad zal in asfalt worden uitgevoerd en is in twee richtingen te berijden. Het pad heeft een breedte van 3 m. In deze fietsroute is bij de brug een onderdoorgang gepro jecteerd Mede uit een oogpunt van sociale veiligheid zal langs het pad openbare verlichting worden aangebracht. De oevers van de Kurkemeer tussen het Vliet en de nieuw te bouwen brug worden voorzien van nieuwe oeverbeschoeiingen (damwandconstructie Ten oosten van de brug wordt de natuurlijke wal volledig gehandhaafd. Door de aanleg van de zwaaikom zal er tussen de bestaande woonbebouwing Schilkampen en de zwaaikom een schapeweide ontstaan met een aantal bomen. 5. GROENSTRUCTUUR. In het plangebied zijn drie groenzones opgenomen te weten langs a. de Kurkemeer; b. de Kanaalweg; c. de Anne Vondelingweg Groenzone Kurkemeer De groenzone aan de noordzijde van de Kurkemeer bestaat uit bermen met bomen aan weerszijden van het fietspad. Langs de grens van de uit te geven gronden wordt heesterbeplanting aangebracht. De totale groenzone heeft een breedte van 15 m. Aan de zuidzijde van de Kurkemeer is vanaf de zwaaikom tot de brug een forse zone met struikbeplanting opgenomen. Nabij de brug komt laag groen met boombeplanting. Groenzone Kanaalweg De groenzone langs de Kanaalweg bestaat uit een aantal smalle tot zeer smalle groenstroken welke opgesloten liggen tussen de rijweg en/of de fiets- en voetpaden. 4 Opgemerkt dient te worden dat de groenstrook met deels bestaande bomen ten zuiden van de Kanaalweg een belangrijk onderdeel vormt van de groenstructuur. Uitgangspunt hierbij is de Kanaalweg te begeleiden door groen met bomen. Bij uitgifte van deze 5 m brede strook aan het Trias Colle ge zal in de overeenkomst geregeld moeten worden, dat de huidige boombeplanting gehandhaafd moet blijven. Ook zal nog nieuwe boombeplanting moeten worden aangebracht over eenkomstig de tekening van de gemeente. Groenzone Anne Vondelingweg Deze groenzone bestaat uit een talud met bomen en een vijverpartij, gelegen tussen de uit te geven gronden en de openbare groene ruimte langs de Anne Vondelingweg. Wij merken nog op, dat de hoofdontsluitingsweg Wilaarderbu- ren met name aan de westzijde ook begeleid zal worden door boombeplanting 6OVERLEG Met het Provinciaal Energiebedrijf Friesland (PEB) is over leg gevoerde over het plan Schilkampen. Het PEB heeft de structuurvisie op hoofdlijnen beoordeeld in verband met het globale karakter van het ontwerp op schaal 1 2000. Een eindbeoordeling over het plan wordt door het PEB gege ven, wanneer men te zijner tijd de beschikking krijgt over het nieuwe ontwerp-bestemmingsplan. Het situeren van bebou wing onder de hoogspanningsleiding brengt risico's met zich mee. Bij kabelbreuk kan het inderdaad gevaar opleveren. Er zijn geen plannen om de hoogspanningsleiding ondergronds te leggen. Dit is een zeer kostbare zaak. Bij de aanleg van de hoogspanningsleidingen is rekening mee gehouden dat er be bouwing zou kunnen worden gerealiseerd. Landelijk gezien zijn er geen normen die bebouwing onder hoogspanningslei dingen verbieden. Het PEB is geen direct voorstander van bebouwing onder de hoogspanningsleidingen, maar verleent veelal wel toestemming onder bepaalde voorwaarden. Over de vestiging van het garagebedrijf/benzinestation aan de Kanaalweg is reeds overleg gevoerd met het PEB. Het garagebedrijf blijft binnen de maximaal toegestane bouw hoogten. Een LPG-installatie ter plaatse van het benzi nestation is niet toegestaan. De aanwezigheid van de hoogspanningsleidingen geeft beper kingen ten aanzien van de te bouwen objecten en de bouw hoogten. De afstand tussen beide hoogspanningsleidingen is 25 m. Buiten deze leidingen is nog een zone aangegeven van 20 m. De breedte van deze strook is totaal 65 m.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 206