Bij de uitgifte van gronden gelegen onder deze strook zal
aangegeven moeten worden, dat de grond bezwaard is met een
zakelijk recht. De hoogspanningsmasten moeten bereikbaar
blijven voor voertuigen. In het plan is hiermee rekening
gehouden.
Voor bouwplannen in deze strook van 65 m breed dient
schriftelijk toestemming te worden gevraagd bij het PEB.
7. MILIEUASPECTEN.
7.1. Geluid
Het gebied Schilkampen ligt ten oosten van het industrie
terrein Leeuwarden-Oost. Rondom dit industrieterrein is een
geluidszone vastgesteld. De zonegrens valt samen met de
zogenaamde 50 dB(A) etmaalwaarde contour.
Deze zonegrens omvat bijna het hele gebied Schilkampen. Op
grond van de Wet geluidhinder mag binnen deze zone geen
nieuwe geluidgevoelige bebouwing geprojecteerd worden.
Geluidgevoelige gebouwen zijn bijvoorbeeld scholen en
woningen. Kantoren worden op grond van de Wet geluidhinder
niet als geluidgevoelig aangemerkt.
Verder is het gebied ingesloten door de Kanaalweg, de Anne
Vondelingweg en de spoorlijn Leeuwarden-Groningen en ligt
het gebied nabij het industrieterrein Hemrik. Gelet op de
geluidshinder is het gebied ongeschikt om geluidgevoelige
bebouwing (woningen of scholen) te realiseren.
Door middel van geluidswallen of schermen kan de geluidsbe
lasting ten gevolge van weg- of railverkeer eventueel
teruggebracht worden.
7.2. Bedrijfsvestiging
Bij het toelaten van bedrijven moet voorkomen worden dat
door nieuwe bedrijven in het gebied Schilkampen, de geza
menlijke hinder naar de omgeving ten gevolge van de indus
trieterreinen Leeuwarden-Oost en Hemrik verder toeneemt.
Binnen het plangebied Schilkampen worden alleen lichte
bedrijven toegestaan. Deze komen voor in de VNG-lijst
Bedrijven en vallen onder milieucategorie 1, 2 of 3, dit
met uitzondering van het woongebiedje Schilkampen. Hier
worden geen bedrijven toegestaan.
Binnen het plangebied kan een benzineverkoopstation gerea
liseerd worden. Verkoop van LPG is echter niet mogelijk. De
Kanaalweg maakt namelijk geen deel uit van de routes voor
gevaarlijke stoffen.
Ontheffing van de Route gevaarlijke stoffen, voor de aan
voer van LPG zal niet worden verstrekt, omdat binnen 80 m
afstand van de Kanaalweg een scholengemeenschap geprojec
teerd is.
6
7.3. Bodemverontreiniging
Historisch gezien zijn binnen het plangebied enkele ver
dachte plekken aanwijsbaar waar bodemverontreiniging kan
worden verwacht. Indien tot daadwerkelijke functiewijziging
wordt overgegaan, moet de kwaliteit van grond en grondwater
worden vastgesteld en moet zonodig een sanering worden
uitgevoerd
Ter plaatse van de geplande zwaaikom is een oriënterend
bodemonderzoek verricht.
Op vrijwel het gehele terrein is een puinlaag aangetroffen
van 0 tot 0,7 1 m onder het maaiveld. In verschillende
boringen zijn zintuigelijke verontreinigingen aangetroffen
van sintels en olie.
Uit analyseresultaten blijkt dat de puinhoudende bovenlaag
op het terrein is verontreinigd met lood, minerale olie en
polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's). De
grond is daardoor (mede gelet op de aanwezigheid van puin)
niet multifunctioneel toe te passen. Dit betekent dat deze
grond moet worden afgevoerd naar een gecontroleerde stort
plaats
Om de verspreiding van de verontreiniging in het horizonta
le en verticale vlak beter in beeld te brengen en om kosten
te besparen, zal een nader onderzoek moeten worden uitge
voerd
Op dit moment is geen reële kostenbegroting te maken.
Indicatief zullen de maximale kosten ca. 1,3 miljoen gulden
bedragen (aan stortgelden, excl. BTW, vervoer en kosten
milieukundige begeleiding) als de puinhoudende grondlaag
naar een gecontroleerde stortplaats moet worden afgevoerd,
waarbij thans aangenomen wordt dat de onderliggende klei
laag niet is verontreinigd.
Ook op het terrein ten westen van de te slopen woning
Schilkampen 37 is een bodemonderzoek uitgevoerd. Gebleken
is dat deze grond is verontreinigd. Afhankelijk van de ver
dere resultaten uit het onderzoek zal eventueel ook deze
plek gesaneerd moeten worden.
De Kurkemeer is recentelijk uitgebaggerd, waarbij gebleken
is dat het vrijkomende slib niet verontreinigd was.
8BEBOUWING
De bestaande woonbebouwing op Schilkampen is vrijwel geheel
gehandhaafd. In de verdere planontwikkeling van het gebied
Schilkampen is het noodzakelijk dat voor de aanleg van de
zwaaikom voor het scheepvaartverkeer een deel van het
"schiereiland" wordt ontgraven. De meest oostelijk gelegen
woning (restant van de vroegere scheepswerf "Welgelegen")
zal dan moeten worden afgebroken.
7