De huidige ontsluiting van de bestaande bebouwing op Schil
kampen zal niet worden gewijzigd.
Op het gekleurde kaartje, dat voor u bij de stukken ter
inzage ligt, is met een contour globaal aangegeven waarbin
nen toekomstige bebouwing kan worden gerealiseerd.
Gebied Noord
Het gebied tussen de Kanaalweg en de Kurkemeer leent zich
als zichtlocatie vooral voor kantoren, groothandelsbedrij
ven en showrooms, eventueel met daaraan ondergeschikte en
daarbij passende bedrijven.
Voor het gebied ten noordoosten van de woonbebouwing Schil
kampen zijn plannen in ontwikkeling voor de vestiging van
een garagebedrijf en een benzinestation.
Zoals reeds opgemerkt, is op het terrein gelegen tussen de
nieuwe ontsluitingsweg en de Anne Vondelingweg de eerste
fase van het Trias College in aanbouw. Verdere uitbreiding
hiervan als tweede fase is mogelijk in noordelijke richting
naar de Kanaalweg.
Voor een te bouwen sportvoorziening in groter verband zijn
plannen in voorbereiding op de westelijke helft van het
betreffende terrein. Op de tekening "Schilkampen, planop
zet/ stedebouwkundige uitwerking", die eveneens voor u bij
de stukken ter inzage ligt, is de hoofdontsluiting naar het
Trias College nader aangegeven.
Gebied Zuid
Het gebied tussen de Kurkemeer en de spoorlijn Leeuwarden-
Groningen leent zich, gezien de ligging, voor lichte be
drijfsmatige activiteiten, groothandelsbedrijven enz.
9. UIT TE VOEREN WERKEN.
Globaal overzicht van de werken die qua uitvoering worden
gestart in 1992.
Gedeelte ten noorden van de Kurkemeer
Het werk betreft de aanleg van de ontsluitingsweg, de
reconstructie gedeelte Kanaalweg en de aanleg van het
fietspad. Start uitvoering werk begin maart 1992 en werk
gereed medio september 1992.
Gedeelte ten zuiden van de Kurkemeer
Het werk betreft de aanleg van de brug over de Kurkemeer,
de ontsluitingsweg, de zwaaikom en de loswal. Start uitvoe
ring werk najaar 1992 en werk gereed uiterlijk 1 oktober
1993, dit in verband met de gestelde voorwaarden bij de
subsidieregeling. Met het ophogen van het terrein tot ca.
1.40+ m F.Z.P. kan worden begonnen bij het ontgraven van de
zwaaikom. Met de uitkomende grond kan ca. 2 ha worden
opgehoogd, gereed medio 1993.
8
Na gereedkoming van de loswal (voorjaar 1993) kan worden
begonnen met het ophogen van het resterende terrein (ca.
5.5 ha) met zand. Hiermee kan ook worden begonnen medio
1992, maar dan moet de aanvoer van zand geschieden via de
loswal aan de Junokade.
Aangezien het terrein ten gevolge van ophoging zakt, moet
een ophoging met overhoogte (van ca. 0.80 m) worden aange
bracht, waarmee het terrein na ca. 2,5 jaar op de gewenste
hoogte van ca. 1.40+ m F.Z.P. zal liggen.
Een versnelde zetting van het terrein kan worden bereikt
door extra overhoogte aan te brengen, al of niet in combi
natie met verticale drainage.
10. ECONOMISCHE UITVOERBAARHEID.
AT.GKMKKN
De voorliggende structuurvisie Schilkampen omvat een her
ziening van het bestaande ontwerp-bestemmingsplan Schilkam
pen 1980. Door de plek van de hoofdontsluiting op de
Kanaalweg in oostelijke richting te verplaatsen is een cen
trale ontsluitingsstructuur voor het totale plangebied
verkregen, zodat een effectieve verkaveling wordt bereikt.
Voorts is de situering van de zwaaikom aangepast. De zwaai
kom is nu geprojecteerd tussen de Tijnje en de Kurkemeer.
Deze zwaaikom is geschikt voor het zwaaien van schepen met
een lengte maximaal 90 meter. In de toekomst zal nlworden
gevaren met grotere schepen, de zgn. Euro-schepen met een
lengte van maximaal 90 m en een breedte van maximaal
11.40 m.
In verband met de komst van deze schepen is het gewenst dat
voor de loswal een lengte wordt aangehouden van 110 m.
Wij verwijzen u hiervoor naar de tekening "aangepaste
situering van de loswal en de ontsluitingsweg, april 1992",
die voor u bij de stukken ter inzage ligt.
Voor het ontgronden van de zwaaikom, het maken van een
loswal en beschoeiingen, het maken van een ontsluitingsweg
vanaf de Kanaalweg, inclusief brug over de Kurkemeer, is
een subsidie toegezegd van f 1.750.000,-- in het kader van
het "Investeringsplan Stadsgewest Leeuwarden, le Fase"
(EFRO-project)alsmede van f 200.000,-- van de Provincie
Friesland. Het restant van de kosten zal ten laste van het
bestemmingsplan komen.
Door de herziening van de stedebouwkundige opzet en verka
veling van het gebied is ca. 17.000 m2 meer uit te geven
bouwterrein gecreëerd.
Uit de globale berekening van het exploitatie-gebied,
waarbij is uitgegaan van een exploitatie-periode van 10
jaar, blijkt dat, voor een sluitende exploitatie, een
gemiddelde grondprijs benodigd is van ca. f 127,-- per m2
(exclusief b.t.w.).
9