Het verstrekken van een voorbereidingskrediet voor de aanschaf van een nieuw financieel concern informatie-systeem Bijlage nr. 73 Aan de Gemeenteraad 1. Inleiding Al in de aanloop tot de reorganisatie die in 1990 heeft plaatsgevonden is voorzien, dat de financiële structuur van de gemeente aanpassing behoeft aan de nieuwe organisatie structuur, de na te streven besturings-conceptie en de bijbehorende besturingsin strumenten. Als uitgangspunt geldt: relatief autonome diensten, die op hoofdlijnen aangestuurd worden d.m.v. mandatering, contract-management, bestuursopdrachten, zelfbeheer, outputbegrotingen etc. Bij die grotere autonomie hoort ook bijbehorende verantwoordingsinstrumenten zoals de z.g. 'tussentijdse rapportages' waaronder de Maraps. Aansluitend op de rapporten 'Financiële Structuren', februari 1988 en 'Het Financieel Management in de Gemeente Leeuwarden', mei 1989, is een aantal acties onderno men om het financieel management op concernniveau opnieuw vorm en inhoud te geven en te instrumenteren met een Financieel Informatie Systeem. Door een complex van redenen hebben die acties tot nu toe niet tot het gewenste eindresultaat geleid. Hieraan zijn onder andere debet geweest een aantal wisselingen in de financiële ambtelijke top en de aandacht die men nodig had voor het inrichten van de nieuw ontstane diensten. Aangezien de behoefte aan een nieuw (gemeenschappelijk) systeem groot is, hebben wij twee externe bureaus gevraagd, in de vorm van een offerte, een plan van aanpak te schetsen, dat moet leiden tot een operationeel financieel concemsysteem per 1 januari 1993. Op basis van de offertes is besloten het bureau Upgrade b.v. te Hoofddorp opdracht te verlenen het project te begeleiden. Vooralsnog is die opdracht beperkt tot de le fase van het project: het 'verkenningsonderzoek'. Wellicht ten overvloede wordt opgemerkt, dat Upgrade de keuze en implementatie van het nieuwe sociale dienst systeem bij de dienst ESZ begeleidt. Dit project verloopt tot op heden succesvol: binnen het budget, binnen de gestelde tijd en een breed draagvlak voor het gekozen pakket. 2. Globaal Plan van Aanpak Het door Upgrade voorgestelde plan is gericht op de verbetering van de financiële informatiehuishouding d.m.v. (her)inrichting van de financiële functie binnen het gemeentelijk concern; selectie van een passend geautomatiseerd systeem; implementatie van de financiële structuur en de aangeschafte hulpmiddelen: in organisatorische zin (besturingscyclus, centraal/decentraal, taken/be-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 211