Bij de voorbereiding van het voorstel is overleg gevoerd met de instellingen en organisaties, die betrokken zijn bij het arbeidsmarktbeleid. 2. HET PROJEKTVOORSTEL In bijgaand projektvoorstel is trajektbemiddeling beschreven als centraal instrument in het aktiverend arbeidsmarktbeleid. Door het leveren van individueel maatwerk aan werklozen wordt gestreefd naar een aanzienlijke doorstroming naar de arbeidsmarkt. De trajektbemiddeling zal ook de deelnemers toeleiden naar de JWG en de Banenpool. Daarom vormt trajektbemiddeling een essentiële voorwaarde voor de uitvoering van het 1000-banenplan. Tenslotte worden de ervaringen in de trajektbemiddeling ingezet om in Leeuwarden een samenhangend voorzieningenpakket tot stand te brengen. Immers in de trajektbemiddeling wordt duidelijk welke voorzieningen nodig zijn om deelnemers toe te leiden naar de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het mogelijk om vraaggericht te gaan werken. In het projekt voorstel wordt uitgegaan van een planperiode van 3 jaar, tot 1995. Voorgesteld wordt om een spilorganisatie op te richten voor uitvoering van trajektbemiddeling. De spilorganisatie zal worden ondergebracht in een stichting, waarvan het RBA en de gemeente het bestuur vormen. Daarmee geven het RBA en de gemeente inhoud aan de regiefunktie, die zij ten aanzien van de trajektbemiddeling samen willen vervullen. Het bestuur van de Stichting zal worden aangevuld met drie adviseurs één namens het RBA, één namens de Dienst Economische en Sociale Zaken van de gemeente en één namens de instellingen en organisaties. Voor de invulling van de stichting wordt een nader voorstel uitgewerkt dat separaat aan u wordt voorgelegd. In vervolg hierop zal goedkeuring worden gevraagd van de provincie. De spilorganisatie zal worden gehuisvest in het Arbeidsbureau te Leeuwarden. Hierdoor worden de lijnen naar bemiddeling op de arbeids markt tot het uiterste gereduceerd. In aansluiting hierop wordt een nader voorstel uitgewerkt voor de ....menwerking tussen de spilorganisatie enerzijds en de afdeling Sociale Zaken en overige instellingen en organisaties op het terrein van scholing en werkgelegenheid anderzijds. Eveneens wordt voorgesteld om in 1992 met de instellingen en organisaties enkele bijeenkomsten te organiseren, gericht op netwerkontwikkeling. Tenslotte zijn in het voorstel afspraken gemaakt over de inzet van instrumenten en middelen door de gemeente en het RBA. Het gezamenlijke pakket omvat voor de planperiode een budget van circa f 21.000.000,--. 3. FINANCIEN In het projektvoorstel is een begroting opgenomen voor de kosten voor de uitvoeringsorganisatie. De geraamde kosten voor de uitvoeringsorganisatie en het gemeentelijk aandeel daarin kunnen als volgt worden weergegeven. totale gemeentelijk kosten aandeel 1992 545000,- 256000,- 1993 954500,- 457000,- 1994 954500,- 457000,- In de begroting is een budget opgenomen voor trajektbemiddeling van f 360.000,— per jaar. Daarnaast is voor 1992 en 1993 in het fonds sociale vernieuwing een budget voor trajektbemiddeling geraamd van jaarlijks f 100.000,—. Voor 1994 gaan wij ervan uit dat het fonds sociale vernieuwing wordt gevoed met middelen die in het kader van de Wet Sociale Vernieuwing beschikbaar worden gesteld. Wij stellen voor om de uitgaven voor 1992 te dekken uit de begroting. Voor het resterende budget stellen wij voor om: f 104.000,— te reserveren voor mogelijke tegenvallers in de geraamde besparing als gevolg van de vertraagde invoering van trajektbemiddeling; f 100.000,— uit het fonds sociale vernieuwing te reserveren voor extra kosten voortvloeiend uit de invoering van trajektbemidde ling. De uitgaven voor 1993 en 1994 kunnen ten laste worden gebracht van de middelen in de begroting, aangevuld met maximaal f 97.000,— uit het fonds sociale vernieuwing. 4. ADVISERING Bij de voorbereiding van het voorstel heeft uitgebreid overleg plaatsgevonden met instellingen en organisaties, betrokken bij het terrein scholing en werkgelegenheid. Na de presentatie van een ontwerp-nota is een werkconferentie over trajektbemiddeling georganiseerd. De ontwerp- nota is besproken in de Stuurgroep Sociale Vernieuwing en in de Overlegcommissie voor de Werkgelegenheid. Tenslotte zijn instellingen en organisaties in de gelegenheid gesteld om individueel te reageren. Het gevoerde overleg kan worden gekenschetst als bijzonder constructief. In alle overlegsituaties is positief geadviseerd over de hoofdlijnen in de ontwerp-nota. De reakties zijn verwerkt in het projektvoorstel. Een uitgebreid verslag van de werkconferentie, de verslagen van de Stuurgroep Sociale Vernieuwing en de Overlegcommissie voor de Werkgelegenheid, de individuele reakties en een samenvatting hiervan liggen ter inzage. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 215