Bij de voorbereiding van het voorstel is overleg gevoerd met de
instellingen en organisaties, die betrokken zijn bij het arbeidsmarktbeleid.
2. HET PROJEKTVOORSTEL
In bijgaand projektvoorstel is trajektbemiddeling beschreven als centraal
instrument in het aktiverend arbeidsmarktbeleid. Door het leveren van
individueel maatwerk aan werklozen wordt gestreefd naar een aanzienlijke
doorstroming naar de arbeidsmarkt. De trajektbemiddeling zal ook de
deelnemers toeleiden naar de JWG en de Banenpool. Daarom vormt
trajektbemiddeling een essentiële voorwaarde voor de uitvoering van het
1000-banenplan.
Tenslotte worden de ervaringen in de trajektbemiddeling ingezet om in
Leeuwarden een samenhangend voorzieningenpakket tot stand te brengen.
Immers in de trajektbemiddeling wordt duidelijk welke voorzieningen
nodig zijn om deelnemers toe te leiden naar de arbeidsmarkt. Hierdoor
wordt het mogelijk om vraaggericht te gaan werken. In het projekt
voorstel wordt uitgegaan van een planperiode van 3 jaar, tot 1995.
Voorgesteld wordt om een spilorganisatie op te richten voor uitvoering
van trajektbemiddeling. De spilorganisatie zal worden ondergebracht in
een stichting, waarvan het RBA en de gemeente het bestuur vormen.
Daarmee geven het RBA en de gemeente inhoud aan de regiefunktie, die
zij ten aanzien van de trajektbemiddeling samen willen vervullen. Het
bestuur van de Stichting zal worden aangevuld met drie adviseurs één
namens het RBA, één namens de Dienst Economische en Sociale Zaken
van de gemeente en één namens de instellingen en organisaties. Voor de
invulling van de stichting wordt een nader voorstel uitgewerkt dat
separaat aan u wordt voorgelegd. In vervolg hierop zal goedkeuring
worden gevraagd van de provincie.
De spilorganisatie zal worden gehuisvest in het Arbeidsbureau te
Leeuwarden. Hierdoor worden de lijnen naar bemiddeling op de arbeids
markt tot het uiterste gereduceerd. In aansluiting hierop wordt een nader
voorstel uitgewerkt voor de ....menwerking tussen de spilorganisatie
enerzijds en de afdeling Sociale Zaken en overige instellingen en
organisaties op het terrein van scholing en werkgelegenheid anderzijds.
Eveneens wordt voorgesteld om in 1992 met de instellingen en
organisaties enkele bijeenkomsten te organiseren, gericht op
netwerkontwikkeling.
Tenslotte zijn in het voorstel afspraken gemaakt over de inzet van
instrumenten en middelen door de gemeente en het RBA. Het
gezamenlijke pakket omvat voor de planperiode een budget van circa
f 21.000.000,--.
3. FINANCIEN
In het projektvoorstel is een begroting opgenomen voor de kosten voor de
uitvoeringsorganisatie. De geraamde kosten voor de uitvoeringsorganisatie
en het gemeentelijk aandeel daarin kunnen als volgt worden weergegeven.
totale gemeentelijk
kosten aandeel
1992 545000,- 256000,-
1993 954500,- 457000,-
1994 954500,- 457000,-
In de begroting is een budget opgenomen voor trajektbemiddeling van
f 360.000,— per jaar. Daarnaast is voor 1992 en 1993 in het fonds sociale
vernieuwing een budget voor trajektbemiddeling geraamd van jaarlijks
f 100.000,—. Voor 1994 gaan wij ervan uit dat het fonds sociale
vernieuwing wordt gevoed met middelen die in het kader van de Wet
Sociale Vernieuwing beschikbaar worden gesteld.
Wij stellen voor om de uitgaven voor 1992 te dekken uit de begroting.
Voor het resterende budget stellen wij voor om:
f 104.000,— te reserveren voor mogelijke tegenvallers in de
geraamde besparing als gevolg van de vertraagde invoering van
trajektbemiddeling;
f 100.000,— uit het fonds sociale vernieuwing te reserveren voor
extra kosten voortvloeiend uit de invoering van trajektbemidde
ling.
De uitgaven voor 1993 en 1994 kunnen ten laste worden gebracht van de
middelen in de begroting, aangevuld met maximaal f 97.000,— uit het
fonds sociale vernieuwing.
4. ADVISERING
Bij de voorbereiding van het voorstel heeft uitgebreid overleg
plaatsgevonden met instellingen en organisaties, betrokken bij het terrein
scholing en werkgelegenheid. Na de presentatie van een ontwerp-nota is
een werkconferentie over trajektbemiddeling georganiseerd. De ontwerp-
nota is besproken in de Stuurgroep Sociale Vernieuwing en in de
Overlegcommissie voor de Werkgelegenheid. Tenslotte zijn instellingen en
organisaties in de gelegenheid gesteld om individueel te reageren.
Het gevoerde overleg kan worden gekenschetst als bijzonder constructief.
In alle overlegsituaties is positief geadviseerd over de hoofdlijnen in de
ontwerp-nota. De reakties zijn verwerkt in het projektvoorstel. Een
uitgebreid verslag van de werkconferentie, de verslagen van de Stuurgroep
Sociale Vernieuwing en de Overlegcommissie voor de Werkgelegenheid, de
individuele reakties en een samenvatting hiervan liggen ter inzage.
3