Gelet op het vorenstaande achten wij dit bezwaar ongegrond.
Elders in deze raadsbrief gaan wij in op het aspect waarde
vermindering
Realisering van de route is eerst aan de orde bij de
uitwerking van fase 2. Wij realiseren ons, dat het tot
stand brengen van de verbinding in sterke mate afhankelijk
is van de bereidheid van de aanwonenden/eigenaren een recht
van overpad te vestigen.
Alvorens wij van de bevoegdheid gebruik zullen maken de
definitieve woonbestemming - na 1 januari 1994 - nader te
detailleren, worden belanghebbenden in de gelegenheid
gesteld hun bezwaren kenbaar te maken. Daaraan voorafgaand
zullen wij in overleg treden met de eigenaren.
9. Gevaar samensmelting met Leeuwarden
De heer J. Koopmans vreest dat een uitbreiding aan de
noordkant van het dorp op den duur zal overgaan in een
zuidelijke uitbreiding van Leeuwarden.
commentaar
De vrees van de heer Koopmans is ongegrond. De ruimtelijk-
economische ontwikkelingsvisie op het stadsgewest
Leeuwarden geeft aan dat de stedelijke functies niet verder
reiken dan tot de WSldwei onder Goutum.
10. Waardevermindering
De heren J.Koopmans en A. Kuperus zijn van mening, dat
realisering van de woningbouwplannen ten noorden van Wirdum
zonder meer zal leiden tot waardevermindering van hun
bezit
commentaar
Zonder enige toezegging te willen doen of verwachtingen te
willen wekken, merken wij hierover op, dat reclamanten te
zijner tijd desgewenst een beroep kunnen doen op artikel 49
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (schadevergoeding).
11. Te zware belasting door bedrijventerrein Werpsterdyk
De heren A. Kuperus en J. Koopmans maken bezwaar tegen het
bedrijventerrein aan de Werpsterdyk. Naar hun mening moet
het verkeer van en naar het terrein gevaarlijke bochten en
kruisingen nemen respectievelijk passeren en zullen
omwonenden van de Werpsterdyk en de Greate Buorren, Hof en
Lytse Buorren daar overlast van ondervinden. Nu al
belemmeren vrachtauto's noodgedwongen het verkeer en schep
pen gevaarlijke situaties.
8
In de ogen van Kuperus is een bedrijventerrein aan de
Tsjaerderdyk met ontsluiting rechtstreeks op de rijksweg
een betere oplossing.
commentaar
Het bedrijventerrein aan de Werpsterdyk is nadrukkelijk
bedoeld voor kleinschalige bedrijven die zich in Wirdum
willen vestigen of voor uitbreiding van in dit dorp
gevestigde bedrijven. Het garagebedrijf aan de overzijde
heeft er reeds een opslag. Dat is ook het bedrijf waar de
heer Kuperus op doelt.
In de voorschriften zijn de activiteiten beperkt tot
ambachtelijke en licht-industriële bedrijven die slechts in
beperkte mate milieuhinder mogen opleveren. De bebouwde
oppervlakte per bedrijfseenheid mag met het oog op die
kleinschaligheid bovendien niet meer bedragen dan 500 m2.
Daarmee zijn naar ons oordeel voldoende garanties aanwezig
om te voorkomen dat het omringende wonen te zwaar zou
worden belast.
Wij hebben bij de reconstructie van Rijksweg 32 bedongen,
dat de aansluiting bij Wirdum gehandhaafd blijft.
Deze aansluiting is onder andere van vitaal belang voor
bedrijven in Wirdum.
Nog afgezien van de vraag of dit wenselijk zou zijn, is een
tweede aansluiting om verkeerskundige redenen niet aan
vaardbaar
Wij achten deze bezwaren ongegrond.
12. Uitbreiding bedrijventerrein Tsjaerderdyk
Door mevrouw R.C.M. Kamsma worden de volgende argumenten
aangevoerd tegen de geplande uitbreiding van het bedrijven
terrein aan de Tsjaerderdyk:
a. een integrale benadering en dus een algehele
herziening van het huidige bestemmingsplan is achter
wege gebleven, waardoor alle relevante planologische
aspecten niet of onvoldoende aan de orde zijn
gekomen;
b. er is sprake van een ernstige aantasting van het
woonmilieu. Dat uit zich in het volgende:
- de nu reeds aanwezige overlast in de vorm van ge
luid, trillingen, stof en stank zal alleen maar
ernstiger vormen gaan aannemen;
- gevreesd moet worden voor een toenemende bodem
vervuiling met alle gevolgen van dien voor de nabij
gelegen woonwijk;
- de overlast van het zware verkeer zal alleen maar
toenemen;
- het mooie uitzicht over de landerijen gaat geheel
verloren.
9