- Nieuw is de definitie van "levenspartner", zodat reke ning kan worden gehouden met andere relatievormen dan de huwelijkse relatie: "degene met wie de niet-gehuwde ambtenaar samenwoont, hetgeen blijkt uit een schriftelijke verklaring Artikel 2 (nieuw) De tegemoetkoming in verhuiskosten wordt in één artikel uniform geregeld voor zowel indiensttreding als verplaatsing. Bij toestemming vooraf wordt óók een tegemoetkoming toegekend bij verhuizing naar een woning buiten het woongebied. Dit lijkt een redelijke ont snappingsclausule. De halvering van de tegemoetkoming voor "eerste in diensttreders" is vervallen. Artikel 3 (nieuw) Degene die in opdracht van het bevoegde gezag een dienst woning betrekt of verlaat heeft een apart recht op een tegemoetkoming in de verhuiskosten, zonder dat van verplaatsing of indiensttreding sprake is. Nieuw is lid 2 dat regelt dat een gedeeltelijke tegemoetkoming kan worden toegekend aan diegenen die na twee jaar zelf ontslag vragen (bijvoorbeeld verandering van werkkring) of ongevraagd ontslag krijgen. Motivering daarvoor is dat ontslag voor hen altijd een verhuizing met zich meebrengt (c.q. kosten). Artikel 4 (nieuw) Dit artikel biedt - onder een aantal voorwaarden - de mogelijkheid om iemand, die verplicht werd te verhuizen, na diens terugtreding uit het arbeidsproces in aanmerking te doen komen voor een tegemoetkoming. Te denken valt daarbij aan diegenen die niet hebben kunnen wennen aan hun nieuwe woonomgeving of aan achtergelaten gezinsleden in de oude woonomgeving. Bedrijfsmaatschappelijk advies wordt daartoe ingewonnen. Artikel 5 (nieuw) In principe verliest degene die niet verhuist binnen twee jaar nadat de verhuisverplichting ontstond, zijn aan spraken Artikel 6 (nieuw) - De samenstelling van de verhuiskostenvergoeding is gewijzigd; opknapkosten en kosten voor bezichtiging van de woning worden niet vergoed. Bedragen voor dubbele "woonkosten" en transportkosten worden (met een maximum) vastgesteld op basis van werkelijk gemaakte kosten; óók hypotheeklasten vallen hieronder. - Om in aanmerking te kunnen komen voor vergoeding moet men "een eigen huishouding" voeren, waarbij als criterium voor de hoogte van het bedrag wordt gehanteerd het aantal vertrekken van de oude woning met een maximum van 4 (dat wil zeggen 4 x 3%) en een maximum bedrag. Achterliggende gedachte daarbij is dat zó voorkomen kan worden dat de gemeente meebetaalt aan de inrichting van een groter huis - De differentiatie naar bezoldiging bleef bestaan op grond van de vooronderstelling dat er een zekere relatie bestaat tussen inkomen en waarde van de inboedel waarmee wordt aangesloten bij de huidige belastingwetgeving. - In bijzondere gevallen wordt aan iemand, die geen eigen huishouding voert, toch een tegemoetkoming van 3% toe gekend. Gedacht kan worden aan iemand die zelfstandig een gedeeltelijk gestoffeerde woning bewoont. - Zijn twee echtgenoten of levenspartners bij dezelfde gemeente in dienst, dan wordt de hoogte van de tegemoet koming bepaald aan de hand van hun gezamenlijk inkomen. Is er nog een andere overheidsinstantie bij betrokken, dan moet onderling overleg uitkomst bieden. 7. Artikel 7 (nieuw) In principe kan degene die verhuisplichtig is aanspraak maken op een tegemoetkoming in de reiskosten en/of pensionkosten, zolang hij recht heeft op een tegemoetkoming in verhuiskosten. De termijn van twee jaar geldt ook hier, waarmee is aangesloten bij de belastingwetgeving. 8. Artikel 8 (nieuw) - In verband met de gewijzigde belastingwetgeving worden reiskosten als bedoeld in artikel 7 (nieuw) vergoed op basis van openbaar vervoer 2e klasse met een maximum. De werkelijke kostenvergoeding is derhalve verdwenen. Voor een aantal categorieën wordt een kilometervergoeding van f 0,22 mogelijk gemaakt, waarbij voor de genoemde maxima weer aansluiting is gezocht bij de belastingwetgeving. 9. Artikel 10 (nieuw) Voor vergoeding van de redelijk geoordeelde pensionkosten komt 90% van de kosten in aanmerking als iemand met gezinsleden samenwoont, in andere gevallen 60%. Het begrip "kostwinner" (artikel 9 oud) is losgelaten. 10. Artikel 14 (nieuw) In individuele gevallen en voor groepen kunnen Burgemeester en Wethouders afwijken van de gestelde regelen. Met dit artikel kan (b.v. bij reorganisaties) sociaal beleid gevoerd worden. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 303