- Nieuw is de definitie van "levenspartner", zodat reke
ning kan worden gehouden met andere relatievormen dan de
huwelijkse relatie: "degene met wie de niet-gehuwde
ambtenaar samenwoont, hetgeen blijkt uit een
schriftelijke verklaring
Artikel 2 (nieuw)
De tegemoetkoming in verhuiskosten wordt in één artikel
uniform geregeld voor zowel indiensttreding als
verplaatsing. Bij toestemming vooraf wordt óók een
tegemoetkoming toegekend bij verhuizing naar een woning
buiten het woongebied. Dit lijkt een redelijke ont
snappingsclausule. De halvering van de tegemoetkoming voor
"eerste in diensttreders" is vervallen.
Artikel 3 (nieuw)
Degene die in opdracht van het bevoegde gezag een dienst
woning betrekt of verlaat heeft een apart recht op een
tegemoetkoming in de verhuiskosten, zonder dat van
verplaatsing of indiensttreding sprake is. Nieuw is lid 2
dat regelt dat een gedeeltelijke tegemoetkoming kan worden
toegekend aan diegenen die na twee jaar zelf ontslag vragen
(bijvoorbeeld verandering van werkkring) of ongevraagd
ontslag krijgen.
Motivering daarvoor is dat ontslag voor hen altijd een
verhuizing met zich meebrengt (c.q. kosten).
Artikel 4 (nieuw)
Dit artikel biedt - onder een aantal voorwaarden - de
mogelijkheid om iemand, die verplicht werd te verhuizen, na
diens terugtreding uit het arbeidsproces in aanmerking te
doen komen voor een tegemoetkoming. Te denken valt daarbij
aan diegenen die niet hebben kunnen wennen aan hun nieuwe
woonomgeving of aan achtergelaten gezinsleden in de oude
woonomgeving. Bedrijfsmaatschappelijk advies wordt daartoe
ingewonnen.
Artikel 5 (nieuw)
In principe verliest degene die niet verhuist binnen twee
jaar nadat de verhuisverplichting ontstond, zijn aan
spraken
Artikel 6 (nieuw)
- De samenstelling van de verhuiskostenvergoeding is
gewijzigd; opknapkosten en kosten voor bezichtiging van
de woning worden niet vergoed. Bedragen voor dubbele
"woonkosten" en transportkosten worden (met een maximum)
vastgesteld op basis van werkelijk gemaakte kosten; óók
hypotheeklasten vallen hieronder.
- Om in aanmerking te kunnen komen voor vergoeding moet men
"een eigen huishouding" voeren, waarbij als criterium
voor de hoogte van het bedrag wordt gehanteerd het aantal
vertrekken van de oude woning met een maximum van 4 (dat
wil zeggen 4 x 3%) en een maximum bedrag. Achterliggende
gedachte daarbij is dat zó voorkomen kan worden dat de
gemeente meebetaalt aan de inrichting van een groter
huis
- De differentiatie naar bezoldiging bleef bestaan op grond
van de vooronderstelling dat er een zekere relatie
bestaat tussen inkomen en waarde van de inboedel waarmee
wordt aangesloten bij de huidige belastingwetgeving.
- In bijzondere gevallen wordt aan iemand, die geen eigen
huishouding voert, toch een tegemoetkoming van 3% toe
gekend. Gedacht kan worden aan iemand die zelfstandig een
gedeeltelijk gestoffeerde woning bewoont.
- Zijn twee echtgenoten of levenspartners bij dezelfde
gemeente in dienst, dan wordt de hoogte van de tegemoet
koming bepaald aan de hand van hun gezamenlijk inkomen.
Is er nog een andere overheidsinstantie bij betrokken,
dan moet onderling overleg uitkomst bieden.
7. Artikel 7 (nieuw)
In principe kan degene die verhuisplichtig is aanspraak
maken op een tegemoetkoming in de reiskosten en/of
pensionkosten, zolang hij recht heeft op een tegemoetkoming
in verhuiskosten. De termijn van twee jaar geldt ook hier,
waarmee is aangesloten bij de belastingwetgeving.
8. Artikel 8 (nieuw)
- In verband met de gewijzigde belastingwetgeving worden
reiskosten als bedoeld in artikel 7 (nieuw) vergoed op
basis van openbaar vervoer 2e klasse met een maximum. De
werkelijke kostenvergoeding is derhalve verdwenen. Voor
een aantal categorieën wordt een kilometervergoeding van
f 0,22 mogelijk gemaakt, waarbij voor de genoemde maxima
weer aansluiting is gezocht bij de belastingwetgeving.
9. Artikel 10 (nieuw)
Voor vergoeding van de redelijk geoordeelde pensionkosten
komt 90% van de kosten in aanmerking als iemand met
gezinsleden samenwoont, in andere gevallen 60%. Het begrip
"kostwinner" (artikel 9 oud) is losgelaten.
10. Artikel 14 (nieuw)
In individuele gevallen en voor groepen kunnen Burgemeester
en Wethouders afwijken van de gestelde regelen.
Met dit artikel kan (b.v. bij reorganisaties) sociaal
beleid gevoerd worden.
3