Nummer 6489
EH/DK
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
overwegende, dat door het aftreden als raadslid van de
heer P.J.H. Peeters Weem, vacatures zijn ontstaan in
diverse commissies;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van
16 april 1992 (bijlagenr. 102);
BESLUIT:
a. de heer M.J.M. Hoogeveen te benoemen als lid van de
Raadsadviescommissie Middelen en de Raadsadvies-
commissie Economische en Sociale Zaken;
b. de heer P.D. Bakker te benoemen als voorzitter van de
Raadsadviescommissie Middelen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Nota Cultuur-Toerisme.
Bijlage nr. 103.
Aan de Gemeenteraad.
Veertig procent van de Nederlandae toeristen zegt zich in de
keuze van het vakantiedoel te laten leiden door de aanwezigheid
van culturele voorzieningen (cijfers Nederlands Bureau voor
Toerisme)gesteld kan worden, dat in Leeuwarden de culturele
voorzieningen in ruime mate aanwezig zijn.
Daarnaast is er een trend waarneembaar naar meer en kortere
vakanties buiten de traditionele seizoenen om. Deze vakanties
worden grotendeels in eigen land doorgebracht.
Gelet op het bovenstaande zou er een forse stijging van het
aantal toeristen dat Leeuwarden bezoekt vanwege zijn cultuur
aanbod binnen de lijn der verwachtingen liggen. Nu was het de
afgelopen zomer met de aantallen toeristen zeker niet slecht
gesteld, maar hun aantal was zeker niet zoveel meer dan er op
grond van de in de eerste twee alinea's geschetste ontwikkeling
verwacht mocht worden.
De stad heeft daarnaast nog een rijke cultuurhistorie: het
Nassauverleden is op veel plaatsen herkenbaar aanwezig. Ook
hier is een toenemende interesse voor bij de toerist. Toch komt
de toerist niet in grote getale richting Leeuwarden.
In november 1990 stond "Leeuwarden-Hofstad" in de belang
stelling als Monument van de Maand. Het resultaat daarvan was
een groot aantal bezoekers, die veel interesse toonden voor het
Nassauverleden. Waarom toen wel en in de zomermaanden niet die
grote aantallen belangstellenden?
Het "toverwoord" zit hem in het woord samenhang. Rondom het
Monument van de Maand zijn er allerlei culturele en recreatieve
activiteiten en er wordt een intensieve mediacampagne gevoerd.
Tijdens "Leeuwarden-Hofstad" waren alle objecten te
bezichtigen, werd de samenhang tussen de verschillende gebouwen
aangetoond en werden er allerlei activiteiten rond hetzelfde
thema georganiseerd. In het zomerseizoen zijn de meeste
gebouwen die aan "Leeuwarden—Hofstad" herinneren voor het
publiek gesloten en bovendien in de meeste gevallen niet als
zodanig voor het publiek herkenbaar, laat staan dat de toerist
de samenhang tussen de verschillende gebouwen kan herkennen.
Dit geeft duidelijk aan dat er in Leeuwarden iets mist, er
ontbreekt een toeristisch produkt. Een toeristisch produkt,
waar Leeuwarden zich mee naar buiten toe aan de toerist kan
presenteren.
1