2. ONTWIKKELINGEN.
Gelet op de snelle ontwikkelingen binnen het beleidsterrein van
recreatie en toerisme op zowel rijks, provinciaal als stads
gewestniveau komt de nu aan u gepresenteerde beleidsnota op een
juist moment. Wij willen u kort een aantal ontwikkelingen
schetsen, waardoor het u duidelijk zal worden dat er behoefte
is aan de nu voorliggende beleidsnota.
Het Rijk heeft in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening aan
gegeven dat het noorden zich op eigen kracht moet ontwikkelen
en dat er kansen liggen op het gebied van recreatie en
toerisme. In de rijksnota "Ondernemen in toerisme" wordt
opgemerkt dat voor toerisme en recreatie stedelijke knooppunten
een in belang toenemende rol spelen, met name bij dagtochten en
korte vakanties.
De provincie Friesland voert een Strategisch Groeibeleid voor
Recreatie en Toerisme, waarbij gesteld wordt dat het stedelijk
toerisme bevorderd dient te worden. Verder wordt aangegeven dat
Leeuwarden hierbij een belangrijke functie kan vervullen, door
ondermeer verbetering van de mogelijkheden in de binnenstad en
door meer samenhang te brengen in de verschillende toeristisch-
recreatieve voorzieningen en attracties.
Het beleid in het stadsgewest Leeuwarden is er op gericht de
centrale stad Leeuwarden met de omliggende regio
aantrekkelijker te maken als woon-, werk- en leefgebied. Door
verruiming van en een grotere differentiatie binnen de
recreatieve mogelijkheden en door verbetering van de kwaliteit
van de recreatieve voorzieningen wordt een positieve impuls
gegeven aan het stadsgewest als gebied om te (komen) wonen en
werken. Er wordt op dit moment reeds gewerkt aan een beleids
nota voor het hele stadsgewest voor recreatie en toerisme,
waarbij van de gemeente Leeuwarden verwacht wordt dat zij in
kan spelen op de uit te zetten beleidslijn en kansrijke
projecten aan kan dragen.
Als u daarnaast de ontwikkelingen in het Groene Stergebied, de
aanleg van het Leeuwarder Bos en de ontwikkeling van de "Blauwe
Zone" in ogenschouw neemt, dan zal het u duidelijk zijn dat het
een goede zaak is, dat wij u nu deze beleidsnota kunnen aan
bieden.
3. TOERISTISCH PRODUKTONTWIKKELINGSPLAN.
De beleidsnota is opgezet vanuit de principes van de city-
marketing. City-marketing wordt meestal aangeduid als het
proces om een stedelijke en/of regionale omgeving zo goed
mogelijk te laten aansluiten bij de wensen dienaangaande van
geselecteerde doelgroepen, teneinde permanente stimulansen te
scheppen voor de sociale en economische functies en
activiteiten van het desbetreffende gebied. In de eerste plaats
worden city-marketingactiviteiten ontplooid met als doel het
aantrekken van (industriële) bedrijvigheid en hierdoor krijgt
het in Nederlandse gemeenten steeds meer aandacht. City-
marketing is echter ook toepasbaar op andere terreinen van het
2
gemeentelijk beleid. Toerisme en recreatie vormen zo'n gebied.
De economische betekenis van toerisme en recreatie, vertaald in
inkomens- en werkgelegenheidseffecten, is aanzienlijk. Een
doelmatig en resultaatgericht beleid, afgestemd op de eisen
vanuit de markt, kan in belangrijke mate bijdragen aan het
maximaliseren van genoemde financieel—economische effecten.
City-marketing is een bruikbare methode voor gemeenten voor het
realiseren en op de markt brengen van een toeristisch-
recreatief aanbod met maximale afzetmogelijkheden. Het
toeristisch-recreatieve city-marketingproces kan in grote
lijnen worden uitgevoerd volgens algemeen geldende city-
marketingprincipes, zij het dat het complexe karakter van het
produkt en het onvoorspelbare gedrag van de onoverzichtelijke
markt specifieke eisen aan het marketingplan en de uitvoering
ervan stellen. Toeristische-recreatieve city-marketing behoort
een continu proces te zijn, dat wordt uitgevoerd in een aantal
chronologisch te nemen stappen, te weten:
a. De strategische planfase. Deze fase kent twee stappen. De
eerste is de zogenaamde marktverkenningsfase, waarin het
sterkte-zwakte onderzoek en de doelgroepenanalyse de
belangrijkste onderdelen vormen. De marktverkenningsfase
resulteert in een opsomming van potentieel kansrijke
ontwikkelingsmogelijkheden en de potentiële doelgroepen
welke met het beoogde voorzieningen- en dienstenpakket
bereikt zouden kunnen worden. De tweede stap is de beleids
bepalingsfase. Hierin moeten de resultaten uit de markt
verkenningsfase nader geconcretiseerd worden. Deze stap
resulteert in een opsomming van een aantal produkt-markt-
combinaties (PMC's).
b. De operationele fase. In deze fase wordt de "vertaalslag"
van de strategische keuzes uit de vorige fase naar de
praktijk van de marketingmaatregelen gemaakt. Samenvattend
kan het toeristisch-recreatieve city-marketingbeleid worden
vorm gegeven met behulp van vier soorten maatregelen, te
weten promotionele, ruimtelijke, organisatorische en
financiële maatregelen.
In het Toeristisch produktontwikkelingsplan dat Bureau van der
Tuuk in onze opdracht heeft gemaakt zijn de bovengenoemde fases
duidelijk herkenbaar. Overigens verwijzen wij u voor de inhoud
van het plan kortheidshalve naar de bij dit raadsvoorstel
gevoegde beleidsnota en samenvatting.
Voor onze gemeente komen er uiteindelijk 7 PMC's uit, namelijk:
Cultuur-toerisme, het wateraanbod in de binnenstad, uitgaans-
voorzieningen, het winkelgebied, evenementen, de korte stads-
bezoeken en de stadsrandzone.
In het plan wordt al aangegeven dat het niet doenlijk is om
alle PMC's tegelijkertijd te ontwikkelen. Aan drie PMC's wordt
op dit moment al aandacht besteed: Als vervolg op deze nota is
er al een plan ontwikkeld tot bevordering van het cultuur
toerisme, ten behoeve van het watertoerisme wordt op dit moment
onderzocht hoe de voorzieningen rond de Prinsentuin verbeterd
kunnen worden en in de stadsrandzone wordt gewerkt aan de aan-
3