2. ONTWIKKELINGEN. Gelet op de snelle ontwikkelingen binnen het beleidsterrein van recreatie en toerisme op zowel rijks, provinciaal als stads gewestniveau komt de nu aan u gepresenteerde beleidsnota op een juist moment. Wij willen u kort een aantal ontwikkelingen schetsen, waardoor het u duidelijk zal worden dat er behoefte is aan de nu voorliggende beleidsnota. Het Rijk heeft in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening aan gegeven dat het noorden zich op eigen kracht moet ontwikkelen en dat er kansen liggen op het gebied van recreatie en toerisme. In de rijksnota "Ondernemen in toerisme" wordt opgemerkt dat voor toerisme en recreatie stedelijke knooppunten een in belang toenemende rol spelen, met name bij dagtochten en korte vakanties. De provincie Friesland voert een Strategisch Groeibeleid voor Recreatie en Toerisme, waarbij gesteld wordt dat het stedelijk toerisme bevorderd dient te worden. Verder wordt aangegeven dat Leeuwarden hierbij een belangrijke functie kan vervullen, door ondermeer verbetering van de mogelijkheden in de binnenstad en door meer samenhang te brengen in de verschillende toeristisch- recreatieve voorzieningen en attracties. Het beleid in het stadsgewest Leeuwarden is er op gericht de centrale stad Leeuwarden met de omliggende regio aantrekkelijker te maken als woon-, werk- en leefgebied. Door verruiming van en een grotere differentiatie binnen de recreatieve mogelijkheden en door verbetering van de kwaliteit van de recreatieve voorzieningen wordt een positieve impuls gegeven aan het stadsgewest als gebied om te (komen) wonen en werken. Er wordt op dit moment reeds gewerkt aan een beleids nota voor het hele stadsgewest voor recreatie en toerisme, waarbij van de gemeente Leeuwarden verwacht wordt dat zij in kan spelen op de uit te zetten beleidslijn en kansrijke projecten aan kan dragen. Als u daarnaast de ontwikkelingen in het Groene Stergebied, de aanleg van het Leeuwarder Bos en de ontwikkeling van de "Blauwe Zone" in ogenschouw neemt, dan zal het u duidelijk zijn dat het een goede zaak is, dat wij u nu deze beleidsnota kunnen aan bieden. 3. TOERISTISCH PRODUKTONTWIKKELINGSPLAN. De beleidsnota is opgezet vanuit de principes van de city- marketing. City-marketing wordt meestal aangeduid als het proces om een stedelijke en/of regionale omgeving zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen dienaangaande van geselecteerde doelgroepen, teneinde permanente stimulansen te scheppen voor de sociale en economische functies en activiteiten van het desbetreffende gebied. In de eerste plaats worden city-marketingactiviteiten ontplooid met als doel het aantrekken van (industriële) bedrijvigheid en hierdoor krijgt het in Nederlandse gemeenten steeds meer aandacht. City- marketing is echter ook toepasbaar op andere terreinen van het 2 gemeentelijk beleid. Toerisme en recreatie vormen zo'n gebied. De economische betekenis van toerisme en recreatie, vertaald in inkomens- en werkgelegenheidseffecten, is aanzienlijk. Een doelmatig en resultaatgericht beleid, afgestemd op de eisen vanuit de markt, kan in belangrijke mate bijdragen aan het maximaliseren van genoemde financieel—economische effecten. City-marketing is een bruikbare methode voor gemeenten voor het realiseren en op de markt brengen van een toeristisch- recreatief aanbod met maximale afzetmogelijkheden. Het toeristisch-recreatieve city-marketingproces kan in grote lijnen worden uitgevoerd volgens algemeen geldende city- marketingprincipes, zij het dat het complexe karakter van het produkt en het onvoorspelbare gedrag van de onoverzichtelijke markt specifieke eisen aan het marketingplan en de uitvoering ervan stellen. Toeristische-recreatieve city-marketing behoort een continu proces te zijn, dat wordt uitgevoerd in een aantal chronologisch te nemen stappen, te weten: a. De strategische planfase. Deze fase kent twee stappen. De eerste is de zogenaamde marktverkenningsfase, waarin het sterkte-zwakte onderzoek en de doelgroepenanalyse de belangrijkste onderdelen vormen. De marktverkenningsfase resulteert in een opsomming van potentieel kansrijke ontwikkelingsmogelijkheden en de potentiële doelgroepen welke met het beoogde voorzieningen- en dienstenpakket bereikt zouden kunnen worden. De tweede stap is de beleids bepalingsfase. Hierin moeten de resultaten uit de markt verkenningsfase nader geconcretiseerd worden. Deze stap resulteert in een opsomming van een aantal produkt-markt- combinaties (PMC's). b. De operationele fase. In deze fase wordt de "vertaalslag" van de strategische keuzes uit de vorige fase naar de praktijk van de marketingmaatregelen gemaakt. Samenvattend kan het toeristisch-recreatieve city-marketingbeleid worden vorm gegeven met behulp van vier soorten maatregelen, te weten promotionele, ruimtelijke, organisatorische en financiële maatregelen. In het Toeristisch produktontwikkelingsplan dat Bureau van der Tuuk in onze opdracht heeft gemaakt zijn de bovengenoemde fases duidelijk herkenbaar. Overigens verwijzen wij u voor de inhoud van het plan kortheidshalve naar de bij dit raadsvoorstel gevoegde beleidsnota en samenvatting. Voor onze gemeente komen er uiteindelijk 7 PMC's uit, namelijk: Cultuur-toerisme, het wateraanbod in de binnenstad, uitgaans- voorzieningen, het winkelgebied, evenementen, de korte stads- bezoeken en de stadsrandzone. In het plan wordt al aangegeven dat het niet doenlijk is om alle PMC's tegelijkertijd te ontwikkelen. Aan drie PMC's wordt op dit moment al aandacht besteed: Als vervolg op deze nota is er al een plan ontwikkeld tot bevordering van het cultuur toerisme, ten behoeve van het watertoerisme wordt op dit moment onderzocht hoe de voorzieningen rond de Prinsentuin verbeterd kunnen worden en in de stadsrandzone wordt gewerkt aan de aan- 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 322