Stichting van een gemeentelijke afdeling voor lager (voor
bereidend) beroepsonderwijs.
Bijlage nr. 105.
Aan de Gemeenteraad.
1. WENSELIJKHEID AANVRAAG.
In uw vergadering van 27 mei 1991 hebt u het intentiebesluit
genomen tot het vormen van twee brede scholengemeenschappen
voor avo/l.b.o. Naast de gemeentelijke scholen voor VO zijn
bij het proces ook de algemeen-bijzondere scholen
gemeenschap "De Uiterdijken" en de openbare mavo's in
Dokkum, Kollum en St. Annaparochie betrokken.
De voorgestelde vorming van brede scholengemeenschappen past
in het landelijk beleid dat, naast de invoering van de
basisvorming, ook gericht is op de vorming van brede
scholengemeenschappen. Een van de argumenten hierbij is dat
het in brede scholengemeenschappen beter mogelijk is de
basisvorming naar zijn bedoelingen goed uit te voeren.
Om de vorming van brede scholengemeenschappen te stimuleren
is door de landelijke overheid een aantal stimulerende maat
regelen getroffen, onder andere op het terrein van de huis
vesting en de financiering. Om voor deze faciliteiten in
aanmerking te kunnen komen moeten scholengemeenschappen aan
een aantal voorwaarden voldoen. Eén van de belangrijkste
voorwaarden in dit verband is dat aan een (brede) scholen
gemeenschap minimaal twee 1.b.o.(v.b.o.)-afdelingen uit twee
verschillende groepen van afdelingen moeten zijn verbonden.
De te vormen Scholengemeenschap B voldoet niet aan deze
voorwaarde. Aan deze Scholengemeenschap zal alleen de
gemeentelijke LEAO verbonden worden. De Scholengemeenschap
mag dan wel een nevenvestiging in stand houden, maar komt
niet in aanmerking voor de extra faciliteiten.
De hierboven geschetste situatie leidt ertoe dat er in
Leeuwarden twee openbare scholengemeenschappen ontstaan die,
naast verschillen in onderwijsaanbod, ook zullen verschillen
in de facilitaire sfeer. Naar onze mening is dit laatste
ongewenst en dient ernaar gestreefd te worden om ook
Scholengemeenschap B uit te bouwen naar een, ook qua
faciliteiten, brede scholengemeenschap. De aanvraag voor een
1b.o.(v.b.o.)-afdeling Grafische Techniek dient mede in dit
perspectief gezien te worden.
1