Opsteller bezwaar schrift Inhoud bezwaarschrift Reactie J. Talma Ferdinand Bolstraat 25 8932 JL Leeuwarden (namens ruim 50 van de bewoners van de Ferdinand Bolstraat, D'Hondecoeterstraat en diverse hoekbewo- ners van aansluitende wegen) Er rijden in Huizum-west teveel bussen door de Ferdinand Bolstraat en d'Hondecoeterstraat. Voorgesteld wordt: - Lijn 8 in beide richtingen te laten rijden via o.a. de D'Hondecoeter straat en de Ruysdaelstraat (enkele jaren geleden wikkelde de stadsdienst richting centrum zich via deze wegen af). Naast ontlasting voor de Ferdinand Bolstraat en het zuidelijk deel van de D'Hondecoeterstraat levert deze wijziging ook nog rijtijdwinst op daar de voorgestelde route korter is. - Lijn 6 niet meer door Huizum- west laten rijden maar via o.a. de Zuidersingel, Snekertrekweg, Stephenson viaduct en de Julianalaan. Dit betekent een verdere ontlasting van bovengenoemde straten in Huizum- west. Ten slotte wordt in het bezwaarschrift aandacht gevraagd voor het te hard rijden in onderhavige wijk door enkele buschauffeurs. Onderzocht is of het voorstel van de heer Talma technisch en exploitatie! haalbaar is. Dc volgende onderdelen van het voorstel kunnen overgenomen worden: - Lijn 8 Deze lijn kan richting station afgewikkeld worden via de route D'Hondecoeterstraat - Ruysdaelstraat - Matthias van Pellicomstraat - Carel van Mander- straat. Deze route maakte enkele jaren geleden ook deel uil van dc stadsdienst. Doordat deze route korter is dan via de huidige route over de Ferdinand Bolstraat ontstaat een kortere reistijd. Deze wijziging zal geen extra geld kosten omdat gebruik gemaakt kan worden van de oude halteplaatsen. Komende vanaf het station is hel af te raden üjn 8 via de voorgestelde route te laten afwikkelen. Er zullen verkeersonveilige situaties ontstaan als de bussen komende vanaf de Schrans bij de Carel van Manderstraat rechtsaf moeten slaan. Met name in het spitsuur zullen er conflicten ontstaan met de grote stroom rechtdoorgaande fietsers op de Schrans (in het spitsuur rijden er op de Schrans 2000 tot 2500 fietsers). Verder kan opgemerkt worden dat de wegbreedte van de Ruysdaelstraat op sommige plaatsen te smal is voor het rijden met bussen in twee richtingen. - lijn 5 Deze lijn maakt ter hoogte van de D'Hondecoeter straat een lusje via de Comelis Trooststraat en de Jan van Scorelstraat. Het rijden van dit lusje levert veel tijdverlies op. Een directere route ontstaat door in Huizum-west met lijn 5 alleen te rijden via de Ferdinand Bolstraat en de Hobbemastraat. Dit betekent dat er voor beide richtingen een nieuwe halteplaats dient te komen in de Hobbemastraat op het gedeelte op het gedeelte tussen de Vincent van Goghstraat en de Ferdinand Bolstraat. Kosten 5000, reactienota stadsautobusdienst Opsteller bezwaar schrift Inhoud bezwaarschrift Reactie - lijn 6 Deze iijn is in belangrijke mate bedoeld voor de scholen in Nijlan. Leerlingen van de scholen in Huizum-west zouden redelijk bediend kunnen worden door lijn 5 en lijn 8 gelet op de bezetting van de bussen en hel invloedsgebied van deze buslijnen. Dit betekent dat lijn 6 een directe verbinding met Nijlan kan krijgen. Het gevolg hiervan is dat de bussen op deze lijn niet meer door Huizum-west hoeven te rijden. De Fram heeft medegedeeld dat klachten over het personeel serieus in behandeling worden genomen. Voorstel: - lijn 5 Deze lijn in Huizum-west laten lopen via de Ferdinand Bolstraat en de Hobbemastraat en het lusje via D'Hondecoeterstraat, Cornelis Trooststraat en Jan van Scorelstraat laten vervallen. In dc Hobbemastraat voor beide richtingen een nieuwe halte realiseren op het gedeelte tussen dc Vincent van Goghstraat en de Ferdinand Bolstraat. De kosten 5000,= ten laste brengen van de post "kleine infrastructurele maatregelen" - lijn 6 Deze scholicrcnlijn rechtstreeks naar Nijlan laten lopen en niet meer via Huizum-west maar via dc Snekertrekweg en Julianalaan of via dc Oostcrgowcg en Julianalaan. - lijn 8 Deze lijn richting station in Huizum-west laten lopen via D'Hondecoeterstraat, Ruysdaelstraat, Matthias van Pellicomstraat en Carel van Manderstraat i.p.v. via de D'Hondecoeterstraat en dc Ferdinand Bolstraat. reactienota stadsautobusdienst 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 357