Opsteller bezwaar
schrift
Inhoud bezwaarschrift
Reactie
J. Talma
Ferdinand Bolstraat 25
8932 JL Leeuwarden
(namens ruim 50
van de bewoners van
de Ferdinand
Bolstraat,
D'Hondecoeterstraat
en diverse hoekbewo-
ners van aansluitende
wegen)
Er rijden in Huizum-west teveel
bussen door de Ferdinand Bolstraat
en d'Hondecoeterstraat.
Voorgesteld wordt:
- Lijn 8 in beide richtingen te laten
rijden via o.a. de D'Hondecoeter
straat en de Ruysdaelstraat (enkele
jaren geleden wikkelde de
stadsdienst richting centrum zich via
deze wegen af). Naast ontlasting
voor de Ferdinand Bolstraat en het
zuidelijk deel van de
D'Hondecoeterstraat levert deze
wijziging ook nog rijtijdwinst op
daar de voorgestelde route korter is.
- Lijn 6 niet meer door Huizum-
west laten rijden maar via o.a. de
Zuidersingel, Snekertrekweg,
Stephenson viaduct en de
Julianalaan. Dit betekent een
verdere ontlasting van
bovengenoemde straten in Huizum-
west.
Ten slotte wordt in het
bezwaarschrift aandacht gevraagd
voor het te hard rijden in
onderhavige wijk door enkele
buschauffeurs.
Onderzocht is of het voorstel van de heer Talma
technisch en exploitatie! haalbaar is.
Dc volgende onderdelen van het voorstel kunnen
overgenomen worden:
- Lijn 8
Deze lijn kan richting station afgewikkeld worden
via de route D'Hondecoeterstraat - Ruysdaelstraat
- Matthias van Pellicomstraat - Carel van Mander-
straat. Deze route maakte enkele jaren geleden ook
deel uil van dc stadsdienst.
Doordat deze route korter is dan via de huidige
route over de Ferdinand Bolstraat ontstaat een
kortere reistijd. Deze wijziging zal geen extra geld
kosten omdat gebruik gemaakt kan worden van de
oude halteplaatsen.
Komende vanaf het station is hel af te raden üjn 8
via de voorgestelde route te laten afwikkelen. Er
zullen verkeersonveilige situaties ontstaan als de
bussen komende vanaf de Schrans bij de Carel van
Manderstraat rechtsaf moeten slaan. Met name in
het spitsuur zullen er conflicten ontstaan met de
grote stroom rechtdoorgaande fietsers op de
Schrans (in het spitsuur rijden er op de Schrans
2000 tot 2500 fietsers).
Verder kan opgemerkt worden dat de wegbreedte
van de Ruysdaelstraat op sommige plaatsen te smal
is voor het rijden met bussen in twee richtingen.
- lijn 5
Deze lijn maakt ter hoogte van de D'Hondecoeter
straat een lusje via de Comelis Trooststraat en de
Jan van Scorelstraat. Het rijden van dit lusje levert
veel tijdverlies op.
Een directere route ontstaat door in Huizum-west
met lijn 5 alleen te rijden via de Ferdinand
Bolstraat en de Hobbemastraat.
Dit betekent dat er voor beide richtingen een
nieuwe halteplaats dient te komen in de
Hobbemastraat op het gedeelte op het gedeelte
tussen de Vincent van Goghstraat en de Ferdinand
Bolstraat. Kosten 5000,
reactienota stadsautobusdienst
Opsteller bezwaar
schrift
Inhoud bezwaarschrift
Reactie
- lijn 6
Deze iijn is in belangrijke mate bedoeld voor de
scholen in Nijlan.
Leerlingen van de scholen in Huizum-west zouden
redelijk bediend kunnen worden door lijn 5 en lijn
8 gelet op de bezetting van de bussen en hel
invloedsgebied van deze buslijnen.
Dit betekent dat lijn 6 een directe verbinding met
Nijlan kan krijgen. Het gevolg hiervan is dat de
bussen op deze lijn niet meer door Huizum-west
hoeven te rijden.
De Fram heeft medegedeeld dat klachten over het
personeel serieus in behandeling worden genomen.
Voorstel:
- lijn 5
Deze lijn in Huizum-west laten lopen via de
Ferdinand Bolstraat en de Hobbemastraat en
het lusje via D'Hondecoeterstraat, Cornelis
Trooststraat en Jan van Scorelstraat laten
vervallen.
In dc Hobbemastraat voor beide richtingen een
nieuwe halte realiseren op het gedeelte tussen
dc Vincent van Goghstraat en de Ferdinand
Bolstraat.
De kosten 5000,= ten laste brengen van de
post "kleine infrastructurele maatregelen"
- lijn 6
Deze scholicrcnlijn rechtstreeks naar Nijlan
laten lopen en niet meer via Huizum-west maar
via dc Snekertrekweg en Julianalaan of via dc
Oostcrgowcg en Julianalaan.
- lijn 8
Deze lijn richting station in Huizum-west laten
lopen via D'Hondecoeterstraat, Ruysdaelstraat,
Matthias van Pellicomstraat en Carel van
Manderstraat i.p.v. via de D'Hondecoeterstraat
en dc Ferdinand Bolstraat.
reactienota stadsautobusdienst
3