Opsteller bezwaar
schrift
Inhoud bezwaarschrift
Reactie
J.J. Sijses
Zaailand 49
8911 BL Leeuwarden
(namens het Centraal
Orgaan Samenwerken
de Bonden van Oude
ren in Nederland)
Voor de bewoners in dc Eikenstraat
dient een goede busvoorziening
gehandhaafd te worden.
Voor lijn 1 wordt voorgesteld:
- De busroute ter hoogte van de
Eikenstraat aan te sluiten op dc
rondweg.
- Richting Camminghaburcn de
bussen in Hcechtcrp te laten rijden
via Eikenstraat, Hazelaarstraat (één
richtingsverkeer),Kastanjestraat en
Schieringerweg.
- Richting centrum via Schieringer
weg, Kastanjestraat, Essenstraat
(éénrichtingsverkeer) en Eiken
straat.
Verder wordt voorgesteld de
busroute van lijn 1 niet via de
Tweebaksmarkt en Voorstreek te
laten lopen maar via de
Keizersgracht en dc Oosterkade
daar hierdoor rijtijdwinst geboekt
kan worden.
Bovengenoemde voorstellen leveren
mogelijk de benodigde tijdwinst op.
In de vergadering van de C ommissie voor Milieu en
Stadsbeheer van II juni 1991 is het voorstel reeds
afgewezen om met lijn 1 via Keizersgracht en dc
Oosterkade te laten rijden i.p.v. via de
Tweebaksmarkt en de Voorstrcek. De rijtijdwinst
bleek zeer beperkt en verder is het aantal in- c.q.
uitstappers op de route Tweebaksmarkt Voorstrcek
hoger dan in de Eikenstraat.
De voorgestelde route in Hccchterp levert niet dc
noodzakelijke tijdwinst op omdat grotendeels nog
steeds gebruik gemaakt wordt van straten die een
beperkte doorstroming hebben. Dit betekent dat
gedurende een groot gedeelte van dc dag op deze
lijn een extra bus ingezet zou moeten worden
(kosten op jaarbasis 184.0'X),
Inmiddels is in Hccchterp verder onderzoek gedaan
naar een lijnvoering via dc Archipelweg, de
parallelweg van de Groningerstraatweg, dc
Ribesstraat, de Eikenstraat en de Schieringerweg.
Deze variant is in de hierboven genoemde
commissievergadering naar voren gebracht.
Deze variant blijkt, o.a. door de winst die bij dc
rotonde Vrijheidsplein wordt behaald, mogelijk te
zijn. Wel zullen 3 snelheidsremmende maatregelen
opgeruimd dienen te worden en 2 nieuwe haltes
aangelegd moeten worden. Hiermee is en bedrag
gemoeid van 17.000,
Voorstel:
- lijn 1 in Hccchterp afwikkelen via dc
parallelweg van dc Groningerstraatweg,
Ribcsstraat, Eikenstraat en Schieringerweg. Per
richting twee nieuwe bushalten aanleggen. Een
op dc parallelweg van dc Groningerstraatweg
en één op dc Schieringerweg.
Dc kosten 17.000,= ten laste brengen van
dc post kleine infrastructurele maatregelen".
reactienota stadsautobusdienst
Opsteller bezwaar
schrift
Inhoud bezwaarschrift
Reactie
J. v. d. Vlugl
j. van Scorclstraal 34
8932 DB Leeuwarden
(namens de bewoners
van de J. van Scorcl-
straat en een deel van
dc Aert van der Neer
straat)
Het Dienstencentrum in de Dirk
Boutstraat heeft behoefte aan een
busverbinding. Laat de bus (lijn 8)
dan ook lopen via de Dirk
Boutstraat en niet via de Jan van
Scorelstraat. Deze oplossing is
praktischer en veiliger. De Jan van
Scorelstraat is maar 5 m breed
waardoor bussen en personenauto's
elkaar nauwelijks kunnen passeren.
Dc Dirk Boutstraat is daarentegen
op sommige plaatsen breder. De
bussen veroorzaken met name bij
het afremmen en optrekken veel
overlast t.g.v. trillingen. De straat
zou aangepast moeten worden (bv.
asfalteren of een zwaardere
bestrating).
In het verkeerstructuurplan van Huizum-west is de
Jan van Scorelstraat aangewezen als
buurtontsluilingsweg en de Dirk Boutstraat als
woonslraat. Daar stadsbussen waar mogelijk
afgewikkeld worden via buurt- en wijkontsluitings-
wegen is voor lijn 8 gekozen voor een route via o.a.
de Jan van Scorelstraat. Deze straat maakte enkele
jaren geleden ook al onderdeel uit van de
stadsdienstroute door Huizum-west. Verder kan
opgemerkt worden dat het grootste gedeelte van de
Dirk Boutstraat ook niet breed is (voor rijbaan en
parkeren is hier 8 m beschikbaar terwijl hiervoor in
dc Jan van Scorelstraat 8,5 m beschikbaar is).
Wel dient de kwaliteit van de bestrating van de Jan
van Scorelstraat en de Aert van der Neerstraat
goed te zijn.
De afdeling Weg- en Waterbouw van de Dienst
Stadsbeheer heeft recentelijk deze straten
geïnspecteerd en is tot de conclusie gekomen dat de
kwaliteit (de vlakheid) van de bestrating op het
gedeelte waar buslijn 8 rijdt dermate goed is dat
deze straten niet binnen 5 jaar herstraat hoeven te
worden.
Voorstel:
- lijn 8
De lijnvoering via de Jan van Scorelstraat
handhaven.
reactienota stadsautobusdienst
5