Opsteller bezwaar schrift Inhoud bezwaarschrift Reactie J.J. Sijses Zaailand 49 8911 BL Leeuwarden (namens het Centraal Orgaan Samenwerken de Bonden van Oude ren in Nederland) Voor de bewoners in dc Eikenstraat dient een goede busvoorziening gehandhaafd te worden. Voor lijn 1 wordt voorgesteld: - De busroute ter hoogte van de Eikenstraat aan te sluiten op dc rondweg. - Richting Camminghaburcn de bussen in Hcechtcrp te laten rijden via Eikenstraat, Hazelaarstraat (één richtingsverkeer),Kastanjestraat en Schieringerweg. - Richting centrum via Schieringer weg, Kastanjestraat, Essenstraat (éénrichtingsverkeer) en Eiken straat. Verder wordt voorgesteld de busroute van lijn 1 niet via de Tweebaksmarkt en Voorstreek te laten lopen maar via de Keizersgracht en dc Oosterkade daar hierdoor rijtijdwinst geboekt kan worden. Bovengenoemde voorstellen leveren mogelijk de benodigde tijdwinst op. In de vergadering van de C ommissie voor Milieu en Stadsbeheer van II juni 1991 is het voorstel reeds afgewezen om met lijn 1 via Keizersgracht en dc Oosterkade te laten rijden i.p.v. via de Tweebaksmarkt en de Voorstrcek. De rijtijdwinst bleek zeer beperkt en verder is het aantal in- c.q. uitstappers op de route Tweebaksmarkt Voorstrcek hoger dan in de Eikenstraat. De voorgestelde route in Hccchterp levert niet dc noodzakelijke tijdwinst op omdat grotendeels nog steeds gebruik gemaakt wordt van straten die een beperkte doorstroming hebben. Dit betekent dat gedurende een groot gedeelte van dc dag op deze lijn een extra bus ingezet zou moeten worden (kosten op jaarbasis 184.0'X), Inmiddels is in Hccchterp verder onderzoek gedaan naar een lijnvoering via dc Archipelweg, de parallelweg van de Groningerstraatweg, dc Ribesstraat, de Eikenstraat en de Schieringerweg. Deze variant is in de hierboven genoemde commissievergadering naar voren gebracht. Deze variant blijkt, o.a. door de winst die bij dc rotonde Vrijheidsplein wordt behaald, mogelijk te zijn. Wel zullen 3 snelheidsremmende maatregelen opgeruimd dienen te worden en 2 nieuwe haltes aangelegd moeten worden. Hiermee is en bedrag gemoeid van 17.000, Voorstel: - lijn 1 in Hccchterp afwikkelen via dc parallelweg van dc Groningerstraatweg, Ribcsstraat, Eikenstraat en Schieringerweg. Per richting twee nieuwe bushalten aanleggen. Een op dc parallelweg van dc Groningerstraatweg en één op dc Schieringerweg. Dc kosten 17.000,= ten laste brengen van dc post kleine infrastructurele maatregelen". reactienota stadsautobusdienst Opsteller bezwaar schrift Inhoud bezwaarschrift Reactie J. v. d. Vlugl j. van Scorclstraal 34 8932 DB Leeuwarden (namens de bewoners van de J. van Scorcl- straat en een deel van dc Aert van der Neer straat) Het Dienstencentrum in de Dirk Boutstraat heeft behoefte aan een busverbinding. Laat de bus (lijn 8) dan ook lopen via de Dirk Boutstraat en niet via de Jan van Scorelstraat. Deze oplossing is praktischer en veiliger. De Jan van Scorelstraat is maar 5 m breed waardoor bussen en personenauto's elkaar nauwelijks kunnen passeren. Dc Dirk Boutstraat is daarentegen op sommige plaatsen breder. De bussen veroorzaken met name bij het afremmen en optrekken veel overlast t.g.v. trillingen. De straat zou aangepast moeten worden (bv. asfalteren of een zwaardere bestrating). In het verkeerstructuurplan van Huizum-west is de Jan van Scorelstraat aangewezen als buurtontsluilingsweg en de Dirk Boutstraat als woonslraat. Daar stadsbussen waar mogelijk afgewikkeld worden via buurt- en wijkontsluitings- wegen is voor lijn 8 gekozen voor een route via o.a. de Jan van Scorelstraat. Deze straat maakte enkele jaren geleden ook al onderdeel uit van de stadsdienstroute door Huizum-west. Verder kan opgemerkt worden dat het grootste gedeelte van de Dirk Boutstraat ook niet breed is (voor rijbaan en parkeren is hier 8 m beschikbaar terwijl hiervoor in dc Jan van Scorelstraat 8,5 m beschikbaar is). Wel dient de kwaliteit van de bestrating van de Jan van Scorelstraat en de Aert van der Neerstraat goed te zijn. De afdeling Weg- en Waterbouw van de Dienst Stadsbeheer heeft recentelijk deze straten geïnspecteerd en is tot de conclusie gekomen dat de kwaliteit (de vlakheid) van de bestrating op het gedeelte waar buslijn 8 rijdt dermate goed is dat deze straten niet binnen 5 jaar herstraat hoeven te worden. Voorstel: - lijn 8 De lijnvoering via de Jan van Scorelstraat handhaven. reactienota stadsautobusdienst 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 358