Het BWS kent een viertal budgetten:
1) het budget jaarlijkse bijdragen
- voor sociale huurwoningen (woningwetwoningen), voor
sociale koopwoningen (premiekoop A) en hoogniveau
renovatie vooroorlogs;
2) het budget voor plaatselijk verschillende omstandighe
den;
3) het budget voor huurverlagingstoeslagen;
4) geldelijke steun voor premiewoningen en huurwoningen van
beleggers
- de vrije sector met eenmalige bijdrage en de premie
huurwoningen
Binnen de toegezegde budgetten zijn uitwisselingen moge
lijk, tussen de budgetten echter niet. Deze interne uitwis
selingsmogelijkheid biedt de gemeente, met name voor het
budget jaarlijkse bijdragen, meer beleidsvrijheid.
In het Besluit Woninggebonden Subsidies wordt aan de ge
meente voor het budget jaarlijkse bijdragen de keus gelaten
voor nadruk op woningwet of premie-A koop of hoog niveau
renovatie vooroorlogs. Aan alle keuzes zitten zowel voor
als nadelen.
De Leeuwarder praktijk leert dat verkoop van in huurprijs
dure woningwetwoningen een goed alternatief biedt voor de
vragers naar premiekoop A-woningen. Verkoop van dure wo
ningwetwoningen in de wijken Aldlfin, Westeinde, Lekkumerend
en Camminghaburen is een middel om tegen een vergelijkbare
maandlast als bij een dure huurwoning, eigenaar van een
woning te worden. Daarbij komt dat de momenteel vrij hoge
rentestand en het verlagen van het bedrag van het belast
baar inkomen heeft geresulteerd in een afnemende vraag naar
premiekoop A-woningen.
Momenteel wordt er een evaluatie-onderzoek verricht naar de
verkochte woningen in Leeuwarden in 1990 en 1991. Ook wordt
hierbij ingegaan op de doorstroming die hiermee op gang
wordt gebracht binnen de gemeente Leeuwarden. De resultaten
van het onderzoek komen in juli 1992 ter beschikking.
In de woningwetsector is een aanzienlijke vraag naar con
tingent te zien. Het gaat hierbij met name om sociale
huurwoningen voor ouderen, voor woningen voor jongeren in
of nabij het centrum, woningen voor dak- en thuislozen en
woningen in relatie met voorzieningen.
Ondanks de mogelijke financiële voordelen voor de bouw van
sociale koopwoningen dient de nadruk in de gemeente te
liggen in het budget jaarlijkse bijdragen op enerzijds de
bouw van sociale huurwoningen, anderzijds de hoogniveau-
renovatie van particuliere huurwoningen.
4
Woningverbetering
Het aantal te verbeteren woningen is voor dit jaar geraamd
op 85. Het betreft hier ingrijpende verbeteringsplannen
waarvan de kosten tenminste f 50.000,-- per woning bedra
gen.
Deze ondergrens ligt vast in het BWS. Het geraamde aantal
woningen is samengesteld uit 10 door woningcorporaties aan
te kopen particuliere woningen, 15 woningen in het kader
van het project Wonen boven Winkels en 60 particuliere
huurwoningen. Het aantal te verbeteren particuliere huurwo
ningen blijft hiermee enigszins achter bij de in de afgelo
pen jaren gerealiseerde aantallen. De reden hiervan is, dat
het BWS voorziet in een lagere bijdrage dan de vorige
verbeteringsregeling, wat naar verwachting een remmende
werking zal hebben op de planindiening
Voor de niet-ingrijpende vooroorlogse woningverbetering
stelt het rijk in het kader van het BWS geen middelen meer
beschikbaar. Wel wordt aan de gemeente voor deze categorie
woningen een budget toegedeeld via de stadsvernieuwings
middelen. Voor dit doel zal de subsidieregeling worden
toegepast, zoals die geldt voor de verbetering van door
eigenaren bewoonde woningen.
Kwalitatieve woningbehoefte
De nieuwbouw bedraagt qua omvang ten opzichte van het
totale woningbestand nog geen 1Zvan de totale woning
voorraad. De invloed van nieuwbouw dient dan ook niet over
schat te worden. In de toekomst zal steeds meer het werk
terrein van de gemeente komen te liggen op het terrein van
het beheer en het bevorderen van een betere woonruimtever
deling over de inwoners van de gemeente. Nieuwbouw speelt
hier echter wel degelijk een rol in. Het bouwen van wonin
gen kan doorstroomketens op gang brengen, waardoor meerdere
bevolkingsgroepen een kans krijgen op een hun passende
woning. Alleen is dit niet altijd een nieuwe woning.
Als gevolg van het rijksbeleid verwoord in de nota "Volks
huisvesting in de jaren negentig"de resultaten van eigen
onderzoek van de gemeente als "Kopen versus huren" en het
"Doorstromingsonderzoek project Zonneweide" zal de nadruk
voor de toekomstige nieuwbouwprojecten dan ook meer op de
marktsector en dan met name de koopsector (vrije sector met
eenmalige bijdrage en ongesubsidieerd) komen te liggen.
5