Het BWS kent een viertal budgetten: 1) het budget jaarlijkse bijdragen - voor sociale huurwoningen (woningwetwoningen), voor sociale koopwoningen (premiekoop A) en hoogniveau renovatie vooroorlogs; 2) het budget voor plaatselijk verschillende omstandighe den; 3) het budget voor huurverlagingstoeslagen; 4) geldelijke steun voor premiewoningen en huurwoningen van beleggers - de vrije sector met eenmalige bijdrage en de premie huurwoningen Binnen de toegezegde budgetten zijn uitwisselingen moge lijk, tussen de budgetten echter niet. Deze interne uitwis selingsmogelijkheid biedt de gemeente, met name voor het budget jaarlijkse bijdragen, meer beleidsvrijheid. In het Besluit Woninggebonden Subsidies wordt aan de ge meente voor het budget jaarlijkse bijdragen de keus gelaten voor nadruk op woningwet of premie-A koop of hoog niveau renovatie vooroorlogs. Aan alle keuzes zitten zowel voor als nadelen. De Leeuwarder praktijk leert dat verkoop van in huurprijs dure woningwetwoningen een goed alternatief biedt voor de vragers naar premiekoop A-woningen. Verkoop van dure wo ningwetwoningen in de wijken Aldlfin, Westeinde, Lekkumerend en Camminghaburen is een middel om tegen een vergelijkbare maandlast als bij een dure huurwoning, eigenaar van een woning te worden. Daarbij komt dat de momenteel vrij hoge rentestand en het verlagen van het bedrag van het belast baar inkomen heeft geresulteerd in een afnemende vraag naar premiekoop A-woningen. Momenteel wordt er een evaluatie-onderzoek verricht naar de verkochte woningen in Leeuwarden in 1990 en 1991. Ook wordt hierbij ingegaan op de doorstroming die hiermee op gang wordt gebracht binnen de gemeente Leeuwarden. De resultaten van het onderzoek komen in juli 1992 ter beschikking. In de woningwetsector is een aanzienlijke vraag naar con tingent te zien. Het gaat hierbij met name om sociale huurwoningen voor ouderen, voor woningen voor jongeren in of nabij het centrum, woningen voor dak- en thuislozen en woningen in relatie met voorzieningen. Ondanks de mogelijke financiële voordelen voor de bouw van sociale koopwoningen dient de nadruk in de gemeente te liggen in het budget jaarlijkse bijdragen op enerzijds de bouw van sociale huurwoningen, anderzijds de hoogniveau- renovatie van particuliere huurwoningen. 4 Woningverbetering Het aantal te verbeteren woningen is voor dit jaar geraamd op 85. Het betreft hier ingrijpende verbeteringsplannen waarvan de kosten tenminste f 50.000,-- per woning bedra gen. Deze ondergrens ligt vast in het BWS. Het geraamde aantal woningen is samengesteld uit 10 door woningcorporaties aan te kopen particuliere woningen, 15 woningen in het kader van het project Wonen boven Winkels en 60 particuliere huurwoningen. Het aantal te verbeteren particuliere huurwo ningen blijft hiermee enigszins achter bij de in de afgelo pen jaren gerealiseerde aantallen. De reden hiervan is, dat het BWS voorziet in een lagere bijdrage dan de vorige verbeteringsregeling, wat naar verwachting een remmende werking zal hebben op de planindiening Voor de niet-ingrijpende vooroorlogse woningverbetering stelt het rijk in het kader van het BWS geen middelen meer beschikbaar. Wel wordt aan de gemeente voor deze categorie woningen een budget toegedeeld via de stadsvernieuwings middelen. Voor dit doel zal de subsidieregeling worden toegepast, zoals die geldt voor de verbetering van door eigenaren bewoonde woningen. Kwalitatieve woningbehoefte De nieuwbouw bedraagt qua omvang ten opzichte van het totale woningbestand nog geen 1Zvan de totale woning voorraad. De invloed van nieuwbouw dient dan ook niet over schat te worden. In de toekomst zal steeds meer het werk terrein van de gemeente komen te liggen op het terrein van het beheer en het bevorderen van een betere woonruimtever deling over de inwoners van de gemeente. Nieuwbouw speelt hier echter wel degelijk een rol in. Het bouwen van wonin gen kan doorstroomketens op gang brengen, waardoor meerdere bevolkingsgroepen een kans krijgen op een hun passende woning. Alleen is dit niet altijd een nieuwe woning. Als gevolg van het rijksbeleid verwoord in de nota "Volks huisvesting in de jaren negentig"de resultaten van eigen onderzoek van de gemeente als "Kopen versus huren" en het "Doorstromingsonderzoek project Zonneweide" zal de nadruk voor de toekomstige nieuwbouwprojecten dan ook meer op de marktsector en dan met name de koopsector (vrije sector met eenmalige bijdrage en ongesubsidieerd) komen te liggen. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 403