Dit houdt overigens niet in dat de bouw van woningen in de
andere sectoren (met name de woningwet) niet meer zal
voorkomen. Uit de Centraal Woningzoekenden Registratie
blijkt, dat er een behoefte bestaat aan huurwoningen in of
direct nabij het Centrum voor de leeftijdsklasse 18 tot 35-
jarigen voor één en twee persoonshuishoudens. Het succes
van het gemeentelijke project Wonen boven Winkels geeft dit
eveneens aan. Verder blijkt in de praktijk dat een locatie
of de relatie met de zorgsector of met voorzieningen ook
bepalend kan zijn voor de keuze van de categorie van wonin
gen.
Als de gerealiseerde nieuwbouw van de afgelopen 4 jaar op
een rij gezet wordt dan blijkt dat:
- de sociale huur en de sociale koop gemiddeld 482 van de
bouwproduktie voor haar rekening nam;
- de vrije sector ongesubsidieerd 272;
- de premiehuurprofit en de vrije sector met eenmalige
bijdrage 252.
nieuwbouw 1988 1989 1990 1991
sociale huursector 238 392 297 342 159 322 177 402
premie-A koop 84 142 107 122 82 162 23 52
premiehuurprofit 81 132 67 82 69 142 111 252
vrije sector eenm.bijd. 129 212 72 82 26 52 42 92
niet gesubsidieerd 74 122 320 372 161 322 93 212
606 863 497 446
bron: gegevens afdeling Bouwen voor CBS
In bovenstaande cijfers is de daling van de gesubsidieerde
nieuwbouw, doordat er minder contingenten beschikbaar
worden gesteld aan de gemeente, nog niet duidelijk waar
neembaar. Het aantal contingenten is echter sterk gedaald
de afgelopen jaren (1989 nog 267 sociale sector, 109 markt
sector; 1990 185 sociale sector, 72 marktsector; 1991 148
sociale sector, 72 marktsector; 1992 108 sociale sector
inclusief de hoogniveau-renovaties98 marktsector). Met
name het feit dat er door de provincie geen rekening is
gehouden bij de verdeelmethodiek voor het jaar 1991 met de
hoogniveau-renovaties heeft voor een sterke daling van het
contingent in de sociale sector gezorgd. Momenteel wordt
zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau gesproken over
de verdelingsmethodiek voor de periode 1993-1996.
Gezien het bovenstaande zal in de meerjarenplanningslijsten
de nadruk komen te liggen op:
6
1) het stimuleren van de vrije sector bouw in de koopsec
tor: ten eerste laagbouw, vrijstaand of twee onder één
kap op diverse kleinschalige kwalitatief hoogwaardige
locaties verspreid over de gemeente. Ten tweede vrije
sectorbouw (koop of huur) gestapeld in of direct nabij
het centrum op 'lege" plekken;
2) de bouw van woningwetwoningen. De binnenstad en de
directe nabijheid van de binnenstad biedt gezien de
ervaringen en de inschrijvingen bij het CRW een goed
verhuurklimaatVerder kennen de deels in ontwikkeling
zijnde plannen een relatie met de zorgsector (Amelands
dwinger) of met noodzakelijke voorzieningen, zoals het
winkelcentrum Camminghaburen (tweede fase). Ook staat
gezien de bestuurlijke afspraken het Frigas-terrein in
de planning.
Niet uitgesloten wordt dat erbij onvoorziene planuitval in
de sociale huursector ruimte vrijkomt voor het realiseren
van een beperkt aantal woningen in de premie-A koopsector
In eerste instantie komen dan echter de onder sociale
sector genoemde reserveplannen voor realisatie in aanmer
king.
Daarnaast zal in de gemeentelijke situatie gebruik worden
gemaakt van instrumenten als de verkoop van woningwetwonin
gen, stimuleren van een verbeterd stadsbeheer, ingrepen in
de woonomgeving en indien onontkoombaar afbraak van bepaal
de niet gewenste woningcomplexen.
Marktsector 1993
Onder deze sector vallen plannen in de premiehuurvrije
sector met eenmalige bijdrage (=vseb) en in de ongesubsi
dieerde sector. Het planaanbod zoals hier genoemd zal,
zoals de praktijk heeft geleerd wegens onvoorziene omstan
digheden, niet volledig kunnen worden uitgevoerd. De ver
wachting is dat ca. 3/4 deel van de plannen daadwerkelijk
gerealiseerd zal worden.
Voor de onderstaande plannen zijn initiatieven genomen:
7