Dit houdt overigens niet in dat de bouw van woningen in de andere sectoren (met name de woningwet) niet meer zal voorkomen. Uit de Centraal Woningzoekenden Registratie blijkt, dat er een behoefte bestaat aan huurwoningen in of direct nabij het Centrum voor de leeftijdsklasse 18 tot 35- jarigen voor één en twee persoonshuishoudens. Het succes van het gemeentelijke project Wonen boven Winkels geeft dit eveneens aan. Verder blijkt in de praktijk dat een locatie of de relatie met de zorgsector of met voorzieningen ook bepalend kan zijn voor de keuze van de categorie van wonin gen. Als de gerealiseerde nieuwbouw van de afgelopen 4 jaar op een rij gezet wordt dan blijkt dat: - de sociale huur en de sociale koop gemiddeld 482 van de bouwproduktie voor haar rekening nam; - de vrije sector ongesubsidieerd 272; - de premiehuurprofit en de vrije sector met eenmalige bijdrage 252. nieuwbouw 1988 1989 1990 1991 sociale huursector 238 392 297 342 159 322 177 402 premie-A koop 84 142 107 122 82 162 23 52 premiehuurprofit 81 132 67 82 69 142 111 252 vrije sector eenm.bijd. 129 212 72 82 26 52 42 92 niet gesubsidieerd 74 122 320 372 161 322 93 212 606 863 497 446 bron: gegevens afdeling Bouwen voor CBS In bovenstaande cijfers is de daling van de gesubsidieerde nieuwbouw, doordat er minder contingenten beschikbaar worden gesteld aan de gemeente, nog niet duidelijk waar neembaar. Het aantal contingenten is echter sterk gedaald de afgelopen jaren (1989 nog 267 sociale sector, 109 markt sector; 1990 185 sociale sector, 72 marktsector; 1991 148 sociale sector, 72 marktsector; 1992 108 sociale sector inclusief de hoogniveau-renovaties98 marktsector). Met name het feit dat er door de provincie geen rekening is gehouden bij de verdeelmethodiek voor het jaar 1991 met de hoogniveau-renovaties heeft voor een sterke daling van het contingent in de sociale sector gezorgd. Momenteel wordt zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau gesproken over de verdelingsmethodiek voor de periode 1993-1996. Gezien het bovenstaande zal in de meerjarenplanningslijsten de nadruk komen te liggen op: 6 1) het stimuleren van de vrije sector bouw in de koopsec tor: ten eerste laagbouw, vrijstaand of twee onder één kap op diverse kleinschalige kwalitatief hoogwaardige locaties verspreid over de gemeente. Ten tweede vrije sectorbouw (koop of huur) gestapeld in of direct nabij het centrum op 'lege" plekken; 2) de bouw van woningwetwoningen. De binnenstad en de directe nabijheid van de binnenstad biedt gezien de ervaringen en de inschrijvingen bij het CRW een goed verhuurklimaatVerder kennen de deels in ontwikkeling zijnde plannen een relatie met de zorgsector (Amelands dwinger) of met noodzakelijke voorzieningen, zoals het winkelcentrum Camminghaburen (tweede fase). Ook staat gezien de bestuurlijke afspraken het Frigas-terrein in de planning. Niet uitgesloten wordt dat erbij onvoorziene planuitval in de sociale huursector ruimte vrijkomt voor het realiseren van een beperkt aantal woningen in de premie-A koopsector In eerste instantie komen dan echter de onder sociale sector genoemde reserveplannen voor realisatie in aanmer king. Daarnaast zal in de gemeentelijke situatie gebruik worden gemaakt van instrumenten als de verkoop van woningwetwonin gen, stimuleren van een verbeterd stadsbeheer, ingrepen in de woonomgeving en indien onontkoombaar afbraak van bepaal de niet gewenste woningcomplexen. Marktsector 1993 Onder deze sector vallen plannen in de premiehuurvrije sector met eenmalige bijdrage (=vseb) en in de ongesubsi dieerde sector. Het planaanbod zoals hier genoemd zal, zoals de praktijk heeft geleerd wegens onvoorziene omstan digheden, niet volledig kunnen worden uitgevoerd. De ver wachting is dat ca. 3/4 deel van de plannen daadwerkelijk gerealiseerd zal worden. Voor de onderstaande plannen zijn initiatieven genomen: 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 404