Inmiddels is van het Ministerie van Economische Zaken bericht ontvangen dat
voor het hele project, waaronder een verbinding door middel van een
luchtbrug, 2,5 min. aan ISP-subsidie is toegekend. Als argument is door het
ministerie aangegeven dat van het project grote indirecte effecten op de
economie van Friesland en Leeuwarden als stedelijk knooppunt verwacht
worden.
PLAN.
Door de architect is een plan ontworpen dat het hele toekomstige complex
van het Fries Museum omvat. Dit plan is voor u ter inzage gelegd. Samen
gevat betreft het plan het volgende.
De Kanselarij zal waar nodig gerestaureerd worden. Om de toegankelijkheid
van de collectie te verzekeren zal het stelsel van gangen en trappen
gecompleteerd worden. De bestaande ruimten blijven intact en worden door
middel van toevoegingen in moderne materialen geschikt gemaakt voor
museumdoeleinden.
De kapverdieping zal worden aangepast ten behoeve van het Verzetsmuseum.
Het bestaande deel van het Fries Museum wordt opgeknapt en beter geschikt
gemaakt voor expositie van de bestaande collectie. Aansluitend wordt op het
binnenterrein tussen de Voorstreek en de Turfmarkt een ruimte gebouwd voor
de expositie van moderne kunst.
Tussen beide museumdelen is een luchtbrug geprojecteerd. Deze is zodanig
gesitueerd, dat hij aansluit op de reeds in aanleg aanwezige looproutes in
zowel de Kanselarij als het huidige Fries Museum. De luchtbrug komt boven
het pleintje naast de Kanselarij, zodat de voorgevel van de Kanselarij niet
aangetast wordt. Aan de andere zijde van de Turfmarkt moet een minder
interessante gevel wijken.
Onder de luchtbrug komt een modern uitgevoerde hoofdingang met de gebruike
lijke publieksvoorzieningen. Deze ingang zal voor het hele complex functio
neren. De doorrijhoogte onder de luchtbrug is ruim 4 meter. De hoogte van
de brug zelf is ongeveer 9 meter, de vloerbreedte is 7 meter.
De luchtbrug dient niet alleen als loopverbinding, maar ook als museum
restaurant. Door de ontwerper wordt dan ook van een "bruggebouw" gesproken.
De keuze voor een luchtbrug komt voort uit een combinatie van de volgende
uitgangspunten:
- Het realiseren van een praktisch goed functionerende verbinding
tussen beide museumdelen. Het gaat hierbij om het goed aansluiten op
de (bestaande) infrastructuur van zowel de Kanselarij als het be
staande Fries Museum en een efficiënte goed controleerbare in- en
uitgang.
- Het tot stand brengen van een verbindingsschakel die de eenheid
tussen beide museumdelen benadrukt.
- Het verhogen van de uitstraling van het Fries Museum als belangrijke
culturele drager voor stad en omgeving.
De luchtbrug wordt uitgevoerd in glas en staal. Deze materialen worden ook
gebruikt bij de vormgeving van het gehele complex. Deze eenheid in
materiaalgebruik heeft tot doel de continuïteit van het museum te bena
drukken.
Mede onder invloed van de resultaten van de publieke meningsvorming is eind
april, dus na de hoorzitting, een alternatief plan voor een luchtbrug
gepresenteerd. Ook dit plan ligt voor ter inzage. Dit plan gaat uit van een
kleinere luchtbrug zonder restaurantfunktieDe plaats van deze luchtbrug
is ruim tien meter noordelijker, ter plaatse van het pand "Fahner" (Turf
markt 9/11), zodat een grotere afstand wordt gehouden tot de Kanselarij.
Dit pand zal vervallen en plaats moeten maken voor nieuwbouw. Dat geld ook
voor de twee monumentale pandjes hiertegenover, aan de westzijde van de
Turfmarkt. De plaats van de ingang tot het museumcomplex verandert niet.
Het museumrestaurant is bij dit alternatief gepland in de tuinzaal van de
Kanselarij
BELEIDSUITGANGSPUNTEN GEMEENTE LEEUWARDEN.
Het beleid van de gemeente Leeuwarden t.a.v. voor de stad van belang zijnde
projecten kent verschillende invalshoeken.
Ten eerste het veelal in regelgeving vastgelegde ruimtelijk/planologische
beleid, met betrekking tot de aangewezen monumenten, het beschermd stads
gezicht en het bestemmingsplan.
Ten tweede, de meer op ontwikkeling gerichte invalshoek. Deze is niet in
regelgeving vastgelegd. Echter wel in uitgangspunten en doelstellingen.
Meest duidelijk komt dit naar voren in het "Profiel Stedelijk Knooppunt
Leeuwarden"
Het feit dat de binnenstad van Leeuwarden als beschermd stadsgezicht is
aangewezen heeft een doorslaggevende rol gespeeld bij de opzet van de
bestemmingsplannen in de binnenstad. Het deel van de binnenstad ter
weerszijden van de Turfmarkt is aangewezen tot zone A, met de volgende
omschrijving: "gebieden van belang vanwege het patroon van straten en
waterlopen in samenhang met de profileringen en inrichting van de openbare
ruimte en de afmetingen en vormgeving van de bebouwing, waaronder vele
concentraties van monumenten".
In het hier geldende bestemmingsplan "Bonifatiuskerk/Turfmarkt" is de
bestaande vorm van stedelijke ruimtes en bebouwing in hoge mate vastgelegd.
Duidelijk zal zijn dat een bouwinitiatief zoals de luchtbrug, niet past
binnen de kaders van het bestemmingsplan. Planologisch/juridisch betekent
het, dat gebouwd zou worden op gronden met de bestemming "Verkeersdoelein-
den" en dat de rooilijn (grenslijn van de bebouwing) overschreden wordt.
Overigens, door de omvang past ook de bouw van een ruimte voor de moderne
kunst op het binnengebied van het bouwblok Turfmarkt/Voorstreek niet in het
bestemmingsplan.
Realisatie van de plannen voor het Fries Museum vraagt een bestemmingsplan
wijziging of, als de tijd hiervoor niet beschikbaar is, een anticipatie
procedure (art. 19 procedure). Omdat hier sprake is van een bestemmings
planwijziging binnen het beschermd stadsgezicht zal ook de Rijksdienst voor
de Monumentenzorg in de procedure betrokken worden.
De bouwplannen betekenen dat de monumentale waarde van de Kanselarij, als
gebouw en beschermd monument, in het geding komt. Ook dit punt zal leiden
tot overleg met de Rijksdienst.
Ruimtelijk gezien betekent de luchtbrug een visuele trekker, die het Fries
Museum meer elan geeft en de culturele boodschap naar het publiek
presenteert. Daarbij wordt het stadsbeeld een zekere dynamiek verschaft,
hetgeen een ondersteuning van de knooppuntgedachte kan betekenen.
Het initiatief, zoals dit nu met een luchtbrug is vormgeven vraagt, ook
vanuit het benutten van de ontwikkelingskansen van Leeuwarden, om een
zorgvuldige benadering.
Bij het ontwikkelen van het cultuurtoeristisch produkt "de Leeuwarder
binnenstad" zoals in de nota "Toeristisch Productontwikkelingsplan Gemeente
Leeuwarden" is aangegeven valt te concluderen dat er een goed evenwicht