Inmiddels is van het Ministerie van Economische Zaken bericht ontvangen dat voor het hele project, waaronder een verbinding door middel van een luchtbrug, 2,5 min. aan ISP-subsidie is toegekend. Als argument is door het ministerie aangegeven dat van het project grote indirecte effecten op de economie van Friesland en Leeuwarden als stedelijk knooppunt verwacht worden. PLAN. Door de architect is een plan ontworpen dat het hele toekomstige complex van het Fries Museum omvat. Dit plan is voor u ter inzage gelegd. Samen gevat betreft het plan het volgende. De Kanselarij zal waar nodig gerestaureerd worden. Om de toegankelijkheid van de collectie te verzekeren zal het stelsel van gangen en trappen gecompleteerd worden. De bestaande ruimten blijven intact en worden door middel van toevoegingen in moderne materialen geschikt gemaakt voor museumdoeleinden. De kapverdieping zal worden aangepast ten behoeve van het Verzetsmuseum. Het bestaande deel van het Fries Museum wordt opgeknapt en beter geschikt gemaakt voor expositie van de bestaande collectie. Aansluitend wordt op het binnenterrein tussen de Voorstreek en de Turfmarkt een ruimte gebouwd voor de expositie van moderne kunst. Tussen beide museumdelen is een luchtbrug geprojecteerd. Deze is zodanig gesitueerd, dat hij aansluit op de reeds in aanleg aanwezige looproutes in zowel de Kanselarij als het huidige Fries Museum. De luchtbrug komt boven het pleintje naast de Kanselarij, zodat de voorgevel van de Kanselarij niet aangetast wordt. Aan de andere zijde van de Turfmarkt moet een minder interessante gevel wijken. Onder de luchtbrug komt een modern uitgevoerde hoofdingang met de gebruike lijke publieksvoorzieningen. Deze ingang zal voor het hele complex functio neren. De doorrijhoogte onder de luchtbrug is ruim 4 meter. De hoogte van de brug zelf is ongeveer 9 meter, de vloerbreedte is 7 meter. De luchtbrug dient niet alleen als loopverbinding, maar ook als museum restaurant. Door de ontwerper wordt dan ook van een "bruggebouw" gesproken. De keuze voor een luchtbrug komt voort uit een combinatie van de volgende uitgangspunten: - Het realiseren van een praktisch goed functionerende verbinding tussen beide museumdelen. Het gaat hierbij om het goed aansluiten op de (bestaande) infrastructuur van zowel de Kanselarij als het be staande Fries Museum en een efficiënte goed controleerbare in- en uitgang. - Het tot stand brengen van een verbindingsschakel die de eenheid tussen beide museumdelen benadrukt. - Het verhogen van de uitstraling van het Fries Museum als belangrijke culturele drager voor stad en omgeving. De luchtbrug wordt uitgevoerd in glas en staal. Deze materialen worden ook gebruikt bij de vormgeving van het gehele complex. Deze eenheid in materiaalgebruik heeft tot doel de continuïteit van het museum te bena drukken. Mede onder invloed van de resultaten van de publieke meningsvorming is eind april, dus na de hoorzitting, een alternatief plan voor een luchtbrug gepresenteerd. Ook dit plan ligt voor ter inzage. Dit plan gaat uit van een kleinere luchtbrug zonder restaurantfunktieDe plaats van deze luchtbrug is ruim tien meter noordelijker, ter plaatse van het pand "Fahner" (Turf markt 9/11), zodat een grotere afstand wordt gehouden tot de Kanselarij. Dit pand zal vervallen en plaats moeten maken voor nieuwbouw. Dat geld ook voor de twee monumentale pandjes hiertegenover, aan de westzijde van de Turfmarkt. De plaats van de ingang tot het museumcomplex verandert niet. Het museumrestaurant is bij dit alternatief gepland in de tuinzaal van de Kanselarij BELEIDSUITGANGSPUNTEN GEMEENTE LEEUWARDEN. Het beleid van de gemeente Leeuwarden t.a.v. voor de stad van belang zijnde projecten kent verschillende invalshoeken. Ten eerste het veelal in regelgeving vastgelegde ruimtelijk/planologische beleid, met betrekking tot de aangewezen monumenten, het beschermd stads gezicht en het bestemmingsplan. Ten tweede, de meer op ontwikkeling gerichte invalshoek. Deze is niet in regelgeving vastgelegd. Echter wel in uitgangspunten en doelstellingen. Meest duidelijk komt dit naar voren in het "Profiel Stedelijk Knooppunt Leeuwarden" Het feit dat de binnenstad van Leeuwarden als beschermd stadsgezicht is aangewezen heeft een doorslaggevende rol gespeeld bij de opzet van de bestemmingsplannen in de binnenstad. Het deel van de binnenstad ter weerszijden van de Turfmarkt is aangewezen tot zone A, met de volgende omschrijving: "gebieden van belang vanwege het patroon van straten en waterlopen in samenhang met de profileringen en inrichting van de openbare ruimte en de afmetingen en vormgeving van de bebouwing, waaronder vele concentraties van monumenten". In het hier geldende bestemmingsplan "Bonifatiuskerk/Turfmarkt" is de bestaande vorm van stedelijke ruimtes en bebouwing in hoge mate vastgelegd. Duidelijk zal zijn dat een bouwinitiatief zoals de luchtbrug, niet past binnen de kaders van het bestemmingsplan. Planologisch/juridisch betekent het, dat gebouwd zou worden op gronden met de bestemming "Verkeersdoelein- den" en dat de rooilijn (grenslijn van de bebouwing) overschreden wordt. Overigens, door de omvang past ook de bouw van een ruimte voor de moderne kunst op het binnengebied van het bouwblok Turfmarkt/Voorstreek niet in het bestemmingsplan. Realisatie van de plannen voor het Fries Museum vraagt een bestemmingsplan wijziging of, als de tijd hiervoor niet beschikbaar is, een anticipatie procedure (art. 19 procedure). Omdat hier sprake is van een bestemmings planwijziging binnen het beschermd stadsgezicht zal ook de Rijksdienst voor de Monumentenzorg in de procedure betrokken worden. De bouwplannen betekenen dat de monumentale waarde van de Kanselarij, als gebouw en beschermd monument, in het geding komt. Ook dit punt zal leiden tot overleg met de Rijksdienst. Ruimtelijk gezien betekent de luchtbrug een visuele trekker, die het Fries Museum meer elan geeft en de culturele boodschap naar het publiek presenteert. Daarbij wordt het stadsbeeld een zekere dynamiek verschaft, hetgeen een ondersteuning van de knooppuntgedachte kan betekenen. Het initiatief, zoals dit nu met een luchtbrug is vormgeven vraagt, ook vanuit het benutten van de ontwikkelingskansen van Leeuwarden, om een zorgvuldige benadering. Bij het ontwikkelen van het cultuurtoeristisch produkt "de Leeuwarder binnenstad" zoals in de nota "Toeristisch Productontwikkelingsplan Gemeente Leeuwarden" is aangegeven valt te concluderen dat er een goed evenwicht

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 418