a. De geplande bestemming van het perceel is "groenvoorziening". De beoogde bestemming is hier mee in strijd (2). Uit een notitie aan de Commissie voor Stadsontwik keling is gebleken, dat de voorkeur zou moeten worden gegeven aan een verdere stedelijke vorm geving. De gedachten op dit punt zijn nog onvol doende uitgekristalliseerd om nu al een defini tieve, hiervan afwijkende en onomkeerbare bestem ming aan de betreffende grond toe te kennen (4). reactie: In het bezwaarschrift wordt gerefereerd aan het ontwerp-bestemmingsplan zoals dat begin 1990 is voorgelegd aan de Commissie van Overleg ex artikel 10 van het Bro 1985. Sindsdien heeft het ontwerp een aantal wijzigingen ondergaan die met name betrekking hebben op de betreffende noordwest kwadrant ten opzichte van het nieuwe kruispunt Gerbrandyweg-Lekkumerweg-Groningerstraatweg Aan een aangegeven bestemming in een ontwerp-be stemmingsplan dat nog niet in procedure is ge bracht, kunnen geen rechten worden ontleend. Ook toen al achtten wij het van belang, dat de reconstructie van het Vrijheidsplein tevens zou moeten leiden tot een versterking van de ruimte lijke vormgeving, c.q. opwaardering van de her kenbaarheid van de oostelijke toegangspoort tot de stad. Passend in deze benadering was een redelijk gesloten bebouwing ook langs de verlegde Gerbran- dyweg in drie tot vier bouwlagen. Zonder bebouwing zou overigens over een aanzien lijke lengte een geluidsscherm noodzakelijk zijn langs de noordelijke rijbaan van de verlegde Ger- brandyweg, dus achter de woningen aan de Verzets- straat Ook hebben wij sindsdien de mogelijkheden laten nagaan van door de bewoners gewenste autoboxen achter de woningen aan de VerzetsstraatGelet op de aanzienlijke financiële consequenties met name als gevolg van het om moeten leggen van een be staande afwateringsslootbleek een en ander geen haalbare kaart. Eventuele verkoop van een strook grond aan de bewoners was daarmee van de baan. In de zomer van 1990 heeft Engelsma en Wijnia bv bij ons kenbaar gemaakt, dat zij dringend behoefte had aan uitbreiding van haar garagebedrijf aan de Leo Twijnstrastraat 2 Wij hebben, gehoord de Commissie voor Stadsont wikkeling op 27 november 1990, geoordeeld, dat uitbreiding van het garagebedrijf en verplaatsing van het benzineverkooppunt tot de mogelijkheden zou kunnen behoren, mits passend binnen de ter plaatse gewenste stedebouwkundig-ruimtelijke ontwikkeling, met dien verstande, dat o.a.: 4. a. de nieuwe showroom aan de Gerbrandyweg ten minste over een deel zou moeten worden voor zien van een tweede bouwlaag; b. de bouwmassa een representatieve kwaliteit diende te halen, zulks in aansluiting op de gewenste bebouwing aan de overzijde van de weg (poortwerking, representativiteit) c. het uit ruimtelijk oogpunt wenselijk was, hetzij door bebouwing, hetzij door de inrich ting van het terrein de relaties tussen het bestaande gebouw en de nieuwe showroom c.a. te versterken en het zicht op minder aantrekke lijke activiteiten te verzachten; d. de uitbreiding niet mocht leiden tot een on evenredige aantasting van het woonklimaat ter plaatse Onzerzijds is een nadere uitwerking zoals namens de bewoners is gevraagd derhalve niet nodig. Los daarvan zou een verdere stedelijke vormgeving stedebouwkundig ruimtelijk gezien verdergaande consequenties voor de bewoners hebben dan de on derhavige bouwplannen en hen in een nadeliger positie brengen. De thans voorliggende bouwplannen voldoen naar ons oordeel in voldoende mate aan vorenstaande uitgangspunten b. Door de bouw van een tankstation aan de Gerbrandyweg komt de continuïteit en de rendabele exploitatie van andere verkooppunten in gevaar (1. Z). c. Het is planologisch zeer ongewenst drie verkoop punten voor motorbrandstoffen op zeer korte af stand van elkaar en dan nog eens bij de entree van Leeuwarden toe te staan (2) reactie: Er is in het onderhavige geval sprake van ver plaatsing van het huidige meer in de aangrenzende woonwijk Lekkumerend gelegen benzineverkooppunt van de Leo Twijnstrastraat naar de Gerbrandyweg als onderdeel van het hoofdwegennet. In die zin is geen sprake van uitbreiding. Aan de Leo Twijnstrastraat was geen mogelijkheid voor een LPG-installatie aanwezig, aan de Gerbrandyweg wel. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 47