Aangezien in technische zin aan de Gerbrandyweg
aan de aan LPG-installaties te stellen eisen kan
worden voldaan, achten wij geen termen aanwezig de
gevraagde vergunning te weigeren.
Voorts merken wij op, dat het verkooppunt een
beperkte inrijmogelijkheid - alleen vanaf de noor
delijke rijbaan - krijgt.
Ten aanzien van de spreiding van benzineverkoop
punten hanteren wij geen specifiek beleid. Aar-
vragen worden getoetst aan het stedebouwkundig-
ruimtelijke en functionele beleid, zoals o.a.
neergelegd in bestemmingsplannen, aan de milieu
wetgeving, aan verkeerstechnische eisen en aan
esthetische eisen (beeldkwaliteit).
De onderhavige aanvraag is daaraan ook getoetst.
Ten aanzien van de geconstateerde ligging in de
nabijheid van andere verkooppunten, levert dat
geen bezwaren op.
Wij achten deze bezwaren ongegrond.
d. Het verlenen van vergunningen voor het beoogde
verkooppunt is geheel in strijd met de compensa
tiegedachte op basis waarvan het Mobil/BK-GAS
tankstation aan de Groningerstraatweg met volle
dige medewerking van de gemeente tot stand is
gekomen. Dit is in strijd met de zorgvuldigheid
(2).
reactie: Destijds zijn wij in het kader van de onder
handelingen met BK-GAS over de opheffing van het
verkooppunt van motorbrandstoffen aan de Brande-
meerondermeer overeengekomen, dat wij haar als
eerste in de gelegenheid zouden stellen tot het
exploiteren van een LPG-installatie op een nog
nader aan te wijzen plaats aan de Hendrik Algrawei
(zuidtangent). Gelet op de toen voorhanden zijnde
verkeersprognoses zag men hier geen mogelijkheden
voor een rendabele exploitatie.Vervolgens is be
middeling, c.q. medewerking gevraagd voor een plek
aan de noordzijde van de GroningerstraatwegDaar
toe hebben wij ons, voor zover in ons vermogen
lag, bereid verklaard. Hieraan is ook daadwerke
lijk inhoud gegeven. Wij zijn van mening, dat wij
hiermee naar de letter en naar de geest van de
destijds gesloten overeenkomst hebben gehandeld en
volledig hebben voldaan aan hetgeen destijds is
overeengekomen
4
Reeds bij brief van 18 october 1990 8030JvH/MS
hebben wij BK-GAS dan ook bericht, dat wij niet
bereid zijn medewerking te onthouden aan de ver
plaatsing van het benzineverkooppunt aan de Leo
Twijnstrastraat naar de Gerbrandyweg en af te zien
van een daartoe noodzakelijke grondoverdracht aan
Engelsma en Wijnia.
Wij delen de opvatting, dat wij daarmee in strijd
zouden handelen met de zorgvuldigheid, dan ook
niet
e. Door het aanleggen van een nieuwe in- en uitrit op
de Gerbrandyweg, direct na het nieuwe kruispunt
met de Lekkumerweg, ontstaat gevaar, schade en
hinder voor het verkeer (2).
Om het verkooppunt te bereiken en weer weg te
kunnen komen, moet de fietsroute worden doorsne
den, met alle mogelijke conflicterende situaties
van dien tussen motorvoertuigen en fietsers (3).
reactie: Door het creëren van een uitvoegstrook naar het
benzineverkooppunt wordt het verkeer op de Ger
brandyweg niet of nauwelijks gehinderd door ver
keer naar het verkooppunt. De afstand tot het
kruispunt en de ruimte tussen uit- en invoegstrook
en fietspad zijn zodanig, dat verkeerstechnisch en
uit een oogpunt van veiligheid een alleszins ver
antwoorde oplossing tot stand wordt gebracht.
Wij achten deze bezwaren dan ook niet gegrond.
f. Door de minimale afstand van het verkooppunt tot
de woningen ontstaat bij een mogelijke explosie
een groot gevaar voor woningen en bewoners (4).
reactie: De maatgevende afstanden tussen het verkooppunt
voor motorbrandstoffen en woningen van derden
worden bepaald door de LPG-installatie. De mini
maal aan te houden afstanden zijn voorgeschreven
in het "Besluit LPG-tankstations Hinderwet" van
maart 1988. De hierin genoemde afstandsnormen
mogen door ons niet worden aangescherpt. Het ge
plande tankstation voldoet aan die normen.
Wij achten dit bezwaar dan ook niet gegrond.
g. De beoogde bouw van het verkooppunt en de herstel
inrichting voor motorvoertuigen zal (vermoedelijk)
ontoelaatbare hinder veroorzaken voor de omwonen
den (2)
h. De woonomgeving wordt extra belast met milieu-on
vriendelijke activiteiten. Dat is in afwijking van
het tot nu toe gevoerde beleid (4).
5