Aangezien in technische zin aan de Gerbrandyweg aan de aan LPG-installaties te stellen eisen kan worden voldaan, achten wij geen termen aanwezig de gevraagde vergunning te weigeren. Voorts merken wij op, dat het verkooppunt een beperkte inrijmogelijkheid - alleen vanaf de noor delijke rijbaan - krijgt. Ten aanzien van de spreiding van benzineverkoop punten hanteren wij geen specifiek beleid. Aar- vragen worden getoetst aan het stedebouwkundig- ruimtelijke en functionele beleid, zoals o.a. neergelegd in bestemmingsplannen, aan de milieu wetgeving, aan verkeerstechnische eisen en aan esthetische eisen (beeldkwaliteit). De onderhavige aanvraag is daaraan ook getoetst. Ten aanzien van de geconstateerde ligging in de nabijheid van andere verkooppunten, levert dat geen bezwaren op. Wij achten deze bezwaren ongegrond. d. Het verlenen van vergunningen voor het beoogde verkooppunt is geheel in strijd met de compensa tiegedachte op basis waarvan het Mobil/BK-GAS tankstation aan de Groningerstraatweg met volle dige medewerking van de gemeente tot stand is gekomen. Dit is in strijd met de zorgvuldigheid (2). reactie: Destijds zijn wij in het kader van de onder handelingen met BK-GAS over de opheffing van het verkooppunt van motorbrandstoffen aan de Brande- meerondermeer overeengekomen, dat wij haar als eerste in de gelegenheid zouden stellen tot het exploiteren van een LPG-installatie op een nog nader aan te wijzen plaats aan de Hendrik Algrawei (zuidtangent). Gelet op de toen voorhanden zijnde verkeersprognoses zag men hier geen mogelijkheden voor een rendabele exploitatie.Vervolgens is be middeling, c.q. medewerking gevraagd voor een plek aan de noordzijde van de GroningerstraatwegDaar toe hebben wij ons, voor zover in ons vermogen lag, bereid verklaard. Hieraan is ook daadwerke lijk inhoud gegeven. Wij zijn van mening, dat wij hiermee naar de letter en naar de geest van de destijds gesloten overeenkomst hebben gehandeld en volledig hebben voldaan aan hetgeen destijds is overeengekomen 4 Reeds bij brief van 18 october 1990 8030JvH/MS hebben wij BK-GAS dan ook bericht, dat wij niet bereid zijn medewerking te onthouden aan de ver plaatsing van het benzineverkooppunt aan de Leo Twijnstrastraat naar de Gerbrandyweg en af te zien van een daartoe noodzakelijke grondoverdracht aan Engelsma en Wijnia. Wij delen de opvatting, dat wij daarmee in strijd zouden handelen met de zorgvuldigheid, dan ook niet e. Door het aanleggen van een nieuwe in- en uitrit op de Gerbrandyweg, direct na het nieuwe kruispunt met de Lekkumerweg, ontstaat gevaar, schade en hinder voor het verkeer (2). Om het verkooppunt te bereiken en weer weg te kunnen komen, moet de fietsroute worden doorsne den, met alle mogelijke conflicterende situaties van dien tussen motorvoertuigen en fietsers (3). reactie: Door het creëren van een uitvoegstrook naar het benzineverkooppunt wordt het verkeer op de Ger brandyweg niet of nauwelijks gehinderd door ver keer naar het verkooppunt. De afstand tot het kruispunt en de ruimte tussen uit- en invoegstrook en fietspad zijn zodanig, dat verkeerstechnisch en uit een oogpunt van veiligheid een alleszins ver antwoorde oplossing tot stand wordt gebracht. Wij achten deze bezwaren dan ook niet gegrond. f. Door de minimale afstand van het verkooppunt tot de woningen ontstaat bij een mogelijke explosie een groot gevaar voor woningen en bewoners (4). reactie: De maatgevende afstanden tussen het verkooppunt voor motorbrandstoffen en woningen van derden worden bepaald door de LPG-installatie. De mini maal aan te houden afstanden zijn voorgeschreven in het "Besluit LPG-tankstations Hinderwet" van maart 1988. De hierin genoemde afstandsnormen mogen door ons niet worden aangescherpt. Het ge plande tankstation voldoet aan die normen. Wij achten dit bezwaar dan ook niet gegrond. g. De beoogde bouw van het verkooppunt en de herstel inrichting voor motorvoertuigen zal (vermoedelijk) ontoelaatbare hinder veroorzaken voor de omwonen den (2) h. De woonomgeving wordt extra belast met milieu-on vriendelijke activiteiten. Dat is in afwijking van het tot nu toe gevoerde beleid (4). 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 48