Er kunnen niet voldoende garanties worden gegeven
met betrekking tot het voorkomen van gevaar, scha
de, hinder en overlast (4).
Ir de onderdelen f. en j. tot en met t. wordt
nader ingegaan op de veronderstelde hinder voor
bewoners. Daaruit blijkt ook, dat er geen sprake
is van een onevenredige aantasting van het woon
klimaat
Van een afwijking van het bestaande beleid is dan
ook geen sprake.
Er ontstaat geluidsoverlast door de verkeers-
aantrekkende werking van het verkooppunt en vanuit
de bedrijfsgebouwen in de zomer (open deuren en
ramen) (45)
Door de hoge verkeersintensiteit op de Gerbran-
dyweg (22.000 motorvoertuigen per etmaal) zal het
achtergrondniveau altijd ten minste 10 dBA) hoger
zijn dan de geluidsniveaus die optreden tengevolge
van tankende auto's bij het verkooppunt. Dat ver
keer levert dan ook geen relevante bijdrage aan de
optredende geluidniveaus.
Het tweede bezwaar is door het opnemen van voor
schriften ten aanzien van het geluid in het kader
van de hinderwetvergunning in voldoende mate te
ondervangen
Wij achten deze bezwaren dan ook niet gegrond.
Er ontstaat stankoverlast vanuit de werkplaats en
tengevolge van de olie-opslag en het tankstation
(4, 5).
Deze bezwaren kunnen in voldoende mate worden
ondervangen door het opnemen van voorschriften in
het kader van de hinderwetvergunning.
Van de nieuwe vestiging gaat een verkeersaantrek-
kende werking uit. Dat is niet aanvaardbaar in het
kader van de sociale vernieuwing.
Het uitbreiden van verkeersaantrekkendende bedrij
ven in woongebieden is in strijd met het beleid
van de gemeente (3).
Er ontstaat extra geluidshinder als gevolg van
verkeersoverlast tussen de woningen Verzetsstraat
40 en 48 (4).
reactie: De uitbreiding met een nieuwe showroom en werk
plaats gaat gepaard met een beperkte toename van
het aantal verkeersbewegingen in de Verzetsstraat
en de Leo TwijnstrastraatDoor de aanvragers is
aangegeven, dat de route van het garagebedrijf
naar de Verzetsstraat alleen gebruikt zal worden
als uitrit. Door het verplaatsen van het benzine
verkooppunt naar de Gerbrandyweg vervalt een aan
tal verkeersbewegingen in de Leo Twijnstrastraat
Het nieuwe verkooppunt roept geen extra verkeers
bewegingen op in het woongebied. Dat is immers
alleen bereikbaar vanaf de Gerbrandyweg.
Door de afsluiting van de Verzetsstraat van de
Gerbrandyweg is het aantal autoverkeersbewegingen
in eerstgenoemde straat sterk verminderd.
Nog afgezien van de positieve gevolgen daarvan,
zijn wij van mening, dat er slechts sprake is van
een beperkte toename van het aantal autoverkeers
bewegingen in de Verzetsstraat. Die toename leidt
niet tot een onevenredige aantasting van het woon
klimaat ter plaatse. Mocht evenwel in de praktijk
blijken dat het gebruik zodanig hoog is, dat niet
aan de gestelde geluidnormen wordt voldaan, dan
zullen alsnog zodanige maatregelen moeten worden
getroffen, dat wel aan die normen wordt voldaan.
Van strijdigheid met het beleid in het kader van
de sociale vernieuwing is in dit geval geen spra
ke. Dat beleid sluit uitbreiding van bedrijvigheid
niet uit, mits er, zoals aangegeven, geen sprake
is van onevenredige aantasting van het woonkli
maat
Wij voegen hier nog aan toe, dat in het kader van
het opstellen van het "Plan van aanpak stadsver
nieuwing Lekkumerend-west" van de werkgroep Lekku-
merend-west van oktober 1991, het garagebedrijf
niet is aangemerkt als een voor het wonen hinder
lijk bedrijf.
n. Het bewust meewerken aan een verhoging van ver
keersonveiligheid wordt afgewezen.
De voorgenomen bedrijfsvestiging is sterk in te
genspraak met het beleid van de gemeente Leeuwar
den ten aanzien van het verkeersluw maken van
woongebieden (3).
reactie: Er is geen sprake van een noemenswaardige toename
van de verkeersonveiligheid. De in- en uitrit van
het benzineverkooppunt voldoen aan daaraan te
stellen eisen uit een oogpunt van verkeerstechniek
en veiligheid.
7