Er kunnen niet voldoende garanties worden gegeven met betrekking tot het voorkomen van gevaar, scha de, hinder en overlast (4). Ir de onderdelen f. en j. tot en met t. wordt nader ingegaan op de veronderstelde hinder voor bewoners. Daaruit blijkt ook, dat er geen sprake is van een onevenredige aantasting van het woon klimaat Van een afwijking van het bestaande beleid is dan ook geen sprake. Er ontstaat geluidsoverlast door de verkeers- aantrekkende werking van het verkooppunt en vanuit de bedrijfsgebouwen in de zomer (open deuren en ramen) (45) Door de hoge verkeersintensiteit op de Gerbran- dyweg (22.000 motorvoertuigen per etmaal) zal het achtergrondniveau altijd ten minste 10 dBA) hoger zijn dan de geluidsniveaus die optreden tengevolge van tankende auto's bij het verkooppunt. Dat ver keer levert dan ook geen relevante bijdrage aan de optredende geluidniveaus. Het tweede bezwaar is door het opnemen van voor schriften ten aanzien van het geluid in het kader van de hinderwetvergunning in voldoende mate te ondervangen Wij achten deze bezwaren dan ook niet gegrond. Er ontstaat stankoverlast vanuit de werkplaats en tengevolge van de olie-opslag en het tankstation (4, 5). Deze bezwaren kunnen in voldoende mate worden ondervangen door het opnemen van voorschriften in het kader van de hinderwetvergunning. Van de nieuwe vestiging gaat een verkeersaantrek- kende werking uit. Dat is niet aanvaardbaar in het kader van de sociale vernieuwing. Het uitbreiden van verkeersaantrekkendende bedrij ven in woongebieden is in strijd met het beleid van de gemeente (3). Er ontstaat extra geluidshinder als gevolg van verkeersoverlast tussen de woningen Verzetsstraat 40 en 48 (4). reactie: De uitbreiding met een nieuwe showroom en werk plaats gaat gepaard met een beperkte toename van het aantal verkeersbewegingen in de Verzetsstraat en de Leo TwijnstrastraatDoor de aanvragers is aangegeven, dat de route van het garagebedrijf naar de Verzetsstraat alleen gebruikt zal worden als uitrit. Door het verplaatsen van het benzine verkooppunt naar de Gerbrandyweg vervalt een aan tal verkeersbewegingen in de Leo Twijnstrastraat Het nieuwe verkooppunt roept geen extra verkeers bewegingen op in het woongebied. Dat is immers alleen bereikbaar vanaf de Gerbrandyweg. Door de afsluiting van de Verzetsstraat van de Gerbrandyweg is het aantal autoverkeersbewegingen in eerstgenoemde straat sterk verminderd. Nog afgezien van de positieve gevolgen daarvan, zijn wij van mening, dat er slechts sprake is van een beperkte toename van het aantal autoverkeers bewegingen in de Verzetsstraat. Die toename leidt niet tot een onevenredige aantasting van het woon klimaat ter plaatse. Mocht evenwel in de praktijk blijken dat het gebruik zodanig hoog is, dat niet aan de gestelde geluidnormen wordt voldaan, dan zullen alsnog zodanige maatregelen moeten worden getroffen, dat wel aan die normen wordt voldaan. Van strijdigheid met het beleid in het kader van de sociale vernieuwing is in dit geval geen spra ke. Dat beleid sluit uitbreiding van bedrijvigheid niet uit, mits er, zoals aangegeven, geen sprake is van onevenredige aantasting van het woonkli maat Wij voegen hier nog aan toe, dat in het kader van het opstellen van het "Plan van aanpak stadsver nieuwing Lekkumerend-west" van de werkgroep Lekku- merend-west van oktober 1991, het garagebedrijf niet is aangemerkt als een voor het wonen hinder lijk bedrijf. n. Het bewust meewerken aan een verhoging van ver keersonveiligheid wordt afgewezen. De voorgenomen bedrijfsvestiging is sterk in te genspraak met het beleid van de gemeente Leeuwar den ten aanzien van het verkeersluw maken van woongebieden (3). reactie: Er is geen sprake van een noemenswaardige toename van de verkeersonveiligheid. De in- en uitrit van het benzineverkooppunt voldoen aan daaraan te stellen eisen uit een oogpunt van verkeerstechniek en veiligheid. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 49