De in- en uitgang van het garagebedrijf aan de Leo Twijnstrastraat blijft gehandhaafd en is direct bereikbaar vanaf de Lekkumerweg en de in- of uit gang aan de Verzetsstraat krijgt een beperkte functie door het instellen van eenrichtingsver keer Het verkeersluw maken van woongebieden heeft be trekking op het weren van sluipverkeerdat wil zeggen van verkeer dat geen herkomst of bestemming in het gebied zelf heeft. De verkeersstructuur van Lekkumerend is zodanig, dat niet hoeft te worden gevreesd voor sluipverkeer als gevolg van de uit breiding van het garagebedrijf. Wij delen de opvatting als zou worden gehandeld in strijd met het beleid ten aanzien van verkeersluwe gebieden, dan ook niet. o. Diverse bestaande woningen aan de Verzetsstraat krijgen te maken met onaanvaardbare schaduwwerking (3, 4). reactie: De achtergevel van de uitbreiding van Engelsma en Wijnia heeft op een afstand van ca. 23 meter van de achtergevels van de woningen aan de Verzets straat een hoogte van 4.50 meter en over een leng te van ca. 30 meter op een afstand van ca. 26 meter een hoogte van 6.00 meter. Ten opzichte van de grenzen van de achtererven bedragen de maten respectievelijk ca. 9.00 meter en 11.00 meter. De tuinen hebben een diepte die varieert tussen de 14.00 en 15.00 meter. De afstanden en hoogtes zijn zodanig, dat de hin der zeer beperkt zal blijven. Wij achten dit bezwaar eveneens niet gegrond. p. Er ontstaat visuele hinder door de bouw direct op de grens van de erfafscheidingDaardoor wordt de privacy ernstig aangetast (2, 4). reactie: De erfscheiding loopt ongeveer door het midden van de aanwezige sloot. De bouwgrens ligt op een af stand van ca. 6.00 meter van de erfafscheiding Mede gelet op de diepte van de tuinen en de be perkte hoogte van het gebouw zijn wij van mening, dat er nauwelijks sprake is van visuele hinder. Voorzover er wel sprake is van hinder, blijft die binnen in stedelijke gebieden aanvaardbare gren zen In die zin is er dan ook geen sprake van aantas ting van het woongenot. 8 De kortste afstand van de noordwest gevel van het nieuw te bouwen pand tot de tuinen van reclamanten bedraagt ca. 10.00 meter. Het aantal deuren en ramen in deze gevel zal volgens aanvragers tot een minimum worden beperkt. Tevens zullen lichtopenin gen in deze gevel die lager worden aangebracht dan 2.00 meter boven de vloer van de werkplaats of showroom, voorzien moeten worden van matglas. Van aantasting van privacy is dan ook geen sprake. q. De waarde van de woningen wordt aangetast door het verlies van vrij uitzicht richting Vrijheidsplein (5). reactie: Aan het vrije uitzicht dat wordt geclaimd door een aantal bewoners van de Verzetsstraat richting Vrijheidsplein, kunnen geen blijvende rechten worden ontleend. Voorzover bewoners menen schade te zullen lijden als gevolg van de uitvoering van de bouwplannen, kunnen zij overeenkomstig artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening een ver zoek om schadevergoeding bij u indienen. Een der gelijk verzoek kan pas in behandeling worden geno men, nadat de vrijstellingsbesluiten ex artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening onherroepe lijk zijn geworden. r. De bodem van de aanwezige afwateringssloot zou (ernstig) zijn verontreinigd. Een bodemonderzoek wordt noodzakelijk geacht (5). reactie: Uit een vanwege de afdeling Milieu van Stadsont wikkeling en Milieu ingesteld bodemonderzoek is gebleken, dat de grond ter plaatse niet is ver ontreinigd. Een nader onderzoek achten wij niet noodzakelijk. s. Bewoners vrezen nadeel te zullen ondervinden van de demping van de sloot (5). reactie: De bestaande sloot blijft bestaan en wordt niet gedempt. Het ligt wel in de bedoeling van de aan vragers de sloot te versmallen. Ten behoeve van de afwateringsfunctie hebben wij daaraan de voorwaar de verbonden, dat de breedte (exclusief taluds) minimaal 2.50 meter moet bedragen. t. De afstand van het autoreparatiebedrijf tot de woningen is korter dan die welke is aangegeven in de lijst "basisinformatie voor milieuzonering". Die lijst is opgenomen in "Bedrijven en milieuzo nering" van de Vereniging van Nederlandse Gemeen ten (4 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 50