reactie: De milieuhygiënische kengetallen in genoemde lijst zijn geen normen en zijn niet bedoeld als toet singskader bij de beoordeling van hinderwet- vergunnigen en bouwvergunningen of bij de goed keuring van bestemmingsplannen. De kengetallen geven informatie over de gemiddelde milieubelasting en zijn bovendien gekoppeld aan rustige woonwijken. Zij gevep derhalve "ideale" afstanden aan. Bij de uiteindelijke beoordeling spelen ook andere belangen, zoals die van bestaan de bedrijven, stadsvernieuwing, werkgelegenheid en financiën een rol. Via voorschriften kan in vol doende mate aan de milieuhygiënische eisen worden voldaan. De feitelijke afstanden wijken bovendien niet ver af van de in de kengetallen genoemde afstanden u. Van een spoedeisend belang bij uitvoering is voorshands niets gebleken. Toepassing van de arti kel 19 procedure dient daarom buiten beschouwing te worden gelaten (5). reactie: Zoals eerder aangegeven, heeft Engelsma en Wijnia bv reeds in de zomer van 1990 bij ons kenbaar gemaakt, dat er bij haar dringend behoefte bestond aan uitbreiding van het bestaande garagebedrijf aan de Leo TwijnstrastraatDe belangrijkste be hoefte aan ruimte vloeide voort uit de aanwijzing tot één van de 12 dealers in Nederland voor Ameri kaanse wagens van het GM-concern. Daarnaast was er sprake van groeiende lease-activiteiten. De daarvoor noodzakelijke uitbreiding zou alleen kunnen worden gerealiseerd op het terrein tussen het huidige garagebedrijf en de verlegde Ger- brandyweg. Het bedrijf was en is bereid de daar voor benodigde gronden te kopen. De procedure daarvoor verkeert inmiddels in een vergevorderd stadium. Als het bedrijf niet op korte termijn kan uitbreiden, is de kans groot, dat het genoemde dealerschap haar weer wordt afge nomen, zodat ze in haar bedrijfsvoering ernstig zou worden belemmerd. Daarnaast achtte het bedrijf het wenselijk als gevolg van een verminderde bereikbaarheid door de veranderde verkeerssituatie rond de Verzetsstraat het benzineverkooppunt aan de Leo Twijnstrastraat te verplaatsen naar de GerbrandywegNa de recente afsluiting van de Verzetsstraat van de Gerbrand yweg is verplaatsing van het benzineverkooppunt zeer actueel geworden. 10 Wij zijn van mening, dat het spoedeisende karakter in beide gevallen voldoende is aangetoond. Waar bovendien een zorgvuldige afweging heeft plaats gevonden van de stedebouwkundig-ruimtelijk meest gewenste en mogelijke ontwikkeling rona het nieuwe kruispunt (zie punt a.) achten wij het alleszins verantwoord toepassing te geven aan artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Samengevat zijn wij van mening, dat de bezwaren zoals vervat in de punten a. tot en met u. ongegrond zijn, c.q. in voldoende mate via voorschriften kunnen worden ondervan gen, c.q. onvoldoende grond bevatten om geen medewerking te verlenen aan de beide bouwplannen. Teneinde medewerking te kunnen verlenen aan deze bouwplan nen, is het noodzakelijk, dat voor het betreffende terrein een voorbereidingsbesluit wordt genomen. Een dergelijk besluit biedt de grondslag om vrijstelling te verlenen van de geldende bestemmingsplannen conform artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Na ontvangst van een daartoe strekkende verklaring van geen bezwaar van Gedeputeerde Staten kan die vrijstelling worden verleend en kan tot vergunningverlening worden besloten. Onder mededeling, dat de Commissie voor Stadsontwikkeling u in haar op 10 december 1991 gehouden vergadering heeft geadviseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-be- sluit Leeuwarden, 2 januari 1992 Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mrG.J. te Loo, Burgemeester. mw. ir. J.A. LantermansSecretaris. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 51