reactie: De milieuhygiënische kengetallen in genoemde lijst
zijn geen normen en zijn niet bedoeld als toet
singskader bij de beoordeling van hinderwet-
vergunnigen en bouwvergunningen of bij de goed
keuring van bestemmingsplannen.
De kengetallen geven informatie over de gemiddelde
milieubelasting en zijn bovendien gekoppeld aan
rustige woonwijken. Zij gevep derhalve "ideale"
afstanden aan. Bij de uiteindelijke beoordeling
spelen ook andere belangen, zoals die van bestaan
de bedrijven, stadsvernieuwing, werkgelegenheid en
financiën een rol. Via voorschriften kan in vol
doende mate aan de milieuhygiënische eisen worden
voldaan. De feitelijke afstanden wijken bovendien
niet ver af van de in de kengetallen genoemde
afstanden
u. Van een spoedeisend belang bij uitvoering is
voorshands niets gebleken. Toepassing van de arti
kel 19 procedure dient daarom buiten beschouwing
te worden gelaten (5).
reactie: Zoals eerder aangegeven, heeft Engelsma en Wijnia
bv reeds in de zomer van 1990 bij ons kenbaar
gemaakt, dat er bij haar dringend behoefte bestond
aan uitbreiding van het bestaande garagebedrijf
aan de Leo TwijnstrastraatDe belangrijkste be
hoefte aan ruimte vloeide voort uit de aanwijzing
tot één van de 12 dealers in Nederland voor Ameri
kaanse wagens van het GM-concern. Daarnaast was er
sprake van groeiende lease-activiteiten.
De daarvoor noodzakelijke uitbreiding zou alleen
kunnen worden gerealiseerd op het terrein tussen
het huidige garagebedrijf en de verlegde Ger-
brandyweg. Het bedrijf was en is bereid de daar
voor benodigde gronden te kopen.
De procedure daarvoor verkeert inmiddels in een
vergevorderd stadium. Als het bedrijf niet op
korte termijn kan uitbreiden, is de kans groot,
dat het genoemde dealerschap haar weer wordt afge
nomen, zodat ze in haar bedrijfsvoering ernstig
zou worden belemmerd.
Daarnaast achtte het bedrijf het wenselijk als
gevolg van een verminderde bereikbaarheid door de
veranderde verkeerssituatie rond de Verzetsstraat
het benzineverkooppunt aan de Leo Twijnstrastraat
te verplaatsen naar de GerbrandywegNa de recente
afsluiting van de Verzetsstraat van de Gerbrand
yweg is verplaatsing van het benzineverkooppunt
zeer actueel geworden.
10
Wij zijn van mening, dat het spoedeisende karakter
in beide gevallen voldoende is aangetoond.
Waar bovendien een zorgvuldige afweging heeft
plaats gevonden van de stedebouwkundig-ruimtelijk
meest gewenste en mogelijke ontwikkeling rona het
nieuwe kruispunt (zie punt a.) achten wij het
alleszins verantwoord toepassing te geven aan
artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Samengevat zijn wij van mening, dat de bezwaren zoals
vervat in de punten a. tot en met u. ongegrond zijn, c.q.
in voldoende mate via voorschriften kunnen worden ondervan
gen, c.q. onvoldoende grond bevatten om geen medewerking te
verlenen aan de beide bouwplannen.
Teneinde medewerking te kunnen verlenen aan deze bouwplan
nen, is het noodzakelijk, dat voor het betreffende terrein
een voorbereidingsbesluit wordt genomen.
Een dergelijk besluit biedt de grondslag om vrijstelling te
verlenen van de geldende bestemmingsplannen conform artikel
19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Na ontvangst van een daartoe strekkende verklaring van geen
bezwaar van Gedeputeerde Staten kan die vrijstelling worden
verleend en kan tot vergunningverlening worden besloten.
Onder mededeling, dat de Commissie voor Stadsontwikkeling u
in haar op 10 december 1991 gehouden vergadering heeft
geadviseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u
voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-be-
sluit
Leeuwarden, 2 januari 1992
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mrG.J. te Loo, Burgemeester.
mw. ir. J.A. LantermansSecretaris.
11