- Zegt toe: na te gaan of het mogelijk is om kinderen op scholen in sociaal zwakke wijken wel zwemonderwijs te geven. - Consequenties zwembaden: Het kan 4 arbeidsplaatsen kosten. Dit kan roosterproblemen geven bij andere activiteiten. Dit wordt nog nader bekeken. Overdag zullen de baden inderdaad zo nu en dan ongebruikt zijn. Wachtlijsten zullen inderdaad langer worden. Privatisering zwembaden is geen reëele optie, zeker niet als je er van uit gaat dat het een primaire voorziening is. Over punt 107, het spraakonderwijs: - Logopedie is geen primaire gemeentetaak. - Ziekenfonds vergoedt geen preventieve logopedie. - Zal nog eens kijken naar de hoge overheadkosten. Over punt 120 Onderwijs eigen taal en cultuur: - Raming is aangepast aan het niveau van de laatste jaren. - Zegt toe: na te gaan of politieke/godsdienstige kleur leerkracht invloed heeft op wel of niet volgen van deze lessen. Over punt 118 Onderwijs en emancipatie: - Hierover komt nog een evaluatieverslag. - Storting wordt in evenwicht gebracht met het gebruik. Over punt 110 Fonds her-en bijscholing onderwijs; - Was een extra potje voor het basisonderwijs. Middelen gaan voortaan naar de scholen. Reactie wethouder Koopmans: Over punt 100 etnische groepen: - Voor etnische groepen subsidiëeert de gemeente een vorm van huis vesting, een zekere beroepsmatige ondersteuning en verder is er dan nog de projectenpot. - Mensen zouden bijdrage aan activiteiten kunnen betalen. - Er hoeft niet op de projectenpot te worden voorgeschoten. - Activiteiten moeten kostendekkend zijn excl. huisvesting en onder steuning. - Platform wordt als één van de kleinere instellingen betrokken bij de nieuwe welzijnsinstelling. Over punt 97 Verlagen subsidie buurten en wijken: - De financiële taakstelling zal wel gehaald moeten worden, maar het is logisch om dit voorstel in samenhang met de resultaten van het onderzoek naar het verminderen van het aantal buurt- en wijkaccom- modaties in te vullen. Zegt dit toe. - De verdeling van de subsidies over de buurten en wijken komt in de volgende raadsvergadering weer aan de orde. - Ziet weinig in een werkconferentie. Over punt 80 Heroriëntatie welzijnswerk: - Blij met medewerking van de instellingen. - Het is een richtinggevend stuk waarover valt te praten met inscha keling van de deskundigheid van de instellingen. - Begeleiding van het BOF is zuiver inhoudelijk. - Zegt toe na te gaan of er een buitenstaander is die de zaak kan begeleiden. Dit in overleg met de instellingen. - T.a.v. aantal ambtenaren: gemeente heeft intentie om proces zo goed mogelijk te begeleiden en wil zeker niet op de stoel van de instel 8 lingen gaan zitten. De gemeente zal zich beperken tot één ambtenaar en verder e.e.a. laten toetsen door de eigen interne deskundigen. - Het Kric valt onder de jurisdictie van de gemeente en de andere crisisopvanginstellingen niet. Nu het Kric meenemen om tot conti nuïteit van deze opvang te komen. - De 24-uursopvang wordt hierin meegenomen om op dit terrein tot een goede coördinatie te komen. - T.a.v. de kritiek van het bestuur van de SWL meent de wethouder dat het college open en duidelijk is geweest. - T.a.v. het JWL: Gemeente en nieuwe instelling zullen er voor moeten zorgen dat wat goed opgebouwd is in stand wordt gehouden. - Ook de kleinere instellingen moeten een goede plaats in en informa tie over de besprekingen krijgen. - Uiteindelijk komt het College met voorstellen over taken die elders worden ondergebracht en wie wat gaat doen. Deze taken worden ook bekeken in samenhang met het sociale ver nieuwingsbeleid. - Wachtgelden zijn primair verplichtingen van de instellingen. De gemeente heeft in overleg met de vakbonden toegezegd te zullen bekijken hoe ze hierop in een stuk flankerend beleid kunnen inspe len. Bij punt 99 Verslaafdenzorg: - Verslaafdenzorg is in principe rijkstaak. Zegt toe dat er een notitie komt als bekend is wat de gevolgen voor het CAD zijn van de rijksbezuinigingen/herschikkingen. Bij punt 102 Maaltijdvoorziening: - De methode zoals voorgesteld geldt in tal van gemeenten. - Gebruikers zullen goed worden voorgelicht over Bijzondere Bijstand. Op de vraag van Mw. Garms om een jaar te experimenteren met een inkomensafhankelijke bijdrage voor deze voorziening zegt de wethouder toe dit te zullen bezien en in de raadsvergadering van januari de Raad hierover te informeren. ADVIES: PVDA maakt voorbehoud bij de voorstellen 94, 97 en 99. CDA maakt voorbehoud bij de voorstellen 94, 102 en 103. PAL is tegen de voorstellen 94, 97, 99, 100, 102 en 107. D'66 maakt voorbehoud bij de voorstellen 94, 97, 99 en 107. RPF/GPV/SGP maakt voorbehoud bij de voorstellen 94,97,99,102 en 107. VVD maakt voorbehoud bij de voorstellen 97, 99 en 100. 2c: ONTTREKKING FONDSEN EN RESERVFS: Dhr. Krol fCDAl: Bij punt 5 Fonds studenvoorzieningen: - Uit een enquête blijkt dat Leeuwarden hoog scoort bij de studenten wat betreft de voorzieningen. Kan deze onttrekking als we dit zo willen houden? Dhr. Greevinq RPF/GPV/SGP1 Bij punt 12 Fonds ontwikkelingssamenwerking: - Op de begroting wordt deze post dit jaar verhoogd van f 33.000,-- 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 401