De lessen en activiteiten zouden verder kostendekkend moeten zijn. Voor degenen die dat niet kunnen betalen zou via de sociale dienst e.e.a. geregeld moeten worden. GML geeft aan een bezuiniging van 5 ton aan te kunnen. Dit is ook wel het plafond. Samenwerking zou positieve effecten kunnen hebben, zo mogelijk met 1 passende huis vesting. Tegen de taakstelling van 1 miljoen. Ga uit van een taakstelling van f 500.000,- zoals het GML die zelf ziet. Niet eens met de opheffing van de beide instituten. Dhr. De Beer (VVD): Taakstelling van f 1.000.000,-- gaat ten koste van e.e.a. Sluit zich aan bij het minderheidsstandpunt. Reactie wethouder Janssen: Bekijk de voorstellen in het perspectief van de noodzakelijke struc turele bezuinigingen. In het college-program is cultuur niet één van de hoofdprioriteiten, toch is er geen culturele kaalslag, vergelijk de "Uitgids" van een paar jaar geleden maar eens met die van tegen woordig. We hebben een verbouwde Westerkerk, straks een nieuwe Harmonie, kijk naar het Natuurmuseum e.d. Er wordt gezegd dat een fusie alleen meerwaarde zou hebben als de instelling op één locatie gehuisvest zou zijn. Toch wijzen ontwikke lingen elders in het land er op dat waar er huisvesting op meerdere locaties is of waar dependances worden gesticht dit geen problemen oplevert. Dhr. Greving merkt op dat de wethouder niet steeds over fusies en samenwerking moet spreken want in het voorstel gaat het duidelijk over opheffing en oprichting van een nieuw instituut. Reactie Weth. Janssen: wat betreft het vooroverleg: Het GML is een gemeentelijk instituut. De gemeente is werkgever die haar eigen werknemers nu geen zekerheid kan bieden. Bij een vertrouwelijke uitwerking is geheimhouding irreëel. Wel moet er voor het personeel zo snel mogelijk zekerheid komen. Nu moet er voortvarend gewerkt worden aan realisatie van een nieuwe instelling, de taakstelling, randvoorwaarden, activiteiten, tariefstelling e.d., met een budget vanf 1.000.000,-, o.l.v. een buitenstaander. Op grond van zo'n plan kunnen dan definitieve beslissingen worden genomen. Dhr. Hoogcarspel vraagt of de wethouder weet hoe lang de wachtlijsten zijn. Reactie wethouder Janssen. Dat is de wethouder bekend, maar we zitten midden in een herwaarde ringsoperatie waarbij je prioriteiten moet stellen. Kies je hier voor 5 ton, dan moet je elders nog wel 5 ton halen. Niet alle bezuinigingsvoorstellen leveren netto het structureel te besparen bedrag. Er is gekozen voor enerzijds een bezuinigingspot en anderzijds een frictiepot, waarvoor overigens nog wel extra bezuinigd moet worden. Gedacht wordt hiervoor deels ook de afkoopsom ISP-gelden aan te wenden. - Wat een wachtgeldregeling zal kosten is pas bekend op het moment dat je weet wie in het nieuwe instituut geplaatst worden. - Bij de herziening minimabeleid komt een voorstel tot het instellen van een fonds deelname culturele activiteiten. - Met de gemeente Menaldumadeel is afgesproken dat de lessen die zij afnemen kostendekkend zijn. 6 Lessen kostenddekkend maken: als dit alleen kan met marktprijzen dan is dat één van de gevolgen van noodzaak tot bezuiniging. - Zal uitzoeken wat GML per hoofd van de bevolking kost. - Wethouder is benieuwd naar alternatieve voorstellen van Pal/Groen Links. Herwaarderinasvoorstel 540.0 (117) Verlaging biidraae aan Stichting Westerkerk. Reactie publieke tribune: Dhr. Van der Wey. namens Stichting Westerkerk: Zie bijlage 3. Vragen/opmerkingen vanuit de commissie: Dhr. Brinks (Pal/Groen Links): Denkt dat Dhr. Van der Wey gelijk heeft. Budget is nu krap, maar kan. Haal je daar nu geld weg dan zullen er nauwelijks nog activiteiten plaatsvinden. Theater Romein moet eigen gezicht houden. Mogelijk zou samenwerking met De Harmonie iets op kunnen leveren. Tegen voorstel. Dhr. Hiemstra (D'66): Eens met Dhr. Van der Wey. Om na 1 jaar al te beginnen met afbouw werkt negatief. Eerst nader onderzoek. Tegen voorstel. Dhr. Hoogcarspel (PVDA): Stichting is net van start gegaan, daar kun je nu geen 32% korting toepassen, maar voorstel gaat pas in 1996 in. Laten we deze post p.m. zetten en e.e.a. in 1995 nader bekijken. Nu tegen voorstel zoals het er ligt. Dhr. Greving (RPF/GPV/SGP) Voorstel gaat pas in 1996 in. Stel eerst onderzoek in. Dhr. Bilker (CDA): Theater heeft nu ook opvangfunctie voor De Harmonie, functioneert nu nog niet zoals oorspronkelijk bedoeld. Er moet een duidelijke inspanning gedaan worden om de horeca-inkom sten te verhogen. Onderzoek ook nadere samenwerking met De Harmonie. Je kunt nu niet deze taakstelling opleggen. In 1996 kan misschien wel een bedrag van de exploitatie-subsidie van De Harmonie overgeheveld worden naar Theater Romein. Dhr. De Beer (VVD): Voorziet dat het theater niet zonder deze subsidie kan. Wat kost het de gemeente als het theater moet sluiten, ook gezien de investeringen die in het verleden gedaan zijn. Dhr. Terpstra (PVDA): We wilden graag een gerestaureerde kerk en een theatervoorziening. In Theater Romein zijn deze samengevoegd. Nu praten we over samenwerking tussen De Harmonie en Romein, terwijl dat eikaars concurenten zouden moeten zijn. Vraag: Hoe kan het theater zijn eigen identiteit en be staansrecht creëren? Reactie wethouder Janssen: Het College is niet van plan het theater op te heffen, anders was hele subsidie bedrag wel ingetrokken. We zijn bezig met middellange termijnplanning. In 1996 draait het theater natuurlijk langer dan een jaar. De Stichting geeft enkel aan dat ze overleg willen, maar alleen als bezuiniging van tafel is. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 441