Onlangs gaf Bestuur St. Westerkerk aan dat zij zonder extra subsidie
geen mogelijkheden zag voor verdere exploitatie. Het College was toen
bezig met de voorbereidingen van de voorliggende taakstelling.
Theater Romein dicht is onaantrekkelijk. De Harmonie zou dan een
logische fusiepartner zijn. Nu geeft het bestuur aan dat zij zonder
bezuinigingen en met sponsorgelden wel kansen zien voor het theater.
Wil College voorstellen te onderzoeken wat mogelijk is, uitgaande van
huidige functie van het theater. In dit onderzoek zou ook de positie
van Zalen Schaaf meegenomen moeten worden.
De exploitatie-subsidie van De Harmonie zal in 1996 f 300.000,--
lager zijn dan nu, gevolg van tegenvallers bij de begroting nieuw
bouw.
Conclusie: Bijna alle fracties zeggen dat voorstel nu niet kan. Er is
daarom nader onderzoek nodig.
Herwaarderingsvoorste 11 en lange termi.in (nr. 1, 2. 3. 4. II en 30
Dhr. Bilker (CDA):
Bij punt 30 Verzelfstandiging Museum Princesshof: is het verstandig
om gezien de problematiek van het museum naar het rijk toe dit in
feite geringe bedrag er af te halen?
Dhr. Hiemstra (D'66):
Bij punt 4 Analyse apparaatskosten: Waarom is dit onderzoek nog niet
gebeurd?
Reactie wethouder Janssen:
WVC wil alle grote musea verzelfstandigen. Met WVC is een soort
convenant gesloten voor de komende jaren, waarin de situatie blijft
zoals die nu is. Voor WVC onderzoekt een projectbureau de organisatie
en de planning van de verzelfstandiging van musea, waaronder het
PrincessehofDe gemeente is eigenaar van de gebouwen. Op de begro
ting van Welzijn staat een bedrag voor overheadkosten. Deze herwaar
deringsoperatie moeten we los zien van de verzelfstandiging.
Analyse apparaatskosten: Bepaalde gemeentelijke diensten hebben een
produktbegroting. Anderen niet. Op dit moment wordt een goed financi
eel systeem ingevoerd die basis kan zijn voor uitbreiding van de
analyses.
SLUITING
De voorzitter sluit de vergadering.
8
Mijn naam is Jan Oosterhuis, ik ben directeur van ut Tjerk Hiddesschool, een openbare
basisschool in Leeuwarden, en tevens coördinator van het zogenaamde
"Voorleesproject".
Ik wil inspreken rond het fenomeen "bezuinigingen op bibliotheek" in het kader van de
herschikkingsvoorstellen van B. en W.
Bibliotheekfilialen moeten verdwijnen. Slechts de Centrale Bibliotheek blijft bestaan.
Dat is een voorstel, waarmee U in wezen een basisvoorziening wegsnijdt
Ik zal U uitleggen, waarom.
Wijkbibliotheken, laat ik Schieringen (inmiddels al ter ziele verklaard), en Bilgaard als voor
beeld nemen, zijn de accu' s voor wijken, waar mensen toch al tamelijk kansarm zijn.
En dan doel ik met name op ouderen met hun geringe mobiliteit en van oudsher sterk
betrokken op wijkvoorzieningen, en jongeren. Deze laatste categorie, de jeugd in de leeftijd
van 0 tot 'ongeveer 10 jaar, zal sterk in negatieve zin worden getroffen. Hoe?
In de eerste plaats vanwege het feit, dat basisscholen in de wijken een sterke binding hebben
met hun wijkbibliotheek. Regelmatig vinden schoolbezoeken plaats aan de wijkbibliotheek, al
dan niet met een projectmatig karakter. Ook komt de bibliothecaris, speciaal belast met
j.ugdzaken, bezoeken aan scholen brengen. Op deze wijze ontstaat een intensieve relatie met
de wijkbibliotheek.
Veel essentiëler voor kinderen in wijken met achterstandssituaties, wijken met een zogenaamde
hoge S.E-scöre, (daar waar de scholingsgraad van volwassenen laag is en derhalve de
werkloosheid hoog is de steun die zij kunnen ondervinden'm het kader van de laatste tijd
sterk in de belangstelling staande sociale vernieuwing.
In onderwijsvoorrangsgebieden en Leeuwarden oud-oost, waar het voorleesproject ervoor
zorgt, dat buurt, bibliotheek en school een drieëenheid vormen, is men sterk afhankelijk van de
steun van de functionarissen van de jeugdbibliotheek.
En juist in die relatie thuis-buurt-school Wist mijns inziens de sterkte van de sociale
vernieuwing, een citaat uit het rapport "Sociale Vernieuwing" van de coördinerend wethouder,
mevrouw. '.otstra: "Nog steeds betekent het gemis aan een goede opleiding maatschappelijke
achterstand voor veel volwassenen en haken te veel jongeren tijdens hun studie af. "En d2t is
nu net de dreiging die met name in taalzwakke gezinnen boven het hoofd hangt, als de
ondersteuning door school en bibliotheek wegvalt!!
Even in het kort de essentie van het voorleesproject:
Op peuterspeelzalen en in de onderbouw yan basisscholen lezen zowel leidsters als oucLtj
verhalen voor. Verhalen die uitgezocht zijn door bibliothecarissen. Regelmatig wordt gepeild
hoe ver we zijn in gemeenschappelijke bijeenkomsten, dan wel via huisbezoeken. Zo wordt een
goed inzicht verkregen in problemen en uitdagingen die er liggen rond de taaiontwikkeling van
deze jonge kinderen, maar bovendien wordt een helder beeld opgebouwd van de gezinssituatie
en ontstaat er een goede wisselwerking tussen school, bibliotheek en gezin. Vertrouwd en
dichtbij, dus optimaal.
Zo durf ik dus de stelling aan, dat de wijkbibliotheek in wezen het baken van de buurt is.
Bezuinig je nu zo'n filiaal weg, dan breek je het sociale fundament af. Kinderen beroof je van
een positief ontwikkelingsperspectief. De kans, dat ze de kanslozen van morgen worden, neernt
levensgroot toe.
In een gesprek met de heer Sijtsma van de bibliotheek Leeeuwarden, gaf hij aan geen kans te
zien het jeugdbibliotheekwerk overeind te houden in de wijken. Maar ook veel volwassenen
zullen de gang naar de Beurs niet willen of kunnen maken en daarmee zullen zij ook hun
kinderen niet meer stimuleren...