Omtrent het aangeven van oplossingen in biidgettairè zin, ben ik wat tweeslachtig: Is het niet tamelijk gewoon, dat, als de gemeéntëraad voorstelt een mooi zwembad te bouwen, mini-rotondes aan te leggen, een cultuiirpaleis të laten verrijzen en een nieuw stadskantoor neer te zetten, de burgers zeggen: "Prima". En als dan vervolgens op schoolzwemmen wordt bèzuinigd, de logopedie in preventieve sfeer verdwijnt, het muziekinstituut en de Icunstzihnige vorm hun identiteit verliezen, lijkt het me ook gewoon, dat burgers zeggen: "Hoé rijm ik dit hü met elkaar?" Maar burgers moeten hun collectieve verantwoordelijkheden kennen, dus volgt hier een (weliswaar niet-strücturele) oplossing: Binnen twee jaar kan de bibliotheek; in Leeuwarden 250.000 gulden besparen door; - Sponsoring voor bedrijven die zich \villen profileren op de informatieve/--Ltu: ele markt. Objecten die zich lenen voor reckme-uitingen zijn b.v. de lenerspas, de publiekscatalogus, delen van 'de collectie, diverse publieksruimtes, tentoonstellingen, de bibliobus en het leescafé. Ook het gebouw "de Beurs", is een uiterhiate aantrekkelijk reclame-object.(Gevelreclame). - Dienstverlening op commerciële basis. Ondernemingen kunnen hun informatievoorzieningen deskundige handen leggen van de bibliotheek. -Bedrijfsdonateurschap. 1 Bovenstaar.de maatregelen kunnen veel geld opleveren. Belangrijk lijkt het me, dat gemeentebestuur en bibliotheekdirectie het eerst eens worden over het belang, dat een goede wijkvoorziening biedt voor de taalontwikkeling van met name kinderen in achterstandssituaties. Dat zo'n voorziening de leefbaarheid van een wijk verhoogt staat vervolgens buiten kijf. Leeuwarden, 7 december 1992. - jv»Juf Groeimap V;: oJ CP O LEEUWARDEN - 'Wie niet lezen kan, doet mee.' Dat is de titel van een dikke map vol korte verhalen die meer dan duizend kinderen in Leeuwarden rond de herfstvakantie mee naar huis mogen nemen. De map betekent werk aan dè winkel voor alle ouders want het is de bedoeling dat zij hun kinderen thuis hieruit vaste tijden voorlezen. Van- aaag hebben leerkrachten van twaalf openbare basisscholen en leidsters van even zoveel peuter speelzalen de, verhalenbundels alvast in ontvangst genomen. De mappen met bijbehorend lesma teriaal zijn ontworpendoor medewerkèrs van het Gemeen telijk Onderwijsvoorrangspro- ject Leeuwarden. De map met voorleesverhaaltjes is bedoeld voor kinderen van twee tot acht jaar. Nadat het verhaaltje thuis is voorgelezen, komt de juf of meester van de peuterspeelzaal of de basisschool de volgende dag in de kl&i op de inhoud van het ver haalde terug. Er is bijvoorbeeld een liedje 'of een spelletje bij het verhaaltje bedacht. Ria Vermeulen, coördinator van het OVB-project legt uit dat het project is bedoeld om het leesple zier en de taalvaardigheid van kin deren te vergroten en.om ouders meer bij het onderwijs te betrek ken. Op school wordt al wel veel aandacht aan het lezen besteed, maar vooral iri groep drie ligt het accent op het leren lezen. „Om het leerproces goed te starten is het van belang dat kinderen weten wat lezen is en dat ze dat graag wil len leren. Voorlezen kan dit proces stimuleren." De verhalenmap is een zoge naamde groeimap. De eerste ver haaltjes voor de kleuters zijn een voudig en alleen als voorleesver haaltjes bedoeld. Voor kinderen uit groep drie van de basisschool zijn verhaaltjes verwerkt die zii al zelf kunnen voorlezen. Vermeulen verwacht dat de ouders goed aan het project zullen meewerken. Een aantal basisscholen houdt de komende weken ouderbijeenkom sten om de ouders over het project in te lichten. •Voor ouders die meer willen weten over het belang van voorle zen voor de taalontwikkeling van hun kind heeft het centrum voor volwasseneneducatie Aet Baken in Leeuwarden een korte cursus 'Voorlezen en lezen met ouders' ontwikkeld. Het Gemeentelijk Onderwijs- voorrangsproject Leeuwarden is er op gericht de schoolloopbaan van kinderen op een flink aantal open bare basisscholen in de stad te ver beteren. Op deze scholen is een groot deel van de leerlingen afkomstig uit achterstandsgezin nen. Hier wordt over het algemeen weinig gelezen of voorgelezen en is het bezitten of lenen van boeken vaak niet vanzelfsprekend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 443