Omtrent het aangeven van oplossingen in biidgettairè zin, ben ik wat tweeslachtig:
Is het niet tamelijk gewoon, dat, als de gemeéntëraad voorstelt een mooi zwembad te bouwen,
mini-rotondes aan te leggen, een cultuiirpaleis të laten verrijzen en een nieuw stadskantoor
neer te zetten, de burgers zeggen: "Prima".
En als dan vervolgens op schoolzwemmen wordt bèzuinigd, de logopedie in preventieve sfeer
verdwijnt, het muziekinstituut en de Icunstzihnige vorm hun identiteit verliezen, lijkt het me
ook gewoon, dat burgers zeggen: "Hoé rijm ik dit hü met elkaar?"
Maar burgers moeten hun collectieve verantwoordelijkheden kennen, dus volgt hier een
(weliswaar niet-strücturele) oplossing:
Binnen twee jaar kan de bibliotheek; in Leeuwarden 250.000 gulden besparen door;
- Sponsoring voor bedrijven die zich \villen profileren op de informatieve/--Ltu: ele markt.
Objecten die zich lenen voor reckme-uitingen zijn b.v. de lenerspas, de publiekscatalogus,
delen van 'de collectie, diverse publieksruimtes, tentoonstellingen, de bibliobus en het leescafé.
Ook het gebouw "de Beurs", is een uiterhiate aantrekkelijk reclame-object.(Gevelreclame).
- Dienstverlening op commerciële basis. Ondernemingen kunnen hun informatievoorzieningen
deskundige handen leggen van de bibliotheek.
-Bedrijfsdonateurschap. 1
Bovenstaar.de maatregelen kunnen veel geld opleveren.
Belangrijk lijkt het me, dat gemeentebestuur en bibliotheekdirectie het eerst eens worden over
het belang, dat een goede wijkvoorziening biedt voor de taalontwikkeling van met name
kinderen in achterstandssituaties. Dat zo'n voorziening de leefbaarheid van een wijk verhoogt
staat vervolgens buiten kijf.
Leeuwarden, 7 december 1992.
- jv»Juf
Groeimap V;:
oJ
CP
O
LEEUWARDEN - 'Wie niet
lezen kan, doet mee.' Dat is de
titel van een dikke map vol korte
verhalen die meer dan duizend
kinderen in Leeuwarden rond
de herfstvakantie mee naar huis
mogen nemen. De map betekent
werk aan dè winkel voor alle
ouders want het is de bedoeling
dat zij hun kinderen thuis hieruit
vaste tijden voorlezen. Van-
aaag hebben leerkrachten van
twaalf openbare basisscholen en
leidsters van even zoveel peuter
speelzalen de, verhalenbundels
alvast in ontvangst genomen. De
mappen met bijbehorend lesma
teriaal zijn ontworpendoor
medewerkèrs van het Gemeen
telijk Onderwijsvoorrangspro-
ject Leeuwarden.
De map met voorleesverhaaltjes
is bedoeld voor kinderen van twee
tot acht jaar. Nadat het verhaaltje
thuis is voorgelezen, komt de juf of
meester van de peuterspeelzaal of
de basisschool de volgende dag in
de kl&i op de inhoud van het ver
haalde terug. Er is bijvoorbeeld
een liedje 'of een spelletje bij het
verhaaltje bedacht.
Ria Vermeulen, coördinator van
het OVB-project legt uit dat het
project is bedoeld om het leesple
zier en de taalvaardigheid van kin
deren te vergroten en.om ouders
meer bij het onderwijs te betrek
ken. Op school wordt al wel veel
aandacht aan het lezen besteed,
maar vooral iri groep drie ligt het
accent op het leren lezen. „Om het
leerproces goed te starten is het
van belang dat kinderen weten
wat lezen is en dat ze dat graag wil
len leren. Voorlezen kan dit proces
stimuleren."
De verhalenmap is een zoge
naamde groeimap. De eerste ver
haaltjes voor de kleuters zijn een
voudig en alleen als voorleesver
haaltjes bedoeld. Voor kinderen
uit groep drie van de basisschool
zijn verhaaltjes verwerkt die zii al
zelf kunnen voorlezen. Vermeulen
verwacht dat de ouders goed aan
het project zullen meewerken. Een
aantal basisscholen houdt de
komende weken ouderbijeenkom
sten om de ouders over het project
in te lichten.
•Voor ouders die meer willen
weten over het belang van voorle
zen voor de taalontwikkeling van
hun kind heeft het centrum voor
volwasseneneducatie Aet Baken
in Leeuwarden een korte cursus
'Voorlezen en lezen met ouders'
ontwikkeld.
Het Gemeentelijk Onderwijs-
voorrangsproject Leeuwarden is er
op gericht de schoolloopbaan van
kinderen op een flink aantal open
bare basisscholen in de stad te ver
beteren. Op deze scholen is een
groot deel van de leerlingen
afkomstig uit achterstandsgezin
nen. Hier wordt over het algemeen
weinig gelezen of voorgelezen en is
het bezitten of lenen van boeken
vaak niet vanzelfsprekend.