E. Beleidsplan hoofdstuk 2: Economische Zaken, Algemeen, Handel en Ambacht, Promotie en Acquisitie, Markten en Beurzen en voorstel nieuw beleid inzake Acquisitie. Vanuit de commissie komen de volgende vragen en opmerkingen: In Den Haag erop aandringen dat de IPR- en ISP-gelden voor *94 veilig gesteld worden. Extra stimulerende maatregelen blijven nood zakelijk. (CDA, D66PvdA) Ten behoeve van regio's faciliteiten creëren op het terrein van belastingen. (D'66, PvdA) Aan te trekken acquisiteur moet voldoende ruimte krijgen om te opereren, bedrijven aan te trekken en bedrijven te begeleiden. Betrokkene moet niet verstrikt raken in bureaucratie. (PvdA, CDA) Tot nu toe gevoerde acquisitiebeleid eerst evalueren en bezien op bereikte resultaten. Middelen zijn schaars. Voorbehoud m.b.t. voor stel nieuw beleid. (PAL) Moet voor promotiemateriaal nieuw geld worden vrijgemaakt. (CDA) Term nutri-business kan verwarring wekken en geeft niet aan dat het ook betrekking heeft op agrarische sector. Andere naam is gewenst. (WD, PvdA) - Economische zaken en werkgelegenheid moeten veel meer op elkaar betrokken worden en niet los van elkaar opereren. (PAL) Zal voorzitter AROL toelichting geven in de raad. (PvdA) Wethouder Heere Toezegging dat getracht zal worden om de regionale stimuleringsmaat regelen voor Friesland te behouden. - Da vraag is of generieke maatregelen als belastingfaciliteiten wel effectief genoeg zijn. Voorkeur voor het leveren van maatwerk in concrete gevallen. Minder fraudegevoelig. Aandacht schenken aan zittende bedrijfsleven. Werkgelegenheidsont wikkeling in Leeuwarden is grillig en onregelmatig. Mogelijk is de filialisering hiervoor een oorzaak. Promotiemateriaal kan niet uit reguliere middelen bekostigd worden. - Deskundig bureau zal gevraagd worden een nieuwe naam te bedenken die ook een wervend element in zich heeft. - Dhr. Biesheuvel is bereid de raad een toelichting te verschaffen. - Acquisitiefunctie wel binnen de gemeente houden maar met voldoende ruimte. Inderdaad ook begeleiding van bestaande bedrijfsleven. Bureau bedrijfskontakten biedt op dit terrein faciliteiten. - Bij de reorganisatie is gekozen voor de koppeling van economische en sociale zaken. Of dit een meerwaarde oplevert is nu nog niet duide lijk. Wel is koppeling economische zaken en werkgelegenheid van belang. Er komt een concreet P&A-plan met daarin de onderliggende visie. Advies: De commissie gaat akkoord met het voorstel nieuw beleid inzake de intensivering van het acquisitiebeleid, behoudens PAL en WD die een voorbehoud maken. 4 F. Herwaardering Dienst Frieslandhal Vanuit de commissie komen de volgende vragen en opmerkingen: - Onderzoek naar mogelijkheden om de ijshal niet meer op de gemeen tebegroting te laten drukken is terecht. Echter onderzoek moet niet alleen gericht zijn op de consequenties van sluiting van de ijshal. Uitgaan van een bredere context. (PvdA, CDA, D*66, WD, PAL) Wethouder Heere Formulering voorstel moet geplaatst worden in het kader van de herwaardering en daarom wordt geen afstand genomen van de formu lering door het college. Het onderzoek moet leiden tot een voorstel dat het mogelijk maakt de gemeentelijke bijdrage aan de ijshal tot nul te laten naderen. Advies: De commissie gaat akkoord met het herwaarderingsvoorstel om een onderzoek te doen naar de consequenties van sluiting van de ijshal G. Beleidsplan hoofdfunctie 6 Sociale Voorzieningen en maatschappelijk werk onderdelen: Algemeen; Sociale Zaken; Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening Friesland; Sociaal-Cultureel Werk in het kader van werkgelegenheid; Ontwikkeling van de werkloosheid en werkgelegenheid en voorstel nieuw beleid m.b.t. storting werkgelegenheidsfonds onderdeel banenplannen Vanuit de commissie komen de volgende vragen en opmerkingen: - Hoop gevestigd op een minder fraudegevoelige bijstandswet. (PvdA) Mensen kunnen ook uit onwetendheid fouten maken; vervelende sfeer n.a.v. Groninger onderzoek. (D'66) Als uitvoerders van de ABW aan Tweede Kamer onze bezorgdheid melden vanwege de grote nadruk die op fraude wordt gelegd. Te weinig aan dacht voor positie van uitkeringsgerechtigde. (PAL) - Verbijsterd over voorstel van PvdA(landelijk) om de uitvoering van de ABW volledig voor rekening van de gemeente te laten komen. Zal grote financiële gevolgen hebben. (GPV/RPF/SGP) - Welke resultaten tot nu toe bereikt met trajectbemiddeling. (PvdA) - Hoe zijn de meldingen van samenloop voor Leeuwarden. (WD) Interne controle op het gebruik van het sofi-nummer i.v.m. privacy (D* 66) Zijn er actuelere cijfers m.b.t. werkloosheidsontwikkeling. (GPV/RPF/SGP) Werkgelegenheidsoverzicht specificeren naar categorieën. (PAL) Additionele karakter banenpoolplaatsen goed bewaken. (GPV/RPF/SGP) Heeft Leeuwarden een hoger uitstroompercentage dan aanvankelijk verwacht. (PAL) I.v.m. sollicitatieplicht moet een part-time vervulling van banen poolplaatsen mogelijk gemaakt worden. (PAL) Nadere informatie over werkzaamheden van projectontwikkelaarster. (PAL) Wethouder Janssen Blij met ondersteuning voor genuanceerde benadering zoals verwoord in de nota handhavingsbeleid. Geen heksenjacht ontketenen. Op andere terreinen is fraude veel omvangrijker. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 448