721.1 - Containerdienst
32
rekening 92
1.419.04?
1.356.405
begroting 93
1.095.500
1.095.500
begroting 94
1.520.500
1.520.500
uitgaven
inkomsten
Prestatie- en kerngegevens:
(inzameling afval dmv 1.100 Itr containers)
aantal verhuurde containers
aantal keren berekende voorrijkosten
aantal keren berekende ledigingskosten
aantal keren incidentele verhuur
495
17.641
27.930
525
19.000
29.500
20
(inzameling afval dmv 240 Itr containers)
aantal verhuurde containers
aantal keren berekende ledigingskosten
1.300
67.600
(afvalstromen)
bedrijfsafval via Skinkeskans
bedrijfsafval via OLAF in tonnen
productieve uren eigen personeel
productieve uren inleenkrachten
inzet aantal tractie-uren
1.300
3.700
5.503
2.000
3.480
Het effect van de verdere invoering van de gescheiden inzameling is de laatste jaren duidelijk merkbaar.
In de gebieden waar de GFT- inzameling werd ingevoerd heeft de afdeling die zich met de inzameling
van bedrijfsafvalstoffen bezighoudt, nogal wat nieuwe klanten aan zich weten te binden. Wetend dat deze
activiteiten niet primair tot de overheidstaken behoren en het een vrij spel is van kosten versus prestatie in
relatie tot het particuliere initiatief, mag dit een behoorlijk succes heten.
In het afgelopen lustrum zijn de activiteiten in deze sector met ongeveer 25% toegenomen.
Dat de opbrengsten de kosten in 1992 niet hebben gedekt, is incidenteel van aard en komt doordat
de verordening formeel op 1 januari 1992 nog niet was goedgekeurd. Hierdoor konden de nieuwe tarieven
niet eerder dan per 1 maart 1992 in rekening worden gesteld.
721.2 - Afvoer afval
33
uitgaven
inkomsten
Prestatie- en kerngegevens:
rek 92 begr 93
rekening 92
14.318
6.093
68
2
100
10
begr 94
begroting 93
15.800
14.700
begroting 94
(afvalstromen)
aangeleverd puin e.d. in tonnen
aangeleverd afval in tonnen
Op deze subfunctie worden de activiteiten weghalen- en brengen van afval, puin e.d. financieel
verantwoord.
Vanaf 1994 zijn geen kosten en opbrengsten meer geraamd. Vanaf 1 October 1992 bepaalt het OLAF het
beleid en geeft sturing aan de afvalstroom bouw- en sloopafval. Voor deze categorie afvalstoffen wordt
vanaf voornoemde datum nu provinciaal één verwerkingstarief gehanteerd.
Als enige activiteit zou dan nog resten M weghalen van afval op verzoek Het aantal keren dat dit nog
voorkomt is zo sporadisch, dat bij het opstellen van de begroting hiermee geen rekening is gehouden.
Mocht het zich nog voordoen, dan wordt dit op rekeningsbasis financieel verantwoord onder subfunctie
721.0. (zie ook aantekening bij subfunctie 725.2)
721.3 - Milieuterrein
rekening 92 begroting 93 begroting 94
uitgaven 239.300 279.300
inkomsten 40.000
Op 17 maart 1992 is in de vergadering van het college van Burgemeester en Wethouders de nota
(nr.2481) met als inhoudelijk onderwerp Milieuterrein Leeuwarden" behandeld en goedgekeurd. Een
onderdeel van deze nota heeft betrekking op de realisering van een composteringsterrein.
De ontwikkelingen maken dat de gemeente eigenlijk over een adequaat ingericht terrein zou moeten
beschikken. Het ruimtelijkordeningsbeleid van de gemeente is er juist op gericht om de milieugevoelige
activiteiten te concentreren op het industrieterrein aan de Newtonweg.
Het college heeft de Raad voorgesteld een krediet beschikbaar te stellen van f 804.000,00 voor de
inrichting en exploitatie van het terrein. De Raad heeft dit voorstel in zijn vergadering van 27-04-1992
geaccordeerd. Bij het opstellen van de begroting 1994 is rekening gehouden met de realisering.
Voortschrijdend inzicht heeft er toe geleid, dat de realisering nog geen feit is en dat bij een private
onderneming offerte is gevraagd, om een verantwoorde afweging te kunnen maken.
De financiële uitwerking van het besluit houdt in dat deze activiteit begroting- technisch budgettair
neutraal is verwerkt. Wanneer het project in deze vorm niet wordt gerealiseerd, het kostenbedrag weer aan
de budgetten wordt toegevoegd waaruit de dekking heeft plaatsgevonden. zie aantekening bij subfunctie
210.0/ 560.0 en 560.1).