4
I. Kennisgevingen van de Rijks
dienst voor de Monumentenzorg:
1. d.d. 2 5 september 1992 van
het besluit van de Minis
ter van WVC om de Koepel
kerk niet aan te wijzen
als beschermd monument;
2. d.d. 19 oktober 1992 van
een besluit van de Minis
ter van WVC naar aanlei
ding van een hernieuwd
verzoek dienaangaande, om
wederom de Koepelkerk niet
aan te wijzen als
beschermd monument
Voorgesteld wordt om deze brieven
voor kennisgeving aan te nemen en
de heer T. Heidinga te berichten
overeenkomstig de voor u ter
inzage gelegde concept-brief.
K.
i
Verzoek uit de wijk Achter de
Hoven van belanghebbenden
d.d. 23 oktober 1992 tot sloop
van het bijgebouw Lienward
College, Achter de Hoven 115 en
inrichting van het terrein ten
behoeve van parkeren.
Uitnodiging van de Coöperatieve
Vereniging van Aanbieders van
Oud Papier u.a. (VAOP) d.d. 3
november 1992 aan gemeenten (en
samenwerkingsverbanden) om lid
te worden.
Voorgesteld wordt adressant, over
eenkomstig het bij de stukken ter
inzage gelegde concept, te ant
woorden
De coöperatie heeft tot doelstel
ling de inzameling van oud papier
op meer doelmatige wijze te orga
niseren door bundeling van de aan
bieders. Met deze doelstelling
kunnen wij instemmen. Wij zijn
echter op dit moment geen aanbie
der van oud papier, dat zijn de
verenigingen die het oud papier
inzamelen. Wanneer de gemeente lid
wordt dienen de verenigingen het
oud papier bij de VAOP aan te
leveren. Voor deze bemiddeling
vraagt de VAOP 1,5 cent per kilo
aan de leden, ir. casu de gemeen
ten. Daarnaast dient de gemeente
de subsidieregeling te handhaven.
Het voorgestelde systeem is der
halve in eerste instantie duurder
dan het bestaande systeem. Boven
dien kunnen er negatieve gevolgen
ontstaan voor de Friese werkgele
genheid wanneer de huidige distri
butiekanalen worden omzeild. Gelet
op bovenstaande overwegingen stel
len wij u voor de uitnodiging
voorshands af te wijzen en de
adressant hiervan te berichten.
5
Brief fan 9 novimber 1992 fan
de hear R.J. Jonkman wêrin hy
freget om yn it reglemint fan
de Eekhoffpriis in bepaling oer
de fiertaal fan de ynstjoering
op te nimmen, om op dy wize
taaldiskriminaasje foar te
kommen
Motie d.d. 12 november 1992 van
de Gemeenteraad van Schiedam
inzake de democratische con
trole op het beheer en optreden
van de politie met het verzoek
zich dienovereenkomstig tot de
wetgever te richten.
Foarsteld wurdt adressant te
berjochtsjen oerienkomstig it
stelde yn de konsept-brief dy't
troch jo ynsjoen wurde kin.
Naar aanleiding van deze motie
merkt de Burgemeester het volgende
op. In de eerste plaats moet,
gezien de stand van het besluit
vormingsproces in het parlement
over de nieuwe politie-organisa-
tie, worden geconstateerd dat deze
motie te laat komt om nog invloed
uit te kunnen oefenen. Daarnaast
valt ook op inhoudelijke gronden
tegen de motie het een en ander in
te brengen.
Het beheer van het regionale poli
tiekorps is opgedragen aan de
regionale korpsbeheerder, die voor
zijn beleid verantwoording schul
dig is aan het regionale overleg
orgaan. De burgemeesters die daar
in allen zitting hebben, zijn op
hun beurt elk verantwoording
schuldig aan hun eigen gemeente
raad. Daarmee is, binnen de gege
ven staatsrechtelijke verhoudin
gen, een sluitend verantwoordings
systeem geschapen.
Het optreden van de politie daar
entegen valt direct onder de ver
antwoordelijkheid van de burge
meester voorzover hij verantwoor
delijk is voor de handhaving van
de openbare orde. Waar het gaat om
de strafrechtelijke handhaving van
de rechtsorde ligt de verantwoor
delijkheid via de Officier van
Justitie bij de Minister van Jus
titie. Voor incidentele gevallen
is voorzien in een klachtenrege
ling, waarbij uiteindelijk zonodig
ook de Nationale Ombudsman kan
worden benaderd. Ook in dit
opzicht is derhalve een sluitend
geheel van verantwoordelijkheden
geschapen. De wijze waarop tot op
heden vorm en inhoud wordt gegeven
aan de totstandkoming van de regi
onale politie in Friesland sluit
hier geheel bij aan. Gelet op het
vorenstaande is de Burgemeester
van oordeel dat onvoldoende grond