5. Artikel 15 - het signaleren van relevante trends en deze vertalen naar de organi satie; het normatief wegen van beleidsplannen, uitkomsten kwaliteitsbewa king, veranderingsplannen; het door de (centrale) directie voorgestelde beleid vaststellen. Ter vervulling van haar taak, oefent de Commissie alle bevoegdheden uit, die bij of krachtens de verordening aan de Commissie zijn toegekend. In relatie tot de bevoegdheden en taken van de gemeenteraad gaat het hierbij om de volgende deeltaken en bevoegdheden: Het vaststellen van voorstellen aan de Raad inzake stichting en opheffing van scholen, afdelingen en nevenvestigingen; Het vaststellen van voorstellen aan de Raad tot overdracht of fusie; Het vaststellen van onderwijs-, personeels-, huisvestingsbeleid en het financieel beleid binnen de door de gemeente, respectievelijk de Commissie, vastgestelde kaders; - Het goedkeuren van het schoolwerkplan en het jaarlijks activitei tenplan; - Het vaststellen van een bestuursreglement waarin de organisatie en interne bevoegdheidsverdeling worden bepaald; Het benoemen en ontslaan van de leden van de (central-) directie en het treffen van disciplinaire maatregelen; - Het vaststellen van de formatie van de directie; Het vaststellen van andere reglementen betreffende de school; - Het regelen van de medezeggenschap; Het fungeren als beroepsinstantie ten aanzien van besluiten van de (centrale) directie inzake de uitvoering van het personeelsbeleid en beheer; - Het vaststellen van het toelatingsbeleid van de leerlingen; Het vaststellen van een leerlingenstatuut; Het voeren van rechtsgedingen en vertegenwoordigen van de school in en buiten rechte; - Het vaststellen van de concept-begroting en de concept-jaarrekening Het vaststellen van het jaarlijks beleidsplan en het jaarverslag. Ter aanvulling op lid 2d, o.a. over de opheffing van een nevenvestiging: het opheffen een nevenvestiging zal niet plaatsvinden dan na overleg met het betrokken gemeentebestuur (zie overdrachtsakte) De relatie van de Commissie met de (centrale) directie wordt vastgelegd in een directiestatuut. 3. Artikel 5 Onder de huidige gemeentewet dient ten minste één Gemeenteraadslid zitting te hebben in de functionele Commissie. In de nieuwe Gemeentewet vervalt deze verplichting. 4. Artikel 12 Voor het goed functioneren van de voorzitter is het van belang dat deze kan terugvallen op een goed georganiseerde ambtelijke ondersteuning. De bestuurscommissie zal worden ondersteund door een ambtelijk secretariaat. Voor de personele invulling daarvan worden 20 formatie s- uren uitgetrokken. De kosten van het bestuurssecretariaat komen ten laste van de gemeente Leeuwarden, (zie ook fusieboek blz. 22.) De overige bestuursondersteuning, waarvan de omvang nog moet worden bepaald, komt eveneens ten laste van de gemeente Leeuwarden. In de Verordening is gekozen voor een model waarbij de Commissie zelf de ontwerp-begroting en -rekening maakt en deze vervolgens indient bij het college, omdat het vaststellen van de begroting en rekening wettelijk aan de Raad is voorbehouden. 6. Inspraak "Het besluit tot instellen van een bestuurscommissie ex artikel 61 e.v. van de Gemeentewet is geen besluit dat door de Gemeenteraad als bevoegd gezag van een school wordt genomen. Het besluit tot instelling en de benoeming der leden van de bestuurscommissie valt derhalve buiten de werking van de Wet medezeggenschap onderwijs." (Uit: Uitspaken LGC 1986, nr. 7.) 7. De toelichting Deze toelichting maakt een integraal onderdeel uit van de verordening. -3-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 160