5. Artikel 15
- het signaleren van relevante trends en deze vertalen naar de organi
satie;
het normatief wegen van beleidsplannen, uitkomsten kwaliteitsbewa
king, veranderingsplannen;
het door de (centrale) directie voorgestelde beleid vaststellen.
Ter vervulling van haar taak, oefent de Commissie alle bevoegdheden uit,
die bij of krachtens de verordening aan de Commissie zijn toegekend.
In relatie tot de bevoegdheden en taken van de gemeenteraad gaat het
hierbij om de volgende deeltaken en bevoegdheden:
Het vaststellen van voorstellen aan de Raad inzake stichting en
opheffing van scholen, afdelingen en nevenvestigingen;
Het vaststellen van voorstellen aan de Raad tot overdracht of fusie;
Het vaststellen van onderwijs-, personeels-, huisvestingsbeleid en
het financieel beleid binnen de door de gemeente, respectievelijk de
Commissie, vastgestelde kaders;
- Het goedkeuren van het schoolwerkplan en het jaarlijks activitei
tenplan;
- Het vaststellen van een bestuursreglement waarin de organisatie en
interne bevoegdheidsverdeling worden bepaald;
Het benoemen en ontslaan van de leden van de (central-) directie en
het treffen van disciplinaire maatregelen;
- Het vaststellen van de formatie van de directie;
Het vaststellen van andere reglementen betreffende de school;
- Het regelen van de medezeggenschap;
Het fungeren als beroepsinstantie ten aanzien van besluiten van de
(centrale) directie inzake de uitvoering van het personeelsbeleid en
beheer;
- Het vaststellen van het toelatingsbeleid van de leerlingen;
Het vaststellen van een leerlingenstatuut;
Het voeren van rechtsgedingen en vertegenwoordigen van de school in
en buiten rechte;
- Het vaststellen van de concept-begroting en de concept-jaarrekening
Het vaststellen van het jaarlijks beleidsplan en het jaarverslag.
Ter aanvulling op lid 2d, o.a. over de opheffing van een nevenvestiging:
het opheffen een nevenvestiging zal niet plaatsvinden dan na overleg met
het betrokken gemeentebestuur (zie overdrachtsakte)
De relatie van de Commissie met de (centrale) directie wordt vastgelegd
in een directiestatuut.
3. Artikel 5
Onder de huidige gemeentewet dient ten minste één Gemeenteraadslid
zitting te hebben in de functionele Commissie. In de nieuwe Gemeentewet
vervalt deze verplichting.
4. Artikel 12
Voor het goed functioneren van de voorzitter is het van belang dat deze
kan terugvallen op een goed georganiseerde ambtelijke ondersteuning.
De bestuurscommissie zal worden ondersteund door een ambtelijk
secretariaat. Voor de personele invulling daarvan worden 20 formatie
s-
uren uitgetrokken. De kosten van het bestuurssecretariaat komen ten
laste van de gemeente Leeuwarden, (zie ook fusieboek blz. 22.)
De overige bestuursondersteuning, waarvan de omvang nog moet worden
bepaald, komt eveneens ten laste van de gemeente Leeuwarden.
In de Verordening is gekozen voor een model waarbij de Commissie zelf de
ontwerp-begroting en -rekening maakt en deze vervolgens indient bij het
college, omdat het vaststellen van de begroting en rekening wettelijk
aan de Raad is voorbehouden.
6. Inspraak
"Het besluit tot instellen van een bestuurscommissie ex artikel 61 e.v.
van de Gemeentewet is geen besluit dat door de Gemeenteraad als bevoegd
gezag van een school wordt genomen. Het besluit tot instelling en de
benoeming der leden van de bestuurscommissie valt derhalve buiten de
werking van de Wet medezeggenschap onderwijs."
(Uit: Uitspaken LGC 1986, nr. 7.)
7. De toelichting
Deze toelichting maakt een integraal onderdeel uit van de verordening.
-3-