Tegen het ontwerp-bestemmingsplan is één bezwaarschrift ingediend, namelijk door de heren Joh. B. Calsbeek en J. Calsbeek, respectievelijk te Snakkerburen en te Akkrum. Beide reclamanten zijn eigenaren en deels ook gebruikers van twee percelen aan de noordzijde van Snakkerburen (in het binnengebied tussen Pöllepaed en Leechpaed), waarop een aantal in onbruik geraakte kassen staan. Deze tuinderij maakt deel uit van het gebied waaraan in het ontwerp-plan de bestemming "Agrarische doeleinden" is gegeven. Men heeft waardering voor het grotendeels conserverende beleid, zoals dat in het bestemmingsplan is vastgelegd en men heeft er ook begrip voor dat in het plan zorg wordt uitgesproken over de (vervallen) toestand waarin een deel van de tuinde rij verkeert. Reclamanten geven aan weer mogelijkheden te zien voor voortzetting van het bedrijf, maar hiervoor is nodig het verkrijgen van goede voorwaarden voor het voort bestaan van de tuinderij. Concreet wordt bezwaar gemaakt tegen de woonbestemming (Woondoeleinden klasse b) aan de noordzijde van het Leech paed en de milieuhygiënische randvoorwaarde in artikel 3 (Beschrijving in hoofdlijnen geldend voor het gehele plan gebied) dat tussen de woningen en de kassen een afstand van minimaal 50 m in acht dient te worden genomen. Het weglaten van woningbouw aan de noordzijde van het Leechpaed zou, aldus reclamanten, wellicht meer in de lijn van het plan liggen, aangezien in de toelichting bij het plan (punt 2.3, Nieuwe structuur en bebouwing) de wense lijkheid wordt uitgesproken voor het behoud van een vrij uitzicht over het binnengebied. Teneinde het functioneren als bedrijfseenheid niet te verstoren achten reclamanten het voorts noodzakelijk, dat de woonbestemming (Woondoeleinden klasse b) langs Oan 'e Dyk, ten noorden van nr. 109, wordt onderbroken en vervan gen door de bestemming "Agrarische doeleinden"omdat hier de uitgang van het bedrijf is (met de mogelijkheid van enige opslag voor het vervoer). In artikel 7 (Agrarische doeleinden) is in de "Beschrijving in hoofdlijnen" aangegeven, dat gestreefd dient te worden naar herstel van het aanwezige kassencomplex en dat bij niet realiseren hiervan dient te worden bevorderd dat het restant van de kassen wordt verwijderd en de grond wordt aangewend voor agrarisch gebruik dan wel als (volks)tuinen- complex. Dit laatste achten reclamanten niet van werkelijk heidszin getuigen, gezien de hoge kosten die een dergelijke verandering van inrichting betekent (o.a. verwijderen van funderingen) 2 Een volkstuinencomplex in een vorm, die naar hun inzicht ook met de bedoelingen van de opstellers van het plan strookt, n.l. met wat grotere tuinperceeltjes en de moge lijkheid om daarop een verblijfsruimte en berging te bou wen, lijkt meer kans van slagen te hebben. Men verzoekt dan ook in het plan een wijzigingsbevoegdheid (voor ons colle ge) op te nemen, die in deze mogelijkheid voorziet. Tenslotte merken reclamanten op, dat hen de laatste jaren regelmatig verzoeken hebben bereikt om grotere delen van de tuinderij te verkopen voor de bouw van een of meer landhui zen. Mocht de gemeente daartoe aanleiding zien, dan zou ook in die zin een wijzigingsbevoegdheid kunnen worden overwo gen, "teneinde een stabiliteit in de onderhoudstoestand in dit deel van Snakkerburen te bewerkstelligen" Naar aanleiding van deze bezwaren merken wij het volgende op. De aanwezigheid van de agrarische functie (tuinderij, boerenbedrijf) maakt een wezenlijk bestanddeel uit van het karakter van Snakkerburen, aldus de toelichting bij het plan (blz. 10). Daarom is het jammer, dat de tuinderij in een nogal vervallen toestand verkeert. Op basis van het hiervoor aangegeven uitgangspunt is het terrein van de buiten bedrijf zijnde tuinderij bestemd voor "Agrarische doeleinden"Daarmee wordt aan het eventueel opnieuw star ten van kwekerij-activiteiten op dit terrein een goede basis verschaft. Een vorm van tuinbouw is hier ook in de toekomst op zijn plaats. In het plan wordt een afstand van ten minste 50 m geëist tussen de woonbebouwing en de kassen. Deze regeling komt voort uit milieuhygiënische overwegingen (voorkomen van milieuhygiënische conflicten tussen beide bestemmingen) en is opgenomen op advies van de Commissie van Overleg. Van deze afstand kan worden afgeweken wanneer in voldoende mate verzekerd is dat tengevolge van de kweekmethoden (gedacht moet worden aan het gebruiken van milieuvriende lijke bestrijdingsmethoden) geen met de woonfunctie con flicterende situatie ontstaat. Bedoelde milieuhygiënische bepaling kan consequenties heb ben voor slechts een beperkt deel van het terrein van de tuinderij. De uit deze bepaling voortvloeiende beperking behoeft naar onze mening voor een eventueel nieuw op te starten bedrijf dan ook geen overwegend bezwaar te zijn, mede omdat bij een aangepaste bedrijfsvoering van de ge stelde afstand kan worden afgeweken. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 169