Ad b. Deregulering. Een van de door ons vastgestelde uitgangspunten voor de nieuwe verordening is de deregulering. Onder deregulering moet niet alleen worden verstaan het afschaffen van regels, maar ook wijziging, stroomlijning en vereenvoudiging van regelgeving. Door het bijeenbrengen van een groot aantal onderwerpen in één verordening heeft ook een harmonisatie van procedurebepalingen plaatsgevonden. Voor verschillende onderwerpen gelden nu uniforme bepalingen ten aanzien van de termijn waarbinnen moet worden beslist, mogelijkheid tot verdaging van de beslissing en dergelijke. Een en ander bevordert de duidelijkheid voor de burger. Verder kan worden opgemerkt dat in de nieuwe verordening de directe normstelling als vorm van regelgeving het meest voorkomt; dat wil zeggen een vergunning of ontheffing is niet vereist. Daarnaast is het evenwel toch noodzakelijk voor een belangrijk aantal handelingen of activiteiten het systeem van een vergunning of ontheffing te handhaven. In het model van de V.N.G. zijn naast het gedeelte van de bepalingen, waarvan men van mening is dat iedere gemeente deze in feite nodig heeft, bepalingen opgenomen die facul tatief zijn, d.w.z. al naar gelang daaraan plaatselijk behoefte bestaat kunnen deze worden opgenomen. Zoals uit de ontwerp-verordening blijkt wordt voorgesteld een aanzien lijk aantal artikelen uit het model niet over te nemen. Op de volgende punten met betrekking tot de ontwerp-veror dening willen wij nog enige opmerkingen plaatsen: 1. opzet van de verordening; 2. belangrijke afwijkingen van de ontwerp-verordening ten opzichte van het model; 3. afwijkingen in de toelichting. Ad 1. De verordening is ingedeeld in zes hoofdstukken. Nieuw is hoofdstuk 5 "Andere onderwerpen betreffende de huishouding der gemeente". In dit hoofdstuk zijn bepalingen opgenomen die gebaseerd zijn op verschillende motieven, b.v. de openbare orde en daarnaast andere motieven, zoals het beperken van overlast, verkeersvrijheid of -veiligheid e.d. De nummering van het model is zoveel mogelijk aangehouden. Het voordeel hiervan is dat de toelichting op het model bruikbaar blijft. Artikelen die niet zijn overgenomen zijn aangeduid met "gereserveerd". 2 Ad 2. Op een aantal plaatsen in de ontwerp-verordening is essen tieel afgeweken van de model-verordening. De belangrijkste plaatsen zijn: het vervallen van de verplichting tot voorafgaande ken nisgeving aan de burgemeester voor het voor publiek ten gehore brengen van muziek op of aan de weg (2.1.4.1); het gebruiken van een deel van de openbare weg voor reclameborden e.d. en uitstallingen van waren (2.1.5.1 en 5.2.3); beperking van het begrip evenement in relatie tot ken nisgevingsplicht (2.2.2.1); toezicht op inrichtingen voor het verbruiken van eet- en drinkwaren (2.3.1); loslopende honden en verontreiniging door honden (2.4.17 en 2.4.18) afwijkende regelgeving t.a.v. gevaarlijke honden (2.4.19); beperken periode bezigen van vuurwerk (2.7.4); het niet overnemen van de bepalingen met betrekking tot lozing en riolering (4.3); opnemen bepaling inzake bodemverontreiniging door lek kende tanks (4.4.5); - het opnemen van een bepaling inzake het tegengaan van het bezorgen of doen bezorgen van ongewenste ongeadres seerde handelsreclame (4.8.1); - wijziging van de afdeling "Openbaar water" (5.3). Ad 3. De toelichting op het model van de V.N.G. hebben wij onge wijzigd gelaten. Daar waar in de concept-verordening is afgeweken van het model en waar dat noodzakelijk was is een aanvullende toelichting gegeven, die als bijlage bij het ontwerp is gevoegd. In de concept-tekst van de verordening is de vierde wijzi ging, alsmede de wijziging in verband met de inwerking treding van de eerste tranche van de Algemene Wet Be stuursrecht van het V.N.G.-model verwerkt. Het is ons bekend dat binnenkort de vijfde wijziging van het model verschijnt; dit onder meer i.v.m. de wijziging van het Hinderbesluit en het Besluit Horecabedrijven Hinderwet. In de wijziging van VNG- model zal ook de problematiek van de overlast van horecabedrijven voor het leef- en woonklimaat worden meegenomen. Omdat de totstandkoming van de nieuwe APV reeds geruime tijd op zich heeft laten wachten en van verschillende kanten is aangedrongen op een spoedige afronding, hebben wij besloten met het voorstel van de nieuwe APV niet te wachten op de komende wijziging van het model van de VNG. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 232