Ad b. Deregulering.
Een van de door ons vastgestelde uitgangspunten voor de
nieuwe verordening is de deregulering. Onder deregulering
moet niet alleen worden verstaan het afschaffen van regels,
maar ook wijziging, stroomlijning en vereenvoudiging van
regelgeving. Door het bijeenbrengen van een groot aantal
onderwerpen in één verordening heeft ook een harmonisatie
van procedurebepalingen plaatsgevonden. Voor verschillende
onderwerpen gelden nu uniforme bepalingen ten aanzien van
de termijn waarbinnen moet worden beslist, mogelijkheid tot
verdaging van de beslissing en dergelijke. Een en ander
bevordert de duidelijkheid voor de burger.
Verder kan worden opgemerkt dat in de nieuwe verordening de
directe normstelling als vorm van regelgeving het meest
voorkomt; dat wil zeggen een vergunning of ontheffing is
niet vereist. Daarnaast is het evenwel toch noodzakelijk
voor een belangrijk aantal handelingen of activiteiten het
systeem van een vergunning of ontheffing te handhaven. In
het model van de V.N.G. zijn naast het gedeelte van de
bepalingen, waarvan men van mening is dat iedere gemeente
deze in feite nodig heeft, bepalingen opgenomen die facul
tatief zijn, d.w.z. al naar gelang daaraan plaatselijk
behoefte bestaat kunnen deze worden opgenomen. Zoals uit de
ontwerp-verordening blijkt wordt voorgesteld een aanzien
lijk aantal artikelen uit het model niet over te nemen.
Op de volgende punten met betrekking tot de ontwerp-veror
dening willen wij nog enige opmerkingen plaatsen:
1. opzet van de verordening;
2. belangrijke afwijkingen van de ontwerp-verordening ten
opzichte van het model;
3. afwijkingen in de toelichting.
Ad 1.
De verordening is ingedeeld in zes hoofdstukken. Nieuw is
hoofdstuk 5 "Andere onderwerpen betreffende de huishouding
der gemeente". In dit hoofdstuk zijn bepalingen opgenomen
die gebaseerd zijn op verschillende motieven, b.v. de
openbare orde en daarnaast andere motieven, zoals het
beperken van overlast, verkeersvrijheid of -veiligheid e.d.
De nummering van het model is zoveel mogelijk aangehouden.
Het voordeel hiervan is dat de toelichting op het model
bruikbaar blijft. Artikelen die niet zijn overgenomen zijn
aangeduid met "gereserveerd".
2
Ad 2.
Op een aantal plaatsen in de ontwerp-verordening is essen
tieel afgeweken van de model-verordening. De belangrijkste
plaatsen zijn:
het vervallen van de verplichting tot voorafgaande ken
nisgeving aan de burgemeester voor het voor publiek ten
gehore brengen van muziek op of aan de weg (2.1.4.1);
het gebruiken van een deel van de openbare weg voor
reclameborden e.d. en uitstallingen van waren (2.1.5.1
en 5.2.3);
beperking van het begrip evenement in relatie tot ken
nisgevingsplicht (2.2.2.1);
toezicht op inrichtingen voor het verbruiken van eet- en
drinkwaren (2.3.1);
loslopende honden en verontreiniging door honden (2.4.17
en 2.4.18)
afwijkende regelgeving t.a.v. gevaarlijke honden
(2.4.19);
beperken periode bezigen van vuurwerk (2.7.4);
het niet overnemen van de bepalingen met betrekking tot
lozing en riolering (4.3);
opnemen bepaling inzake bodemverontreiniging door lek
kende tanks (4.4.5);
- het opnemen van een bepaling inzake het tegengaan van
het bezorgen of doen bezorgen van ongewenste ongeadres
seerde handelsreclame (4.8.1);
- wijziging van de afdeling "Openbaar water" (5.3).
Ad 3.
De toelichting op het model van de V.N.G. hebben wij onge
wijzigd gelaten. Daar waar in de concept-verordening is
afgeweken van het model en waar dat noodzakelijk was is een
aanvullende toelichting gegeven, die als bijlage bij het
ontwerp is gevoegd.
In de concept-tekst van de verordening is de vierde wijzi
ging, alsmede de wijziging in verband met de inwerking
treding van de eerste tranche van de Algemene Wet Be
stuursrecht van het V.N.G.-model verwerkt. Het is ons
bekend dat binnenkort de vijfde wijziging van het model
verschijnt; dit onder meer i.v.m. de wijziging van het
Hinderbesluit en het Besluit Horecabedrijven Hinderwet. In
de wijziging van VNG- model zal ook de problematiek van de
overlast van horecabedrijven voor het leef- en woonklimaat
worden meegenomen.
Omdat de totstandkoming van de nieuwe APV reeds geruime
tijd op zich heeft laten wachten en van verschillende
kanten is aangedrongen op een spoedige afronding, hebben
wij besloten met het voorstel van de nieuwe APV niet te
wachten op de komende wijziging van het model van de VNG.
3