Aanschaf automatiseringsapparatuur Dienst Bestuurszaken.
Bijlage nr. 90.
Aan de Gemeenteraad.
Binnen een aantal afdelingen van de Dienst Bestuurszaken is de
aanwezige kantoor-automatiseringsapparatuur toe aan vervanging
en modernisatie. Door andere afdelingen zijn uitbreidingen aan
gevraagd.
Een deel van de aanwezige apparatuur is in het verleden aange
schaft vanuit eenmalige middelen. Omdat voor deze apparatuur
bij aanschaf geen middelen ter vervanging (via de staat C) zijn
geraamd, is in 1991 door uw Raad besloten voor dergelijke ge
vallen alsnog per dienst via de zogenaamde knelpuntenronde ver
vangingskredieten te ramen.
Daar waar het gaat om uitbreiding kunnen de benodigde middelen
worden gedekt vanuit de stelpost Automatisering (restant-kre
diet 1991).
IT-BELEID
Inzake de modernisatie van de kantoor-automatisering het
volgende. Tot op heden is inzake de kantoor-automatisering
gekozen voor de optie van zogenaamde stand-alone Personal
Computers (PC's). Hierbij worden de gegevens (teksten,
bestanden, e.d.) decentraal in de PC's op de werkplek op
geslagen. Bovendien is er per PC programmatuur nodig. Uit
beveiligings- en beheersoverwegingen is dit een minder ideale
oplossing, die aanpassing behoeft. De techniek maakt het
- uitgaande van algemeen aanvaarde industriestandaards -
mogelijk de hiervoorgenoemde nadelen te elimineren. Dit door
zogenaamde schijfloze PC's te koppelen aan een PC-server, waar
op - centraal - gegevens en programma's worden opgeslagen en
beheerd. Bovendien kunnen voorzieningen op de ene PC worden
gedeeld door gebruikers van andere PC's. De schijfloze PC's
fungeren daarbij als het ware als intelligente terminals.
Tevens is het mogelijk de PC-servers onderling via het netwerk
te koppelen en is het mogelijk om deze te verbinden aan de
mini-computers
1