De eerste brief werd betrokken bij de behandeling van onze nota over de subsidiëring van woonconsumentenorganisaties in 1992 en volgende jaren in de Commissie voor stadsontwik keling op 17 november 1992. De tweede brief is meegenomen bij de behandeling van deze raadsbrief in de commissie van 30 maart j.l. Van de kant van ons college is in de eerste vergadering van de genoemde Commissie duidelijk het belang onderstreept van samenwerking tussen alle woonconsumen tenorganisaties. Hieronder werd de SSHL begrepen. Tevens werd verwoord, dat daaraan de subsidiëring zou worden gekoppeld. In het toen gepresenteerde denkmodel werd met het oog op het behoud van de eigen identiteit van de ver schillende woonconsumentenorganisaties deze samenwerking uitgewerkt in de vorm van één stedelijke koepelorganisatie, waarin de bestaande organisaties participeren. Omdat in het geval van de SSHL de huisvestingskosten niet ten laste van het woonconsumentenbudget komen, werd binnen het samenwer kingsmodel nog de ruimte gelaten voor eigen huisvesting. Voor de overige instellingen werd wel van gemeenschappelij ke huisvesting uitgegaan. Wij respecteren de keuzevrijheid en de opstelling van de SSHL, maar achten het redelijk, dat ook deze organisatie evenals de andere organisaties in het kader van de herverdeling van middelen minder subsidie krijgt. Het gaat om een bijdrage van f 2.500,-- in plaats van f 5.000,= Wij stellen u voor adressante in deze zin te berichten. In verband met al deze ontwikkelingen stellen wij voor de subsidie-verordening geldelijke steun aan woonconsumenten- organisaties) te vervangen door een nieuwe verordening, die voorlopig 2 jaar van kracht is. Ter toelichting nog het volgende. a. Beperking werkingssfeer nieuwe verordening tot erkende instellingen. Het gehele reguliere budget voor woonconsumenten(-organisa ties) voor 1993 wordt opgeslokt door de tot nu toe structu reel gesubsidieerde instellingen, zodat voor andere aanvra gen om subsidie geen financiële ruimte meer aanwezig is. Dit geldt evenzeer voor 1994 indien de omvang van het budget ongeveer hetzelfde blijft binnen het verdeelbesluit Sociale Vernieuwing. In 1993 kunnen een drietal incidentele aanvragen nog worden opgevangen binnen de financiële ruimte van de rekeningoverschotten uit voorgaande jaren, maar dit is uiteraard geen structurele budgetruimte. Het is daarom beter om over één en ander maar direkt duidelijkheid te verschaffen en de werkingssfeer van de verordening te beperken tot de instellingen, die deelnemen aan de koepel voor woonconsumentenorganisaties i.o. (Stichting Woonbelan- gen Leeuwarden) en de SSHL. Deze organisaties krijgen het predicaat "erkende woonconsu mentenorganisatie" in het kader van de door uw raad vast te stellen nieuwe subsidie-verordening. b. Wijziging karakter van subsidiëring. Ook de wijziging van structurele subsidiëring naar een vorm van subsidiëring met een meer eenmalig karakter gebaseerd op een aktiviteitenplan (werkplan) dient helder te zijn. Tevens maakt de overgangsverordening ook duidelijk, dat de gemeente niet zo maar stopt met het geven van subsidie aan de tot nu toe structureel gesubsidieerde instellingen, maar dat voor de periode na 1994 verder een afweging plaats moet vinden ten opzichte van andere gemeentelijke (financiële) prioriteiten. Het inbouwen van een overgangstermijn is vanuit een oogpunt van behoorlijk bestuur van belang. De nieuwe verordening geeft de betreffende organisaties uit een oogpunt van zorgvuldigheid houvast ten aanzien van de koers van het gemeentelijk beleid. In de geest van artikel 23 van de Algemene subsidieverordening hebben wij de be trokken woonconsumentenorganisaties uitdrukkelijk uitgeno digd bij de behandeling van dit voorstel in de Commissie voor stadsontwikkeling met de bedoeling over het nieuwe regime te worden gehoord. Ook het woonconsumentenoverleg is gehoord c. Vereenvoudiging afhandeling subsidie-verzoeken. Als bijkomend voordeel van de nu voorgestelde werkwijze zien wij, dat deze leidt tot een simpel en helder jaarlijks verdeelbesluit met betrekking tot de toedeling van wooncon sumentensubsidies en resulteert daardoor in een verminderde ambtelijke inspanning. Verder biedt deze aanpak op termijn de voor de hand liggende mogelijkheid om te komen tot slechts één financiële verhouding met de Stichting woonbe- langen Leeuwarden, die op basis van geoormerkte budgetten afrekent met de deelnemende organisaties. d. Verdeling subsidie-budget in 1993. Uitgaande van de nieuwe subsidie-verordening, de positie van de SSHL en verder rekeninghoudend met nog een aantal af te handelen incidentele aanvragen op basis van de nog geldende verordening hebben wij de toedeling van het woon consumentenbudget in het kader van het verdeelbesluit Sociale Vernieuwing 1993 en het restant van rekeningover schotten woonconsumentensubsidies uit voorgaande jaren definitief vastgesteld volgens onderstaand schema: 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 303