De eerste brief werd betrokken bij de behandeling van onze
nota over de subsidiëring van woonconsumentenorganisaties
in 1992 en volgende jaren in de Commissie voor stadsontwik
keling op 17 november 1992. De tweede brief is meegenomen
bij de behandeling van deze raadsbrief in de commissie van
30 maart j.l. Van de kant van ons college is in de eerste
vergadering van de genoemde Commissie duidelijk het belang
onderstreept van samenwerking tussen alle woonconsumen
tenorganisaties. Hieronder werd de SSHL begrepen. Tevens
werd verwoord, dat daaraan de subsidiëring zou worden
gekoppeld. In het toen gepresenteerde denkmodel werd met
het oog op het behoud van de eigen identiteit van de ver
schillende woonconsumentenorganisaties deze samenwerking
uitgewerkt in de vorm van één stedelijke koepelorganisatie,
waarin de bestaande organisaties participeren. Omdat in het
geval van de SSHL de huisvestingskosten niet ten laste van
het woonconsumentenbudget komen, werd binnen het samenwer
kingsmodel nog de ruimte gelaten voor eigen huisvesting.
Voor de overige instellingen werd wel van gemeenschappelij
ke huisvesting uitgegaan. Wij respecteren de keuzevrijheid
en de opstelling van de SSHL, maar achten het redelijk, dat
ook deze organisatie evenals de andere organisaties in het
kader van de herverdeling van middelen minder subsidie
krijgt. Het gaat om een bijdrage van f 2.500,-- in plaats
van f 5.000,= Wij stellen u voor adressante in deze zin te
berichten.
In verband met al deze ontwikkelingen stellen wij voor de
subsidie-verordening geldelijke steun aan woonconsumenten-
organisaties) te vervangen door een nieuwe verordening, die
voorlopig 2 jaar van kracht is.
Ter toelichting nog het volgende.
a. Beperking werkingssfeer nieuwe verordening tot erkende
instellingen.
Het gehele reguliere budget voor woonconsumenten(-organisa
ties) voor 1993 wordt opgeslokt door de tot nu toe structu
reel gesubsidieerde instellingen, zodat voor andere aanvra
gen om subsidie geen financiële ruimte meer aanwezig is.
Dit geldt evenzeer voor 1994 indien de omvang van het
budget ongeveer hetzelfde blijft binnen het verdeelbesluit
Sociale Vernieuwing. In 1993 kunnen een drietal incidentele
aanvragen nog worden opgevangen binnen de financiële ruimte
van de rekeningoverschotten uit voorgaande jaren, maar dit
is uiteraard geen structurele budgetruimte. Het is daarom
beter om over één en ander maar direkt duidelijkheid te
verschaffen en de werkingssfeer van de verordening te
beperken tot de instellingen, die deelnemen aan de koepel
voor woonconsumentenorganisaties i.o. (Stichting Woonbelan-
gen Leeuwarden) en de SSHL.
Deze organisaties krijgen het predicaat "erkende woonconsu
mentenorganisatie" in het kader van de door uw raad vast te
stellen nieuwe subsidie-verordening.
b. Wijziging karakter van subsidiëring.
Ook de wijziging van structurele subsidiëring naar een vorm
van subsidiëring met een meer eenmalig karakter gebaseerd
op een aktiviteitenplan (werkplan) dient helder te zijn.
Tevens maakt de overgangsverordening ook duidelijk, dat de
gemeente niet zo maar stopt met het geven van subsidie aan
de tot nu toe structureel gesubsidieerde instellingen, maar
dat voor de periode na 1994 verder een afweging plaats moet
vinden ten opzichte van andere gemeentelijke (financiële)
prioriteiten. Het inbouwen van een overgangstermijn is
vanuit een oogpunt van behoorlijk bestuur van belang. De
nieuwe verordening geeft de betreffende organisaties uit
een oogpunt van zorgvuldigheid houvast ten aanzien van de
koers van het gemeentelijk beleid. In de geest van artikel
23 van de Algemene subsidieverordening hebben wij de be
trokken woonconsumentenorganisaties uitdrukkelijk uitgeno
digd bij de behandeling van dit voorstel in de Commissie
voor stadsontwikkeling met de bedoeling over het nieuwe
regime te worden gehoord. Ook het woonconsumentenoverleg is
gehoord
c. Vereenvoudiging afhandeling subsidie-verzoeken.
Als bijkomend voordeel van de nu voorgestelde werkwijze
zien wij, dat deze leidt tot een simpel en helder jaarlijks
verdeelbesluit met betrekking tot de toedeling van wooncon
sumentensubsidies en resulteert daardoor in een verminderde
ambtelijke inspanning. Verder biedt deze aanpak op termijn
de voor de hand liggende mogelijkheid om te komen tot
slechts één financiële verhouding met de Stichting woonbe-
langen Leeuwarden, die op basis van geoormerkte budgetten
afrekent met de deelnemende organisaties.
d. Verdeling subsidie-budget in 1993.
Uitgaande van de nieuwe subsidie-verordening, de positie
van de SSHL en verder rekeninghoudend met nog een aantal af
te handelen incidentele aanvragen op basis van de nog
geldende verordening hebben wij de toedeling van het woon
consumentenbudget in het kader van het verdeelbesluit
Sociale Vernieuwing 1993 en het restant van rekeningover
schotten woonconsumentensubsidies uit voorgaande jaren
definitief vastgesteld volgens onderstaand schema:
3