UITGANGSPUNTEN
Ten behoeve van het onderzoek zijn vijf werkgroepen op ver
schillende deelterreinen werkzaam geweest, te weten:
- Bestuurlijke/juridische zaken;
- Organisatie;
- Personeel;
- Automatisering en
- Financiën.
Een aantal (hoofd)uitgangspunten heeft van aanvang af ten
grondslag gelegen aan de thans voorliggende voorstellen, te
weten:
- oprichting van een op moderne leest geschoeide onderneming,
waarbij de bestuursstructuur en de bedrijfsorganisatie zoveel
als mogelijk aansluiten bij de opvattingen die daaromtrent
gelden in het bedrijfsleven;
- behoud van werkgelegenheid van alle bij de bestaande organi
saties werkzame medewerkers;
- (beperkte) gemeentelijke invloed in het bestuur danwel Raad
van Toezicht;
- er dient sprake te zijn van een in financieel opzicht levens
vatbare organisatie, waarbij perspectief en continuïteit zijn
gewaarborgd
- bij het bepalen van aannamen en uitgangspunten wordt ten aan
zien van de financiële perspectieven het voorzichtigheids
principe gehanteerd.
De voorstellen die hierbij aan u worden voorgelegd voldoen dan
ook aan deze uitgangspunten en corresponderen met de eisen van
deze tijd, waarmee met name wordt gedoeld op de veranderingen
die momenteel in de volkshuisvestingssector plaatsvinden.
Deze veranderingen hebben in het bijzonder betrekking op de
verzelfstandigingsoperatie die de rijksoverheid voor de volks
huisvestingssector in gang heeft gezet. Corporaties dienen zich
daarop toe te rusten. Samenwerking en fusie zijn daartoe de
geëigende instrumenten, omdat langs deze weg het draagvlak kan
worden vergroot in relatie tot de bedrijfsrisico's die corpora
ties meer dan voorheen zelf moeten dragen.
Het aspect van de schaalvergroting is een belangrijk gegeven
geweest bij de overwegingen om een fusie aan te gaan met Sint
Joseph
BESTUURLIJK/JURIDISCHE STRUCTUUR
Voor de nieuwe organisatie wordt voorgesteld de stichting als
rechtsvorm te hanteren. Deze rechtsvorm is noodzakelijk als
gekozen wordt voor een instelling met gemeentelijke invloed. De
verenigingsstructuur past bovendien niet bij het uitgangspunt
van een op moderne leest geschoeide onderneming.
2
Ten behoeve van de bestuurlijke organisatie wordt een structuur
voorgesteld, waarbij de wettelijke bestuursbevoegdheden aan de
directie worden toegekend die als zodanig onder een Raad van
Toezicht gaat functioneren.
Een dergelijke organisatievorm kwam tot nu toe in corporatie-
land niet voor (was tot 1 januari 1993 niet toegestaan), maar
is in het bedrijfsleven gemeengoed, evenals in andere delen van
de non-profitsector (bijvoorbeeld de gezondheidszorg). De nood
zaak tot verdere professionalisering, als gevolg van de ver
zelfstandiging, ligt aan dit voorstel ten grondslag. Dë Raad
van Toezicht bevat in de voorstellen een beperkt aantal leden
(3 van de 7) die op voordracht van de gemeente worden benoemd.
Hoewel deze leden zonder last of ruggespraak opereren, wordt
hierdoor de band met de gemeente niet geheel doorgesneden. Het
gemeentelijke voordrachtsrecht is in het voorliggende voorstel
beperkt tot de eerste zittingstermijn van 4 jaar. Van de zijde
van het Algemeen Bestuur van Sint Joseph is in sterke mate aan
gedrongen op het beperken van de gemeentelijke invloed tot één
zittingsperiode. Dit uit het oogpunt van een gelijkwaardige
positie ten opzichte van de overige Leeuwarder corporaties.
Bovendien is het voordrachtsrecht van Sint Joseph ook beperkt
tot de eerste zittingsperiode, aangezien deze instelling op
houdt te bestaan.
Hoewel wij in eerste aanleg opteerden voor een gemeentelijke
bestuurlijke invloed van langere duur, lijkt ons het voorlig
gende voorstel alleszins redelijk en aanvaardbaar. Op grond van
het per 1 januari 1993 in werking getreden Besluit Beheer
Sociale Huursector (BBSH) beschikt de gemeente, in de hoedanig
heid van toezichthouder op de corporaties, over voldoende
instrumentarium om naleving van de sociale taakstellingen
(prestatie-eisen) af te dwingen. Afspraken daarover tussen
gemeente en corporaties kunnen worden geformuleerd in een con
venant of raamovereenkomst.
In dit verband is het vasthouden aan een blijvende invloed van
de gemeente in één van de lokale corporaties minder noodzake
lijk te noemen.
Het vorenstaande houdt in dat zowel de gemeente als Sint Joseph
voor de eerste zittingstermijn een (bindend) voordrachtsrecht
hebben ten aanzien van 3 vertegenwoordigers, die met naam en
toenaam in de statuten worden genoemd. Na deze eerste termijn
is het aan de Raad van Toezicht of deze leden worden her
benoemd
BEDRIJFSORGANISATIE
Met betrekking tot de bedrijfsorg
het zogeheten woondienstenmodel i
tiemodel worden alle directe en i
publieksgericht karakter, in één
het oogpunt van klantgerichtheid
Ook voor de strategische, meer la
ten is een aparte afdeling ontwor
anisatie wordt voorgesteld om
n te voeren. In dit organisa-
ndirecte activiteiten met een
afdeling gebundeld. Dit vanuit
en efficiency.
nge-termijngerichte activitei-
pen. Daarmee wordt beoogd om
3