UITGANGSPUNTEN Ten behoeve van het onderzoek zijn vijf werkgroepen op ver schillende deelterreinen werkzaam geweest, te weten: - Bestuurlijke/juridische zaken; - Organisatie; - Personeel; - Automatisering en - Financiën. Een aantal (hoofd)uitgangspunten heeft van aanvang af ten grondslag gelegen aan de thans voorliggende voorstellen, te weten: - oprichting van een op moderne leest geschoeide onderneming, waarbij de bestuursstructuur en de bedrijfsorganisatie zoveel als mogelijk aansluiten bij de opvattingen die daaromtrent gelden in het bedrijfsleven; - behoud van werkgelegenheid van alle bij de bestaande organi saties werkzame medewerkers; - (beperkte) gemeentelijke invloed in het bestuur danwel Raad van Toezicht; - er dient sprake te zijn van een in financieel opzicht levens vatbare organisatie, waarbij perspectief en continuïteit zijn gewaarborgd - bij het bepalen van aannamen en uitgangspunten wordt ten aan zien van de financiële perspectieven het voorzichtigheids principe gehanteerd. De voorstellen die hierbij aan u worden voorgelegd voldoen dan ook aan deze uitgangspunten en corresponderen met de eisen van deze tijd, waarmee met name wordt gedoeld op de veranderingen die momenteel in de volkshuisvestingssector plaatsvinden. Deze veranderingen hebben in het bijzonder betrekking op de verzelfstandigingsoperatie die de rijksoverheid voor de volks huisvestingssector in gang heeft gezet. Corporaties dienen zich daarop toe te rusten. Samenwerking en fusie zijn daartoe de geëigende instrumenten, omdat langs deze weg het draagvlak kan worden vergroot in relatie tot de bedrijfsrisico's die corpora ties meer dan voorheen zelf moeten dragen. Het aspect van de schaalvergroting is een belangrijk gegeven geweest bij de overwegingen om een fusie aan te gaan met Sint Joseph BESTUURLIJK/JURIDISCHE STRUCTUUR Voor de nieuwe organisatie wordt voorgesteld de stichting als rechtsvorm te hanteren. Deze rechtsvorm is noodzakelijk als gekozen wordt voor een instelling met gemeentelijke invloed. De verenigingsstructuur past bovendien niet bij het uitgangspunt van een op moderne leest geschoeide onderneming. 2 Ten behoeve van de bestuurlijke organisatie wordt een structuur voorgesteld, waarbij de wettelijke bestuursbevoegdheden aan de directie worden toegekend die als zodanig onder een Raad van Toezicht gaat functioneren. Een dergelijke organisatievorm kwam tot nu toe in corporatie- land niet voor (was tot 1 januari 1993 niet toegestaan), maar is in het bedrijfsleven gemeengoed, evenals in andere delen van de non-profitsector (bijvoorbeeld de gezondheidszorg). De nood zaak tot verdere professionalisering, als gevolg van de ver zelfstandiging, ligt aan dit voorstel ten grondslag. Dë Raad van Toezicht bevat in de voorstellen een beperkt aantal leden (3 van de 7) die op voordracht van de gemeente worden benoemd. Hoewel deze leden zonder last of ruggespraak opereren, wordt hierdoor de band met de gemeente niet geheel doorgesneden. Het gemeentelijke voordrachtsrecht is in het voorliggende voorstel beperkt tot de eerste zittingstermijn van 4 jaar. Van de zijde van het Algemeen Bestuur van Sint Joseph is in sterke mate aan gedrongen op het beperken van de gemeentelijke invloed tot één zittingsperiode. Dit uit het oogpunt van een gelijkwaardige positie ten opzichte van de overige Leeuwarder corporaties. Bovendien is het voordrachtsrecht van Sint Joseph ook beperkt tot de eerste zittingsperiode, aangezien deze instelling op houdt te bestaan. Hoewel wij in eerste aanleg opteerden voor een gemeentelijke bestuurlijke invloed van langere duur, lijkt ons het voorlig gende voorstel alleszins redelijk en aanvaardbaar. Op grond van het per 1 januari 1993 in werking getreden Besluit Beheer Sociale Huursector (BBSH) beschikt de gemeente, in de hoedanig heid van toezichthouder op de corporaties, over voldoende instrumentarium om naleving van de sociale taakstellingen (prestatie-eisen) af te dwingen. Afspraken daarover tussen gemeente en corporaties kunnen worden geformuleerd in een con venant of raamovereenkomst. In dit verband is het vasthouden aan een blijvende invloed van de gemeente in één van de lokale corporaties minder noodzake lijk te noemen. Het vorenstaande houdt in dat zowel de gemeente als Sint Joseph voor de eerste zittingstermijn een (bindend) voordrachtsrecht hebben ten aanzien van 3 vertegenwoordigers, die met naam en toenaam in de statuten worden genoemd. Na deze eerste termijn is het aan de Raad van Toezicht of deze leden worden her benoemd BEDRIJFSORGANISATIE Met betrekking tot de bedrijfsorg het zogeheten woondienstenmodel i tiemodel worden alle directe en i publieksgericht karakter, in één het oogpunt van klantgerichtheid Ook voor de strategische, meer la ten is een aparte afdeling ontwor anisatie wordt voorgesteld om n te voeren. In dit organisa- ndirecte activiteiten met een afdeling gebundeld. Dit vanuit en efficiency. nge-termijngerichte activitei- pen. Daarmee wordt beoogd om 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1993 | | pagina 328